۱۰ فروردین ۱۴۰۳

پ ک ک، دولت ترکیه را تهدید کرد

  • ۱ اسفند ۱۳۹۴
  • ۲۰۳ بازدید
  • ۰

جمیل بایک رهبران حزب کارگران کردستان ترکیه ( پ.ک.ک) دولت ترکیه را به تشدید درگیری ها در بهار آینده تهدید و اعلام کرد که این گروه ترکیه ای عملیات بزرگی علیه ارتش این کشور سازماندهی خواهد کرد.
جمیل بایک در گفت وگو با سایت «فرات» وابسته به پ ک ک ، ترکیه را تهدید کرد که با آغاز فصل بهار دامنه جنگ ها با ارتش ترکیه گسترش خواهد یافت.
بایک با عنوان این مطلب که آنچه امروز تحت عنوان درگیری روی می دهد، تنها توسط برخی از حامیان پ.ک.ک است، گفت با آغاز فصل بهار، نیروهای ما دامنه نبرد را در کوهستان های ترکیه گسترش خواهند داد و عملیات بزرگی را علیه نظامیان ترکیه سازماندهی خواهند کرد.
این رهبر پ.ک.ک همچنین گفت: همه می دانند که چه کسی جنگ را شروع کرده است و ما آغاز کننده این نبردها در ترکیه نبوده ایم، بلکه نیروهای ما تنها از خود دفاع کرده اند.
وی در ارتباط با حملات تروریستی آنکارا نیز گفته که هنوز نمی دانیم چه کسی یا کسانی پشت این انفجار هستند، اما بعید نیست این اقدام واکنشی به کشتار کردها در جنوب شرقی ترکیه باشد.
جمیل بایک اضافه کرد : دولت ترکیه حق ندارد بپرسد چرا این انفجار روی داده است، چرا که دولت در مناطق کردنشین سرگرم نسل کشی است.
دولت ترکیه حزب کارگران کردستان ترکیه را یک سازمان تروریستی به شمار می آورد و در پی انتخابات سال گذشته پارلمانی ترکیه به پروسه صلح با این گروه خاتمه و حملات گسترده ای را در جنوب شرق ترکیه و نیز ارتفاعات کردستان عراق علیه مواضع این گروه ترتیب داد.
پ ک ک ، در بستر ناامنی های ۵ ساله در سوریه، توانست با پیوستن به صفوف نیروهایی که علیه داعش در جنگ بودند، بویژه کردهای سوریه، صاحب سازمان نظامی قوی تر شود و حوزه نفوذ خود را در بخش هایی از شمال و شرق سوریه و نیز شمال عراق مانند سنجار و کرکوک که قبلا راهی به آن نداشت، گسترش دهد.
برخی کارشناسان معتقدند، دولت های سعودی و ترکیه با حمایت های گسترده از گروه های تروریستی در سوریه و سماجت برای سرنگونی بشار اسد، بحران امنیتی این کشور را تشدید کردند و با هرج و مرج ایجاد شده، زمینه های قدرتمند شدن پ ک ک نیز فراهم شد.
برخی ناظران منطقه ای نیز با استناد به برخی مدارک که در اختیار دارند، گفته اند که آمریکایی ها هم اکنون از شاخه سوریه ای پ ک ک حمایت می کنند و به نوعی واشنگتن نیز به تسلیح این گروه شورشی ترکیه اقدام کرده است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *