۳۰ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • دولت اردوغان به منظور توافق با مخالفان کرد اقداماتی را انجام داد

دولت اردوغان به منظور توافق با مخالفان کرد اقداماتی را انجام داد

  • ۲۷ آبان ۱۳۹۱
  • ۱۴۸ بازدید
  • ۰

به دنبال بحرانی شدن اوضاع جسمی زندانیانی که دست به اعتصاب غذا زده اند، دولت اردوغان به منظور توافق با مخالفان کُرد در زمینه ارائه دفاعیه به زبان کردی و موضوع حبس اوجالان دست به دو اقدام زد.

به نقل از شبکه تلویزیونی ۲۴ به دنبال وخیم شدن وضعیت جسمی ۱۸۲ زندانی از مجموع ۶۸۷ زندانی پ.ک.ک که دست به اعتصاب غذا زده اند، دولت اردوغان سرانجام یکی از مطالبات آنان را به تمامی پذیرفته و در خصوص برآورده ساختن یکی دیگر از مطالبات نیز قدم برداشت.

غروب روز پنجشنبه هفته گذشته در کمیسیون حقوق بشر مجلس ملی، موضوع امکان ارائه دفاعیه به زبان کردی در محاکم قضایی ترکیه قانونی شد و از این پس متهمین و محکومین می توانند به صورت محدود یعنی تنها دو بار در دادگاه به زبان کردی و یا زبان دلخواه خود دفاعیه شفاهی ارائه داده و هزینه مترجم را از جیب خود پرداخت کنند.

صلاح الدین دمیرتاش رهبر حزب صلح و دموکراسی این اقدام آنکارا را یک گام ارزشمند تلقی کرده است با این حال اعتصاب غذای زندانیان پس از ۶۶ روز همچنان ادامه دارد.

دولت اردوغان همچنین در خصوص مساله حبس اوجالان نیز دست به اقدامی زده که اگر چه به مطالبه زندانیان نزدیک نیست اما می تواند فراهم کننده زمینه پایان اعتصاب غذا باشد. دیروز وزیر راه و ترابری و اطلاع رسانی ترکیه بینالی یلدرم دستور داده تا یک قایق مسافربری پیشرفته به طور دائمی به ملاقات کنندگان زندانی ایمره آلی اختصاص داده شود. این اقدام از آن جهت ممکت است که این وسیله نقلیه جدید قادر خواهد بود در همه شرایط جوی و دریایی، خانواده و وکلای اوجالان را به ایمره آلی منتقل کند. گفتنی
است تاکنون ۱۳۲ بار درخواست ملاقات با اوجالان به خاطر شرایط جوی و مشکلات فنی قایق قبلی رد شده بود.

حزب حرکت ملی به رهبری دولت باغچلی هر دو اقدام دولت را زمینه سازی برای تجزیه ترکیه توصیف کرده و اوکتای وورال از سران این حزب اعلام کرد که این گام حرکتی تدریجی به سمت تغییر شرایط حبس اوجالان و آزادی وی خواهد بود

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *