۶ مرداد ۱۴۰۳

روایت قرقیزها از جنگ با پ.ک.ک

  • ۲۶ فروردین ۱۳۹۲
  • ۳۷۴ بازدید
  • ۰

گروه سواره نظام قرقیز اعلام کرد که در صورت صلح دولت اردوغان با سران پ.ک.ک، باید وضعیت استخدامی نیروهای این گروه نیز مشخص شود.

به گزارش کردپرس به نقل از شبکه تلویزیونی CNNturk گروه سواره نظام قرقیز شامل دویست نفر از مردان سواره ی قرقیز است که از سال ۱۹۸۰ میلادی از ایالت پامیر افغانستان به ترکیه آمده و در یکی از روستاهای بزرگ در حوالی شهر کردنشین ارجیش در استان وان، اقامت کرده اند.
قرقیزها در حوالی ارجیش و در دره سوق الجیشی «آلتن دره» به کمک دولت وقت ترکیه، روستای بزرگی به نام اولوپامیر به وجود آوردند و هم اکنون ششصد خانوار قرقیزی در این روستا زندگی می کنند. آنان از سال ۱۹۸۷ میلادی و همزمان با شدت گرفتن درگیری های پ.ک.ک و نظامیان ترکیه، به عنوان شبه نظامیان وابسته به دولت و به نام محافظین موقت روستا، اسلحه به دست گرفتند و از آن دوران تاکنون در برابر پ.ک.ک می جنگند و هنوز هم به صورت ماهیانه، حقوق دریافت می کنند.
خبرگزاری آناتولی دیروز در این روستا یک مستند خبری مفصل تهیه کرده و انتشار عکس ها و تصاویر شبه نظامیان قرقیزی که با اسب های ویژه خود به عنوان تنها گروه سواره نظام مرزی به جنگ پ.ک.ک می روند، بازتاب گسترده ای در رسانه های ترکیه پیدا کرد.
فرمانده این گروه در این مستند تلویزیونی اعلام کرد:« ما به خاطر فقر و شرایط دشوار اقتصادی بر سر یک دوراهی قرار گرفتیم. یا باید به عنوان قاچاقچیان تامین کننده لجستیک پ.ک.ک در مرز فعالیت می کردیم و یا باید به عنوان محافظ روستا، اسلحه به دست می گرفتیم. ما راه شرف و افتخار را برگزیده و در برابر تروریست ها جنگیدیم و هم اکنون زمان آن فرا رسیده که دولت ترکیه همه ما را به عنوان نیروهای مسلح رسمی به استخدام خود درآورد چرا که سنگینی بار جنگ بر دوش ما بوده و روا نیست در این شرایط دولت ما را به حال خود رها کند.»
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین