۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • زمان صلح و حلالیت طلبیدن فرا رسیده است

زمان صلح و حلالیت طلبیدن فرا رسیده است

  • ۵ مرداد ۱۳۹۲
  • ۳۱۵ بازدید
  • ۰

اردوغان در جمع مردم شهر کردنشین شرناخ اعلام کرد که در گذشته خطاهای زیادی در این منطقه صورت گرفته و دولات کنونی به دنبال جبران خطاهای گذشته است.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی به نقل از شبکه ی تلویزیونی aHABER رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه غروب امروز به استان کردنشین شرناخ رفته و فرودگاه جدید التاسیس این شهر به نام «شرف الدین الچی» را افتتاح کرد.
اردوغان در این مراسم اعلام کرد:« هموطنان ما در شرناخ، برادران واقعی ما هستند و ما خدمت به این منطقه را وظیفه ی خود می دانیم و قصد داریم شرناخ را به ستاره ای در این منطقه تبدیل کنیم. اگر پیش تر هموطنان ما با اتوبوس مسیر شرناخ به استانبول را ۲۵ ساعته طی می کردند هم اکنون این فاصله با پرواز روزانه ی فرودگاه الچی به یک و نیم ساعت کاهش می یابد و برای توسعه ی دانشگاه شرناخ نیز برنامه های مهمی در دست اجرا داریم.» اردوغان در ادامه با اشارات کنایی به برخی اقدامات شاخه ی نظامی پ.ک.ک در سال ۲۰۱۲ گفت:«ما برای جبران محرومیت های شرناخ و کم لطفی هایی که در حق برادران شرناخی صورت گرفته آستین ها را بالا زدیم اما بعضی ها از این خدمات ویژه ی ما نگران شده و اقدام به سوزاندن کارگاه های عمرانی، ربودن مهندسین و پیمانکاران و به آتش کشیدن ماشین آلات راهسازی نمودند. با این وجود من تاکید کردم که نباید حتی یک روز پروژه های عمرانی این منطقه تعطیل شود. همان افراد هنوز هم پیمانکاران ما را تهدید می کنند و در حکاری یقه ی پیمانکار سازنده ی فرودگاه را گرفته و از او باج ده درصدی خواسته اند. از شما می پرسم: آیا چنین افرادی می توانند در این سرزمین مدعی صلح و دموکراسی باشند؟ آیا این ها می توانند ثابت کنند که برای استقرار برادری و صلح برنامه دارند؟»
نخست وزیر ترکیه در ادامه و درباره ی مذاکرات صلح با پ.ک.ک گفت:«در این سرزمین، هزاران خاطره ی تلخ در دل و ذهن مردمان ما به وجود آوردند و برادران شرناخی من صدها مرگ، شکنجه و رویداد غیرانسانی را تجربه کردند. اما هم اکنون زمان پایان دادن به همه ی آن دوران های سیاه و جبران خطاها فرا رسیده است. اکنون وقت آن است که از هم حلالیت طلبیده و برادرانه یکدیگر را در آغوش بکشیم.»
مراسم سخنرانی اردوغان در دامنه ی کوه کاتو برگزار شد که تا ۵ ماه پیش یکی از مهم ترین میادین جنگ و درگیری بینن شاخه ی نظامی پ.ک.ک و نظامیان ترکیه بود.
در این مراسم که برای نخستین بار، تعدادی از نمایندگان و فعالان سیاسی حزب صلح و دموکراسی (وابسته به پ.ک.ک) از جمله حسیب کاپلان نماینده ی شرناخ به استقبال اردوغان رفتند. صلاح الدین دمیرتاش اعلام کرده بود که به پاس نامگذاری فرودگاه شرناخ به نام سیاستمدار متوفی کرد شرف الدین الچی، یاران خود را به استقبال اردوغان می فرستد. در پایان ۱۱ وزیر کابینه ی اردوغان، حسیب کاپلان و دیگر نمایندگان و فعالان سیاسی کُرد، برادر و خانواده ی الچی و مصطفی دنیزلی مربی فوتبال و داماد الچی، بر روی صحنه چند کبوتر سفید را به نشانه ی صلح در آسمان رها کردند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین