۳۰ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • سفیر ترکیه در ایران: آذربایجان‌غربی اهمیت بسیاری زیادی در توسعه و تحکیم روابط بین ایران و ترکیه دارد

سفیر ترکیه در ایران: آذربایجان‌غربی اهمیت بسیاری زیادی در توسعه و تحکیم روابط بین ایران و ترکیه دارد

  • ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴
  • ۲۷۱ بازدید
  • ۰
 سفیر جمهوری ترکیه در تهران، اهمیت استان آذربایجان‌غربی در توسعه و تحکیم روابط بین ایران و ترکیه را بسیار اساسی عنوان کرد.

انجمن بی تاوان آذربایجان غربی به نقل از کردپرس ، «رضا هاکان تکین» سفیر جمهوری ترکیه در تهران صبح امروز در دیدار با «قربانعلی سعادت» استاندار آذربایجان غربی که جزئیات آن را روابط عمومی استانداری آذربایجان غربی منتشر کرد، ضمن ابراز خرسندی از سفر خود به ارومیه گفت: استان آذربایجان غربی بعنوان یک استان مرزی و همجوار با ترکیه، اهمیت بسیاری زیادی برای کشور ترکیه دارد و ما بصورت جدی علاقمند به توسعه و تحکیم روابط در بخش های مختلف تجاری، اقتصادی، فرهنگی و گردشگری با آذربایجان غربی هستیم.
وی همچنین بر ضرورت بهره گیری از ظرفیت دروازه مرز زمینــی سرو- اسن دره در جهت توسعه مناسبات فیمابین تاکید کرد و گفت: توسعه همکاری های مشترک مرزی- گمرکی کشورهای ایران و ترکیه در مرزهای آذربایجان غربی بویژه مرز سرو- اسن دره، می تواند نقش موثری را در افزایش حجم تبادلات تجاری بین دو کشور ایفا کند.
سفیر ترکیه بر انتقال حجم بار از مرز گوربلاغ – بازرگان به مرز اسن دره – سرو نیز تأکید کرد و اظهار داشت: براساس برنامه ریزی های بعمل آمده مرز کاپی کوی – رازی هم توسعه خواهد یافت.
هاکان تکین با اشاره به وجود اراده جدی در میان روسای جمهور ایران و ترکیه برای گسترش روابط فیمابین نیز گفت: رفت و آمد و تعاملات خوبی میان مسئولان عالی رتبه دو کشور وجود دارد که باید به بهترین شکل از این ظرفیت در جهت توسعه و تحکیم روابط فیمابین استفاده کنیم.
وی به مساله تردد کامیون های ترکیه هم اشاره کرد و بر ضرورت تعامل و اتخاذ راهکارهای منطقی توسط مسئولان ذیربط دو کشور برای رفع این مشکل تاکید کرد.
استاندار آذربایجان غربی از آمادگی کامل آذربایجان غربی برای توسعه تجارت مرزی با استان های مرزی شرق ترکیه خبر داد.
«قربانعلی سعادت» استاندار آذربایجان غربی نیز در این دیدار ضمن اعلام آمادگی کامل استان آذربایجان غربی در جهت توسعه تجارت مرزی و تقویت همکاری های اقتصادی، فرهنگی، تجاری و سیاسی با استان های مرزی ترکیه افزود: ایران و ترکیه بعنوان دو کشور دوست و همسایه از دیرباز، روابط گسترده ای در بخش‌های مختلف با یکدیگر داشته اند و امروز نیز لازم است این روابط بیش از پیش توسعه و تقویت یابد که در این میان استان های مرزی مانند آذربایجان غربی می توانند نقش کلیدی در ارتقای سطح مناسبات ایفا کنند.
وی ادامه داد: روسای جمهور دو کشور ایران و ترکیه، اراده جدی بر توسعه مناسبات فیمابین در بخش های مختلف دارند بنابراین لازم است سایر مدیران و مسئولان دو طرف نیز با تمام توان و با اهتمام کافی در جهت تحقق و اجرایی شدن مفاد توافقنامه های موجود تلاش کنند.
استاندار آذربایجان غربی به راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی در سرو نیز اشاره کرد و افزود: فعال شدن منطقه ویژه اقتصادی سرو، زمینه های لازم را برای فعالیت هر چه بیشتر سرمایه گذاران و صاحبان صنایع ترکیه در آذربایجان غربی فراهم خواهد کرد.
سعادت همچنین منطقه آزاد ماکو را فرصت و ظرفیتی مناسب جهت فعالیت و سرمایه گذاری فعالین اقتصادی و سرمایه گذاران کشور ترکیه عنوان کرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود، ضرورت توجه به اشتغال و معیشت مرزنشینان دو کشور را مورد تاکید قرار داد و گفت: می توانیم با تعریف و فعالسازی بازارچه های مشترک، زمینه را برای فعالیت و تجارت مرزی مرزنشینان دو طرف فراهم کنیم.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *