۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • غار سهولان مهاباد به یک سرمایه گذار خارجی واگذار شد

غار سهولان مهاباد به یک سرمایه گذار خارجی واگذار شد

  • ۸ اردیبهشت ۱۳۹۴
  • ۴۵۴ بازدید
  • ۰
مهاباد- فرماندار شهرستان مهاباد از واگذاری غار سهولان این شهربه یک سرمایه گذاری کُرد از کشور عراق خبر داد.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی «جعفر کتانی» روز دوشنبه (۷اردیبهشت) ضمن اعلام این خبر در گفت وگو با خبرنگار کردپرس افزود: توافق نامه نهایی واگذاری غار آبی تاریخی سهولان با حضور مشاور حقوقی استانداری آذربایجان غربی و یک سرمایه گذار کُرد از کشورعراق طی یک قرار داد BOT منعقد شد.
وی افزود: بر اساس این قرارداد که مورد تفاهم طرفین است به مدت ۵سال زیرساختهای توریستی و تفریحی که در نقشه غار سهولان تدوین شده است توسط سرمایه گذار خصوصی در این غار احداث  می شود و سرمایه گذاری به مدت ۱۵ سال ازآن بهره برداری می کند.
غار سهولان غار آبی با جلوه‌های طبیعی و با قندیل‌های منحصر به فرد ویژه‌ای که دارد در دامنه رشته کوه‌هایی بنام کوتر قرار دارد که بلندترین نقطه آن از سطح دریاهای آزاد دارای ۲۲۰۰متر ارتفاع است.
کتانی در ادامه خاطر نشان کرد: سرمایه گذاری در غار سهولان حداقل برای ۸۰ نفر اشغالزایی ایجاد می کند و در راستای افزایش مدت اقامت گردشگران به دوشب در مهاباد صورت می گیرد.
فرماندار مهاباد در پایان گفت: از آنجا که هر گردشگر ۱۰ شغل به همراه خود می آورد در نظر داریم غار فه قره قا را به صورت رایگان برای مدت پنج سال به بخش خصوصی واگذار می کنیم.
 دخمه سنگی فقرقا (فه قره قا) واقع در ۲۰ کیلومتری مهاباد در محور جاده آسفالته مهاباد – میاندوآب در منطقه شهرویران (شارویران) و در نزدیکی روستای اگریقاش (ایندرقاش) در سینه کوه کنده شده است . دخمه جمعاً دارای چهار ستون که دو ستون در قسمت داخلی دخمه و در نزدیکی محل اختلاف سطح قرار دارد و دو ستون دیگر در جلو دخمه واقع شده اند . دور هریک از این ستون ها ۱۷۶ سانتیمتر بوده و به صورت استوانه ای و به ارتفاع ۲۲۰ سانتیمتر از کف دخمه تا سقف آن تراشیده شده است . در کف آن سه گور کنده شده است . گور سمت چپ نسبت به دو گور دیگر که قرینه هستند بزرگتر می باشد . در بعضی از متون تاریخی از این مکان به نام آرامگاه «فرورتیش» نام برده شده است.
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین