۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • نگرانی ترکیه از شرایط بوجود آمده در شهر سرکانی

نگرانی ترکیه از شرایط بوجود آمده در شهر سرکانی

  • ۲۹ تیر ۱۳۹۲
  • ۳۳۳ بازدید
  • ۰

اقدام اخیر پ.ک.ک برای تهیه قانونی جهت اداره مناطق کردنشین سوریه و استقرار سیستم های اداری در این مناطق سبب حساسیت بیشتر ترکیه به مناطق کردنشین سوریه و احزاب کرد تحمت حمایت این کشور شده است.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی : شهر سرکانی (راس العین) در مرزی سوریه و ترکیه به دست نیروهای مسلح حزب اتحاد دموکراتیک (نردیک به پ.ک.ک) افتاد و این موضوع باعث شده تا نگاه ها یک بار دیگر به سوی مهندس صالح مسلم، رهبر حزب اتحاد دموکراتیک بچرخد.
صالح مسلم که از دو روز پیش به منظور رایزنی و گفتگو با مقامات پ.ک.ک به کوهستان قندیل در شمال عراق سفر کرده است، دیشب به سوالات بی.بی.سی ترکی پاسخ داد. وی اعلام کرد:« ما نمی خواستیم با اعضای القاعده و جبهه النصره وارد درگیری شویم. پیش تر توافقاتی با آنها صورت گرفته بود و تعهد داده بودند که در این مناطق به دنبال حمله و خرابکاری نباشند اما آنان با تیراندازی و اقدامات تحریک گرانه ی خود، آغازگر درگیری بودند و چنین شد که سرکانی تماما به دست واحدهای دفاع از خلق افتاد. من لازم می دانم اعلام کنم که ما به دنبال استقلال و جدایی از سوریه نیستیم و نمی خواهیم کردها را به این منظور سازماندهی کنیم. آن چه که به عنوان یک هدف مهم و حیاتی برای ما اهمیت دارد، تلاش برای ایجاد یک ساختار ویژه به نام حودگردانی دموکراتیک است.
اکنون به وجود آمدن چنین شرایطی سبب نگرانی شدید ترکیه شده است . ترکیه از طرفی از النصره به عنوان شاخه ای از القاعده برای ویران کردن سوریه حمایت می کند و از طرف دیگر از قدرت گرفتن تروریست های پ ک ک نگران شده است. این رفتار ترکیه متناقض است چون ماهیت رفتار این هر دو گروه تروریستی و خطرناک می باشد.

پ ک ک و پژاک قصد دارد برای استقلال کردستان سوریه و به کنترل خود در آوردن آن زمینه سازی کند و بدون شک این موضوع نه تنها امنیت سوریه بلکه امنیت کل خاورمیانه را تحت تاثیر قرار می دهد و راهکار آن برخورد نظامی صرف با پ ک ک در سوریه و یا هشدار دادن به آن نمی باشد ،بلکه ترکیه باید ریشه اصلی مشکل را بررسی نماید یعنی از دخالت در سوریه خودداری کند و به تروریست های مخالف سوریه اجازه ندهد تا از طریق خاک ترکیه علیه دولت سوریه اقدامات تروریستی انجام دهند. حمایت ترکیه از مخالفان مسلح سوریه سبب شده تا خلا قدرت در کردستان سوریه ایجاد شود و پ ک ک نیز از این موضوع سواستفاده نماید.

نگرانی ترکیه از قدرت گرفتن پ ک ک نتیجه ندانم کاری های خود سیاستمداران جاه طلب آن است. ترکیه زمانی که به دستور اسرائیل و آمریکا در امور سوریه دخالت کرد باید فکر این روز را نیز می کرد. هنوز هم دیر نیست . این کشور می تواند با همکاری کشورهای دوست و همسایه از جمله سوریه بر این نگرانی خود فایق آید.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *