۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • معاون استاندار آذربایجان غربی: ۱۹۹ روستای آذربایجان غربی با مشکل آب شرب مواجه هستند

معاون استاندار آذربایجان غربی: ۱۹۹ روستای آذربایجان غربی با مشکل آب شرب مواجه هستند

  • ۲۴ شهریور ۱۳۹۳
  • ۲۹۴ بازدید
  • ۰

معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی گفت: هم اکنون ۱۹۹ روستای آذربایجان غربی مشکل آب شرب پیدا کرده اند و در دهه اخیر سیاست اشتباه مصرف آب در کشور سبب شده که ۸۵ درصد منابع آبی کشور تخلیه شود.

انجمن بی تاوان آذربایجان غربی به نقل از تسنیم، هادی بهادری امروز در همایش ملی و دو روزه بهسازی محیط روستایی اظهار کرد: بهسازی محیط روستایی جوانب بسیاری داشته و مختص به حوزه بهداشتی و درمانی نیست.

معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی تصریح کرد: در سال های گذشته یک میلیون و ۷۰۰ واحد روستایی ساخته شد در حالی که هر سال ۱۰ درصد از جمعیت ساکن در روستاهای کشور کاهش یافته است پس باید از آمارها استفاده کرده و به شناخت چالش ها و مطالعه و برنامه ریزی در حوزه روستاها بپردازیم.

بهادری بیان کرد: آذربایجان غربی دارای ۴۲ شهر است که برخی از آنها تنها ۹۰۰ نفر جمعیت دارد در حالی که بزرگترین روستای کشور با ۱۵ هزار نفر جمعیت در همین استان وجود دارد.

معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی افزود: سیل حاشیه نشینی و مهاجرت روستاییان به شهرها روز به روز افزایش یافته و تا زمانی که این فضا مدیریت نشود، مشکلات فراوانی همچون حاشیه نشینی ایجاد می شود و در این رابطه در پیش گرفتن راهبرد فرهنگی و بهسازی روستاها راهکار حل مشکلات روستاییان به شمار می رود.

وی گفت: باید در روستاها به مولفه هایی همچون بهسازی کالبدی یعنی مقاوم سازی ساختمان ها و آب رسانی، برق کشی و گاز کشی، توسعه انسانی مانند ایجاد اشتغال و معیشت و نیز تامین بهداشت روستاییان و از سوی دیگر به موضوع آموزش روستاییان توجه ویژه شود.

بهادری تصریح کرد: در حال حاضر از چالش های پیش رو در آذربایجان غربی هجوم گسترده روستاییان به شهرها است تا جایی که ۶۵ درصد جمعیت استان شهرنشین بوده و برخی درصدی از آنها به حاشیه نشینی روی آورده اند.

معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه هم اکنون موضوع آب و محیط زیست از چالش های اساسی امروز کشور به شمار می رود، اظهار کرد: با وجود اینکه گفته می شود آذربایجان غربی دومین استان پرآب کشور است در حالی که در ۱۹۹ روستای استان، آب شرب خود را با دبه تامین می کنند.

بهادری افزود: سیاست مصرف آب در کشور سبب شده که ۸۵ درصد منابع آبی کشور تخلیه شده و برای ۲۰ سال آینده آبی برای زندگی باقی نمی ماند و در این رابطه در آذربایجان غربی هر نفر روزانه یک بشکه و در تهران ۳ بشکه آب مصرف می کنند در حالی که این شیوه مصرف با سبک زندگی اسلامی سازگاری ندارد.

وی با اشاره به اینکه باید در روستاهای کشور به موضوع میراث فرهنگی توجه جدی شود، اظهار کرد: با وجود اینکه در آذربایجان غربی یک هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی به ثبت رسیده است اما حوزه گردشگری جایگاهی در آن نداشته بنابراین باید زمینه های جذب گردشگر در کشور فراهم شود.

معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی توجه به بحث کارآفرینی در روستاها را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: با توجه به اینکه نقطه ثقل اقامتی مردم موضوع اشتغال است، در این مورد نیازمند تغییر گفتمان و حرکت جهادی هستیم چون با این روند فعلی به جایگاهی نمی رسیم.

انتهای پیام/ ب

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *