۳۱ شهریور ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • مصاحبه
  • >
  • لقمان کاداک: پ‌ک‌ک هیچ برنامه ای برای کُردها ندارد

لقمان کاداک: پ‌ک‌ک هیچ برنامه ای برای کُردها ندارد

  • ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
  • ۱۲ بازدید
  • ۰

لقمان کداک، یکی از کادرهای جدا شده از پ.ک.ک در مصاحبه با پایگاه خبری باسنیوز گفت که پ‌ک‌ک دیگر هیچ برنامه ای برای کُردها ندارد و به اجراکننده برنامه های مهاجمان کردها تبدیل شده است.

لقمان کداک گفت: من از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۴ یک چریک PKK در کوهستان بودم. وقتی به پ.ک.ک ملحق شدیم برای کردستان مستقل و آزاد رفتیم، اما وقتی اوجالان تسلیم شد، استراتژی پ.ک.ک برای مقابله با استقلال کردستان تغییر کرد و ما حقیقت را دیدیم و منصرف شدیم.

در سال ۲۰۰۳، زمانی که اولین کنگره خلق برگزار شد، درگیری بین رهبران پ ک ک رخ داد. برخی از رهبران پ.ک.ک راهبرد جدید را نپذیرفتند و از پ.ک.ک خواستند تا برای حفاظت از دستاوردهای مردم کرد با احزاب کرد همکاری کند، اما پس از برگزاری کنگره، دوران کالکان در نامه ای این رهبران پ.ک.ک را خائن توصیف کرد. بنابراین عوارض روز به روز بیشتر شد و بعد از مدتی جدایی به وجود آمد.

پ.ک.ک هیچ هدفی ندارد. رهبران پ.ک.ک در حال اجرای دستور کار دیگر کشورها هست و تسلیم شده است. اوجالان به همین ترتیب تسلیم شده است. مسئله دولت تاکتیک موقت پ ک ک برای فریب مردم کرد بود. پ.ک.ک سیاست می کند و بر اساس محل زندگی خود حرکت می کند. تصمیمات آن بر اساس آن سیاست است.

به دلیل تغییر استراتژی پ.ک.ک از دولت-ملت به دموکراتیزه کردن دولت ها، مردم روز به روز حقیقت را می آموزند، بنابراین هیچ کس حاضر نیست خود را فدای چیزی بی هدف کند. دلیل دوم این است که در عرصه سیاست ترکیه، کسانی که در درون حزب (دم پ‌ک‌ک) تصمیم گیرنده و نماینده پارلمان می‌شوند، افرادی هستند که خارج از اراده مردم کرد هستند، مردمی عرب، ترک و بالکان. این امر باعث ناامیدی مردم شده و مردم چهره واقعی پ.ک.ک را دیده اند.

پ.ک.ک نماینده آمال کردها در ترکیه نیست. زمانی که اوجالان در سال ۱۹۹۹ تسلیم دولت ترکیه شد، رسماً از پ.ک.ک خواست تا از ترکیه عقب نشینی کند و به اقلیم کردستان برود. وی همچنین در اعترافات خود به دولت ترکیه هشدار داد: «اگر جلوی کردها در اقلیم را نگیرید، اسرائیل دومی را در چارچوب قانون اساسی ملی ایجاد خواهند کرد». اکنون پ.ک.ک در حال اجرای کامل دستور کار اشغالگران است و این دستور کارها به اصول پ.ک.ک تبدیل شده است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *