۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • کشف ۲۵ گور دسته‌جمعی متعلق به نیروهای پ.ک.ک و پژاک در استان «آمد» ترکیه

کشف ۲۵ گور دسته‌جمعی متعلق به نیروهای پ.ک.ک و پژاک در استان «آمد» ترکیه

  • ۲۹ فروردین ۱۳۹۲
  • ۲۰۹ بازدید
  • ۰

جنایت و خیانت دولت ترکیه بر علیه کردها امروزه با پیدا شدن گورستان های دسته جمعی پرده از این واقعیت برداشته و قتل و عام کردها توسط ترکیه را آشکار می سازد. در استان «آمد» ترکیه ۲۵ گور دسته‌جمعی که ادعا می‌شود ۲۷۰ پیکر در آن دفن شده, کشف گردیده. «راجی بیلیجی» اذعان داشت که باید این گورهای دسته‌جمعی مطابق قوانین بین‌المللی حفاری شوند. برای اینکه دلایل موثق موجود از میان نروند, باید حفاری بگونه‌ای علمی انجام شود.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی به نقل از فرات نیوز ، در دهه ۹۰ جنگ در مناطق کردنشین ترکیه شدیدتر شد و هزاران نفر در گورهای دسته‌جمعی از سوی ارتش و پلیس ترک دفن شدند. نخستین بار در سال ۱۹۸۹ در «نوالا قصابا» گور دسته‌جمعی که متعلق به ۹۸ نفر از جمله چندین عضوء پ.ک.ک کشف شد. بعدها گورهای دسته‌جمعی یکی پس از دیگری در مناطق مختلف ترکیه کشف شدند که وحشی‌گری ارتش ترکیه را نشان می‌دهند. کردهای زیادی توسط ارتش ترکیه بازداشت و به مکان‌هایی نامعلوم منتقل شدند و دیگر به خانه‌هایشان باز نگشتند. برخی‌ها هم از اعضای پ.ک.ک می‌باشند که در جریان درگیری‌ها جانباخته‌اند. تاکنون ۲۵۳ گور دسته‌جمعی کشف شده‌اند, اما فقط ۲۹ گور حفاری شده‌اند و گفته می‌شود که ۳۲۴۳ نفر در این گورها دفن شده‌اند.

تاکنون گورهای دسته‌جمعی زیادی حفاری شده‌اند, اما بخاطر عدم رعایت پروتکل بین‌المللی, دلایلی که اثبات کند که این افراد چگونه قتل‌عام شده‌اند, از میان رفته و حتی هویت اشخاص هم تشخیص داده نشده. بیشترین تعداد گورهای دسته‌جمعی در شهر سرت ترکیه است که ۳۵ گور می‌باشد. در استان جولمرگ ۳۳ و در استان بدلیس هم ۳۲ گور جمعی وجود دارند. در استان آمد هم تاکنون ۲۵ گور دسته‌جمعی کشف شده‌اند که تنها ۶ گور حفاری شده‌اند.
راجی بیلیجی رئیس شعبه سازمان حقوق بشر در آمد گفت باید گورهای دسته‌جمعی بگونه‌ای علمی حفاری شوند تا دلایکی که اثبات کند چگونه این افراد قتل‌عام شده‌اند, از بین نرود. وی افزود که راهکارهای برگرفته شده از سوی دولت ترکیه موجب می‌شود که این دلایل از میان برود تا جنایات ارتش و دولت اثبات نگردد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *