۲۷ مهر ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • مسعود بارزانی در پیامی اعلام کرد: بحران ریاست، خطری برای استقلال کردستان/ تعیین نحوه انتخاب رئیس اقلیم با همه‌پرسی

مسعود بارزانی در پیامی اعلام کرد: بحران ریاست، خطری برای استقلال کردستان/ تعیین نحوه انتخاب رئیس اقلیم با همه‌پرسی

  • ۲۱ مرداد ۱۳۹۴
  • ۳۹۸ بازدید
  • ۰

مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان، در پیامی در خصوص وضعیت سیاسی اقلیم، ضمن انتقاد شدید از مخالفان خود، با تأکید بر اینکه بحران کنونی بر سر مسئله ریاست اقلیم، خطری برای استقلال کردستان است، خواستار تعیین نحوه انتخاب رئیس اقلیم با رجوع به آرای مردم شد.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان و دبیر کل حزب دمکرات کردستان (پارتی) موضع خود را در قبال بحران‌های کنونی اقلیم اعلام کرد.
بارزانی ضمن اشاره به تحولات سیاسی در اقلیم کردستان عراق از سال ۱۹۹۱ و مواضع و دیدگاه‌های خود درباره مسائل و چالش‌های گریبانگیر این اقلیم، خود را مبارز راه‌ دمکراسی در کردستان نامید.
وی همچنین به تلاش‌های احزاب و جریانات سیاسی در کردستان عراق که به دنبال تغییر نظام سیاسی اقلیم هستند، اشاره و تأکید کرد که هدف آن‌ها رسیدن به منافع شخصی و سیاسی است.
دبیر کل پارتی قائل شدن به انتخاب رئیس اقلیم از سوی مردم در سال ۲۰۰۹ به دلیل درخواست احزاب سیاسی مخالف و عدم برگزاری همه‌پرسی قانون اساسی اقلیم کردستان؛ ازجمله تلاش‌های خود و حزب متبوعش برای حفظ ثبات و آرامش در اقلیم و پایبندی به اصل توافق دانست که دولت و ریاست پارلمان کنونی بر آن بناشده است.
بارزانی نشست ۲۳ ژوئن ۲۰۱۵ پارلمان کردستان که علیرغم مخالفت و بایکوت پارتی با حضور دیگر احزاب که خواهان تغییر نظام سیاسی کردستان و به دنبال اصلاح قانون ریاست اقلیم و کم کردن اختیارات این منصب هستند را «تحمیل اراده‌» و از میان بردن «اصل توافق» در حل مسائل دانست.
رئیس اقلیم کردستان مخالفان خود را به تلاش برای تجزیه اقلیم کردستان متهم کرد و گفت: در سال ۲۰۰۴ مانع برقراری سیستم فدرالی در استان‌ها و تجزیه کردستان شدیم و حال نیز اجازه تجزیه خاک کردستان و افتراق میان مردم کرد را نمی‌دهیم.
بارزانی به سفرهای اخیر خود به آمریکا و کشورهای اروپایی اشاره و ضمن تأکید بر اینکه این سفرها، امید رسیدن به استقلال کردستان را بیشتر کرد؛ بحران کنونی در اقلیم را خطری برای رسیدن به این هدف دانست.
در خصوص نظام سیاسی اقلیم کردستان، مسعود بارزانی ضمن تأکید بر اینکه نظام سیاسی اقلیم پارلمانی است، نگرش‌ها در خصوص این موضوع را متفاوت دانست و پیشنهاد کرد که تعیین نحوه انتخاب رئیس اقلیم به همه‌پرسی تعیین شود.
بارزانی همچنین از همه احزاب اقلیم کردستان درخواست کرد که با حصول توافق، نقطه پایانی بر بحران کنونی بگذارند و در غیر این صورت باید انتخابات زودهنگام برگزار گردد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین