۶ مرداد ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • نگرانی ترکیه از خودگردانی کردهای سوریه بی معنی است

نگرانی ترکیه از خودگردانی کردهای سوریه بی معنی است

  • ۳ مرداد ۱۳۹۲
  • ۳۶۴ بازدید
  • ۰

رهبر حزب صلح و دموکراسی اعلام کرد که اقدامات حزب اتحاد دموکراتیک در مرز سوریه هیچ ضرری برای ترکیه به دنبال نخواهد آورد.
انجمن بی تاوان آذربایجاغربی به نقل از شبکه ی تلویزیونی CNNturk صلاح الدین دمیرتاش رهبر حزب صلح و دموکراسی که به تازگی از نشست آماده سازی کنفرانس ملی کردها از اربیل به دیاربکر بازگشته است، بعدازظهر امروز با خبرنگاران و نمایندگان رسانه های ترکیه دیدار کرد. وی درباره ی تحولات سوریه گفت:« طی روزهای اخیر، موضوع شمال سوریه و احتمال ایجاد مدیریت خودگردان در مناطق کردنشین، به مهم ترین موضوع خبری و سیاسی ترکیه تبدیل شده و همه ی مقامات سیاسی کشور از این بابت اظهار نگرانی می کنند. من می خواهم صراحتا خطاب به اردوغان اعلام کنم که دست از دشمنی و مخالفت با کردهای سوریه بردارد و از بابت اقدامات و اهداف آنان نگران نباشد. چرا فکر می کنید که ایجاد نظام خودگردان محلی در شمال سوریه، برای ترکیه یک تهدید به شمار می آید؟ مطلقا امکان ندارد که کردهای سوریه کوچکترین ضربه ای به ترکیه بزنند و هیچ کدام از برنامه ها و سازماندهی های شمال سوریه، علیه ترکیه تهدید تلقی نمی شود. در شرایطی که آنکارا تلاش می کند با کردهای کشور خود به صلح و توافق برسد، بسیار بی معنی است که ساعت به ساعت درباره ی کردهای سوریه، اظهارات تاسف آوری از سوی مقامات آنکارا بیان شود.»
صلاح الدین دمیرتاش ضمن انتقاد از بیانات سخنگوی وزارت امور خارجه درباره ی تحولات شمال سوریه گفت:«متاسفانه وزارت امور خارجه ی آمریکا با استناد به اطلاعات غلط و شایعات بی اساس در خصوص حزب اتحاد دموکراتیک موضع گیری کرد و چنین چیزی قابل قبول نیست.»
دمیرتاش همچنین درباره ی تقاضای عبدالله اوجالان مبنی بر برگزاری کنفرانس مطبوعاتی در زندان ایمرالی گفت:«آن چه که اوجالان می خواهد، برگزاری کنفرانس مطبوعاتی نیست بلکه دیدار با چند تن روزنامه نگار آگاه به مسائل کردها است و چنین درخواست ساده ای نیز چیزی نیست که بشود با بزرگنمایی و اغراق درباره ی آن صحبت کرد و آن را اقدام و مطالبه ای عجیب و غریب دانست. اوجالان یک زندانی عادی و یک انسان سطحی نیست و با یک جمله دست نوشته ی او، یک جنگ سی ساله متوقف شده و هزاران نفر از نیروهای پ.ک.ک ترکیه را ترک کرده و عقب نشینی می کنند. در این صورت چرا باید فکر کنید که ملاقات چند روزنامه نگار با شخص اوجالان چیز عجیبی است؟
دمیرتاش در پایان، نامگذاری فرودگاه شرناخ به نام سیاستمدار متوفای کُرد شراف الدین الچی را یک اقدام ارزشمند دانسته و اعلام کرد که برای تقدیر از اردوغان، در شرناخ و در روز افتتاح فرودگاه، یاران خود را به استقبال وی خواهد فرستاد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین