۹ فروردین ۱۴۰۳

پ.ک.ک و مناطق کرد‌نشین ترکیه

  • ۶ اردیبهشت ۱۳۹۴
  • ۲۷۴ بازدید
  • ۰

ضعف‌های دولت ترکیه باعث حاکمیت پ.ک.ک در مناطق کردنشین ترکیه شده است.

انجمن بی تاوان آذربایجان غربی به نقل از روزنامه ی حریت،

به نقل از روزنامه حریت، مهمت غالب انصاری اوغلو از نمایندگان کرد حزب عدالت و توسعه و نامزد شهر دیاربکر در انتخابات پارلمان ترکیه در خصوص حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) عنوان کرد: پ.ک.ک سازمانی است که از سلاح برای مقاصد سیاسی استفاده می‌کند و راضی نخواهد شد قدرتی که در منطقه کردنشین کسب کرده را از طریق سیاسی از دست بدهد. پ.ک.ک معتقد است قدرت سلاح می‌تواند در سیاست مثمر ثمر واقع شود. این سازمان با توجه به سابقه مبارزات مسلحانه خود واقف به این امر است که سلاح و سیاست از یکدیگر تغذیه می‌کنند. به همین خاطر همواره در خصوص اتخاذ تدابیر لازم برای جلوگیری از افزایش قدرت پ.ک.ک تاکید کردم.
وی گفت: در انتخابات پارلمانی ۳۰ مارس ۲۰۱۱ حزب عدالت و توسعه توانست ۵۰ درصد آراء را کسب کند. در آن دوران باید عجله به خرج داده و جلوی افزایش اختیارات حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) و شاخه‌های وابسته به آن را در منطقه کردنشین ترکیه می‌گرفتیم. در آن دوران با توجه به آرایی که کسب کرده بودیم قدرت فراوانی در دست داشتیم. و می توانستیم به سرعت نظامیان پ.ک.ک را به خارج از مرزهای ترکیه هدایت کنیم.
انصاری اوغلو با انتقاد از سیاست‌های حزب عدالت و توسعه و حکومت ترکیه تاکید کرد: حکومت ترکیه با اقداماتی که در ۲ سال اخیر در چارچوب روند مذاکرات صلح انجام داده است باعث شده تا مسئولین منطقه کردنشین ترکیه به دلیل تداوم روند مذاکرات از حاکمیتی که حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) در این مناطق تاسیس می‌کرد چشم‌پوشی کنند. مسئولین حکومتی که در مناطق کردنشین ترکیه انجام وظیفه می‌کنند تنها درصدد آن هستند که تا دوران خدمت خود را بدون هیچ دردسری به اتمام برسانند. به همین دلیل افزایش قدرت پ.ک.ک را به خاطر وجود روند مذاکرات نادیده گرفتند.
وی افزود: در داخل یک کشور تنها یک نیروی مسلح باید وجود داشته باشد. درست است که در چارچوب روند مذاکرات صلح عملیات ارتش ترکیه علیه پ.ک.ک به پایین‌ترین حد خود رسیده است ولی در واقع دولت نیز باید بتواند در داخل مرزهای کشورش حاکمیت خود را تثبیت کرده و اجازه نقض حاکمیت را به هیچ گروهی ندهد. دولت ترکیه در این خصوص دچار ضعف‌هایی شده است.

این عضو حزب عدالت و توسعه گفت: پ.ک.ک به نوعی، عدم عملیات علیه این سازمان را به حکومت ترکیه قبولانده است و بدین ترتیب یک ساختار موازی با نیروهای مسلح ترکیه در منطقه کردنشین به وجود آورده که این مسئله از ضعف حکومت نشات گرفته است.
جای خوشحالی است برخی نمایندگان دولت ترکیه با هوشیاری تحرکات پ.ک.ک را زیر نظر دارند و به خوبی متوجه شده‌اند این گروه تروریستی در پی نا امنی در کشور ترکیه است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *