۱۰ فروردین ۱۴۰۳

شاید زنده باشد

  • ۲ مهر ۱۳۹۱
  • ۳۱۲ بازدید
  • ۰

بیش از ۱۴ ماه است که هیچ خبری از وضعیت عبدالله اوجالان رهبر زندانی پ‌ک‌ک و پژاک در زندان امرالی به بیرون مخابره نشده و وکلا و خانواده‌اش نیز قادر به ملاقات با وی نبوده‌اند. مقامات ترکیه هربار با بهانه‌‌ی خرابی آب و هوا و یا نقص فنی در کشتی حامل وکلا به جزیره‌ی امرالی، مانع این دیدارها شده‌اند.

این وضعیت سبب شد تا تحلیل‌گران و صاحب‌نظران، احتمالاتی مبنی بر مرگ و یا کشته شدن وی

توسط مقامات ترکیه، اذهان عمومی را به جهت‌های متفاوت سوق دهند. برخی‌ها معتقدند اوجالان به دلیل داشتن بیماری‌های قبلی و وضعیت نامناسب کنونی زندان آنهم درجزیره‌ی امرالی، احتمال مرگ طبیعی وی وجود دارد و مقامات ترکیه از انتشار آن سرباز می‌زنند، چراکه احتمال اینکه با شدت و خشونت هرچه بیش‌تر مریدان وی مواجه شوند؛ وجود دارد.

گروهی دیگر از صاحب‌نظران معتقدند که اوجالان با مرگ طبیعی نمرده، بلکه توسط مقامات زندانی و به دستور سرکردگان اصلی حکومت حذف شده است؛ چراکه به نظر آنها نقش اوجالان به پایان رسیده و دیگر وقت خداحافظی است.

البته تاکنون رسانه‌های ترکیه هیچ خبری در این خصوص منتشر نکرده‌اند و فقط به گمانه‌زنی پرداخته‌اند.

در این خصوص صلاح‌الدین دمیرتاش رئیس حزب صلح و دمکراسی (شاخه ترکیه‌یی پ‌ک‌ک) در کنگره این حزب در شهر ایدیر طی سخنانی گفته بود تنها خبری که از امرالی داریم و از آن مطمئنیم این است که اوجالان و دیگر محکومان در زندان امرالی در قید حیات می‌باشند، ‌اما به غیر از آن به مدت ۴۲۰ روز است که هیچ خبری از امرالی دریافت نمی‌شود.

از سوی دیگر جناح و روشنفکران منتقد جریان خشونت در ترکیه و منطقه معتقدند که اوجالان در بهترین شرایط ممکن و در هتل‌های مجلل کنار دریا بسر می‌برد و اینهم بخش دیگر از پروژه‌ی وی با دست‌های پنهان حکومت ترکیه است.

مدتی قبل هم اخباری مبنی بر ملاقات اوجالان با یک هیئت آمریکایی در یکی از بنادر ساحلی مدیترانه و با مشارکت مقامات پایه بلند ترکیه منتشر شده بود.

از ۱۵ فوریه‌ی سال ۱۹۹۹ میلادی تاکنون که گفته می‌شود عبدالله اوجالان در زندانی در جزیره‌ی امرالی محبوس است، بارها ممنوع‌الملاقات شده است، اما نهایتاً یکی دو ماه طول کشیده، اما اینبار بیش از ۱۴ ماه مقامات ترکیه اجازه‌ی ملاقات به وی را نداده‌اند. شروع آخرین منع ملاقات‌ها که اکنون از ۱۴ ماه نیز گذشته است؛ به موضع نظامی پ‌ک‌ک در سال ۲۰۱۱ میلادی برمی‌گردد که با شکستن آتش‌بس یکطرفه و شروع جنگ در مناطق مرزی این کشور از جانب جناح تندرو در پ‌ک‌ک، به اوج خود رسیده است.

سوی دیگر معادله به خود اوجالان برمی‌گردد که گفته می‌شود خود وی خواستار ملاقات با وکلا و اعضای خانواده‌اش نیست. چندین بار برادر عبدالله اوجالان (محمد اوجالان) که برای ملاقات با برادرش به دستگاههای ذیربط مراجعه کرده بود، این جمله را برای رسانه‌ها تکرار می‌کرد که برادرش نمی‌خواهد با کسی ملاقات کند. شاید هم در کنج کوچه‌ی بن‌بست سیاست سیاه، چیزی برای گفتن نداشته باشد

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *