۳۰ شهریور ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • کارشناسان: بغداد و آنکارا به پ.ک.ک «گلوله رحمت» شلیک کردند

کارشناسان: بغداد و آنکارا به پ.ک.ک «گلوله رحمت» شلیک کردند

  • ۲۸ مرداد ۱۴۰۳
  • ۳۶ بازدید
  • ۰

انجمن بی تاوان: ناظران گفتند که تفاهم امنیتی بین عراق و ترکیه به منزله یک کودتا علیه گروه تروریستی کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) و مجوز کامل برای هرگونه عملیات آنکارا است که این گروه را هدف قرار دهد.

ناظران افزودند: «هماهنگی مشترک به این معنی است که نیروهای امنیتی عراق وارد درگیری مستقیم با پ.ک.ک خواهند شد، به ویژه پس از آنکه پ.ک.ک ممنوعه تلقی شود.»

فواد حسین وزیر امور خارجه عراق روز پنجشنبه به همراه هیئت بلندپایه ای از رهبران امنیتی به ریاست ثابت العباسی وزیر دفاع در آنکارا حضور داشت.

به دنبال آن، اولین نشست «گروه برنامه ریزی مشترک ترکیه و عراق» برگزار شد که در سفر رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به عراق در ۲۲ آوریل ۲۰۲۴ بر سر آن توافق شد.

یک منبع بلندپایه رسمی همراه هیئت شرکت کننده تأیید کرد: «عراق و ترکیه همه پرونده های مربوط به سازمان های درج شده در لیست های تروریستی از جمله گروه کارگران کردستان و داعش را همزمان باز کردند.

این منبع که نخواست نامش فاش شود به ارم نیوز گفت: «عراق در نشست‌های دوجانبه با یک هیئت امنیتی شامل نمایندگان ارتش و سرویس‌های اطلاعاتی شرکت کرد و بر سر منافع دوجانبه با ترک‌ها مذاکره کرد، زیرا آنچه به آنکارا مربوط می‌شود، پرونده این سازمان است. در حالی که عراق پرونده های اطلاعاتی مربوط به “داعش و دیگر سازمان های تروریستی که رهبران آنها در داخل خاک ترکیه پنهان شده اند” دارد.

به گفته هادی الدراجی، کارشناس حقوق بین الملل، بر اساس توافقات منعقد شده بین عراق و ترکیه، به ویژه در زمینه تبادل اطلاعات، عراق تلاش خواهد کرد تا تمام جزئیات مربوط به گروهک تروریستی پ.ک.ک را در اختیار ترکیه قرار دهد.

این منبع افزود: «موافقت‌های امنیتی که بین کشورهای مرتبط با تبادل اطلاعات انجام می‌شود مستلزم آن است که تمام اطلاعات مربوط به سازمان‌های متخاصم با کشوری که توافقنامه با آن امضا شده است، به طرف مقابل داده شود».

وی افزود: این بدان معناست که عراق موظف خواهد بود یک بانک اطلاعاتی یکپارچه در مورد پ.ک.ک، محل اختفای اعضای آن و هر فهرستی از اسامی رهبران و سایرین در اختیار آنکارا قرار دهد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *