۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • نامه جدید اوجالان؛ آخرین اخبار از مذاکرات صلح

نامه جدید اوجالان؛ آخرین اخبار از مذاکرات صلح

  • ۱۷ فروردین ۱۳۹۲
  • ۲۷۲ بازدید
  • ۰

نامه جدید اوجالان تکلیف چندین معمای مهم در حوزه عقب نشینی نیروهای پ.ک.ک را روشن می کند.
به گزارش کردپرس به نقل از روزنامه حریت، رجب طیب اردوغان نخست وزیر اردوغان طی روزهای گذشته چندین دیدار با نمایندگان مجلس ملی، معاونین و سران حزب خود و فعالان صلح برگزار کرد.

اردوغان در این دیدارها با به کار بردن کلمه فارسی سر، بر این نکته تاکید کرد: «حاضرم برای استقرار صلح در ترکیه سرم را بدهم.» اغلب روزنامه های ترکیه ناچار شدند در داخل پرانتز و در توضیح این کلمه معنی ترکی آن را بیاورند.

دیدار با ۶۳ فرزانه صلح

اردوغان بعدتازظهر روز پنجشنبه با ۶۳ تن از فرزانگان و نخبگان برجسته ترکیه دیدار کرد.

این افراد که به عنوان اعضای کمیسیون های هفت گانه نظارت بر صلح با پ.ک.ک انتخاب شده اند، در ضیافت شام مهمان نخست وزیر بودند و اردوغان خطاب به آنها گفت:«از یکایک شما اساتید بزرگوار انتظار دارم که در دیدار با همه هموطنان ما به ارزش ها و اهمیت استقرار صلح و برادری تاکید کنید و به آنها بگویید که هیچ کس نمی تواند مانع از تداوم برادری هزار ساله کردها و ترک ها شود.»

چهل نماینده اردوغان به دیاربکر رفتند

رجب طیب اردوغان صبح امروز چهل تن از نمایندگان حزب عدالت و توسعه در مجلس ملی ترکیه را مامور کرد تا به دیاربکر بروند. این افراد پس از دیدار با روحانیون و چهره های برگزیده دیاربکری در شهرها باتمان و سرت نیز با طیف های مختلف دیدار و گفتگو خواهند کرد.

آنکارا دوباره به اوجالان متوسل شد

همزمان با بالا گرفتن اختلافات پ.ک.ک و دولت ترکیه در خصوص چند و چون خروج ۱۴۰۰ تن از افراد مسلح پ.ک.ک از ترکیه و تاکید اردوغان بر خروج بدون سلاح این افراد، هاکان فیدان رییس سرویس اطلاعاتی میت یک بار دیگر ناچار شد تا برای حل این معما به دیدار اوجالان برود. اوجالان به منظور پایان دادن به اختلاف نظرات پ.ک.ک و دولت نامه ای به سران پ.ک.ک در قندیل نوشته و انتظار می رود در روز یکشنبه هفته آینده پاسخ این نامه به وزیر دادگستری ترکیه تحویل داده شود.

صلاح الدین دمیرتاش به سوی قندیل رفت

صلاح الدین دمیرتاش رهبر حزب صلح و دموکراسی و سری ثریا اُندر نماینده استانبول ظهر امروز به سوی اربیل حرکت کرده و از آنجا به سوی سلیمانیه رفتند. دمیرتاش و اُندر غروب امروز به قندیل می روند و در دیدار با مراد قاراییلان و دیگر سران پ.ک.ک نامه جدید اوجالان را به آنها تحویل خواهند داد. قرار است پاسخ این نامه روز یکشنبه توسط این دو نمانیده کُرد به دولت ترکیه تحویل داده شود.

تدوام مخالفت دو حزب مهم ترکیه با طرح اردوغان

حزب جمهوری خلق به رهبری کمال قلچداراوغلو و حزب حرکت ملی به رهبری دولت باغچلی هنوز هم بر مواضع قبلی خود تاکید می ورزند و هر دو آنها اعلام کرده اند که ایجاد کمیسیون صلح با پ.ک.ک در مجلس ترکیه را رد می کنند و حاضر به پذیرش طرح اردوغان نیستند.

با این وجود دو تماس تلفنی بشیر آتالای از معاونین متنفذ اردوغان و فاروق لواغلو معاون قلچداراوغلو و از سفرای سابق ترکیه نوید آن را می دهد که بین این دو نفر دیداری صورت بگیرد و موافقت نسبی حزب جمهوری خلق برای تدوام مذاکرات صلح ایجاد گردد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین