۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • صلح با «پ.ک.ک» تهدیدی برای همسایگان نیست

صلح با «پ.ک.ک» تهدیدی برای همسایگان نیست

  • ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۲
  • ۲۷۸ بازدید
  • ۰

سخنگوی وزارت خارجه ترکیه گفت: روند صلح با پ.ک.ک تهدیدی برای همسایگان محسوب نمی‌شود.
به گزارش ایسنا، لونت گومروک چو، که به دعوت همتای ایرانی خود به تهران سفر کرده است در کنفرانس مطبوعاتی خود در سفارت ترکیه در تهران، در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا روند صلح با پ.ک.ک می‌تواند تهدیدی برای ایران و کشورهای منطقه ایجاد کند، تصریح کرد: ترکیه روند صلحی را با گروه پ.ک.ک آغاز کرده است و این روند ادامه دارد، اما این کشور این مساله را به عنوان یک موضوع داخلی پیگیری می‌کند. همسایگان ترکیه نیز این روند را رصد کرده و با احترام در جریان امور قرار می‌گیرند.

وی خاطرنشان کرد: در اینجا باید اعلام کنم که روند صلح با گروه پ.ک.ک و گام‌های برداشته شده در این روند به هیچ عنوان تهدیدی برای همسایگان ترکیه ایجاد نمی‌کند، بلکه این مساله می‌تواند به همکاری کشورهای منطقه در جهت مبارزه با تروریسم نیز کمک کند.
گومروک چو همچنین درباره چالش‌های به وجود آمده در روابط تهران – آنکارا به دلیل مساله سوریه، استقرار موشک‌های پاتریوت و سپر دفاع موشکی گفت: من نظر متفاوتی دارم. روابط ایران و ترکیه از سابقه طولانی برخوردار بوده و دو کشور بر پایه پیوندهای عمیق موجود میان دو ملت با یکدیگر ارتباط دارند. در طول تاریخ ایران و ترکیه در برخی برهه‌ها درباره برخی مسائل با یکدیگر اختلاف نظر داشته‌اند، اما این اختلاف‌نظرها به بدنه اصلی روابط دو کشور صدمه‌ای وارد نکرده است. اکنون روابط دو کشور در زمینه‌های فرهنگی، اقتصاد و سیاسی ادامه دارد.
وی با اشاره به روابط تجاری میان ایران و ترکیه ادامه داد: اکنون روابط تجاری دو کشور به میزان ۲۰ میلیارد دلار رسیده است که هدف دو کشور دستیابی به تجارت ۳۰ میلیارد دلاری است که فکر می‌کنم در آینده‌ای نزدیک می‌توان به این هدف دست یافت. من معتقد به بی‌اعتمادی ایران به ترکیه نیستم و در دیدار با مقامات ایرانی، هیچ یک به بی‌اعتمادی، اشاره نکرده‌اند.
گومروک چو با اشاره به بحران سوریه تصریح کرد: تفاوت دیدگاه درباره مساله سوریه میان ایران و ترکیه وجود دارد، اما هر دو کشور به راحتی اختلاف‌نظرهای خود را بیان می‌کنند و حتی در این باره مقامات دو کشور تبادل نظر می‌کنند. درباره استقرار موشک‌های پاتریوت و سپر دفاع موشکی سوءتفاهمی به وجود آمده است. این دو سیستم نه برای ایران و نه برای هیچ کشور منطقه تهدیدی ایجاد نمی‌کند و تنها جنبه تدافعی دارد.
سخنگوی وزارت خارجه ترکیه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اخیرا اخباری مبنی بر احتمال استفاده پایگاه‌های نظامی ترکیه از سوی اسرائیل علیه ایران وجود دارد، گفت: اینگونه اخبار به هیچ وجه با واقعیت‌ها منطبق نیست. نیات خصمانه‌ای در پشت پرده اینگونه اخبار وجود دارد، این ادعاها از سوی کسانی مطرح می‌شود که می‌خواهند روابط ترکیه را با کشورهای دیگر تخریب کنند.
وی اضافه کرد: مهم نیست که اینگونه ادعاها در رسانه‌ها بیان می‌شود، بلکه مهم این است که ما و شما چگونه فکر می‌کنیم و در برطرف کردن اینگونه ادعاها، چه کارهایی انجام می‌دهیم، اگر تفاهم و همکاری‌ها میان دو کشور افزایش یابد، در این صورت دیگر اینگونه ادعاها، پوچ و بی‌معنی می‌شود، در واقع یکی از دلایل گسترش همکاری‌های رسانه‌ای میان دو کشور بی‌اثر کردن اینگونه ادعاها است.

 

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *