۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

دلیل مخالفت با مذاکرات صلح در ترکیه

  • ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۲
  • ۳۷۵ بازدید
  • ۰

کمال قلچداراوغلو همچنان با مذاکرات صلح بین دولت اردوغان و پ.ک.ک مخالف است و آموزش زبان کُردی را نیز زمینه ساز تجزیه ترکیه می داند.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی :کمال قلچداراوغلو رهبر حزب جمهوری خلق (بزرگترین حزب مخالف دولت ترکیه) همچنان بر مواضع قبلی خود در خصوص مذاکرات صلح بین پ.ک.ک و دولت اردوغان پافشاری می کند و حاضر به حمایت از این پروژه نیست.حزب جمهوری خلق که در آغاز تاسیس جمهوری ترکیه از سوی مطفی کمال آتاترک تاسیس شده و به مدت چندین دهه اقتدار سیاسی این کشور را در دست داشته است، طی چند سال اخیر و همزمان با قدرت گرفتن حزب عدالت و توسعه و به صحنه آمدن محافظه کاران اسلامگرا، دچار بحران های جدی شده است.
طی روزهای اخیر بیش از سی نماینده این حزب از جمله پروفسور سزگین تانری کولو معاون کُرد قلچدراوغلو، با انتشار یک بیانیه اعلام کردند که از مذاکرات صلح حمایت می کنند. اما تنها چند دقیقه پس از انتشار این خبر، گروه دیگری ازنمایندگان این حزب که خود را ملی گرای کمالیست نامیده و گروه حامی مذاکرات را چپ گرایان گسسته از ارزش های کمالیستی می دانند، اقدام آنان را محکوم کرده و آن را مصداق خنجر زدن از پشت به حزب جمهوری خلق دانشتند.دیروز کمال قلچداراوغلو رهبر کُرد علوی این حزب که برای هدایت این دو جریان مخالف با مشکلات جدی روبرو شده، در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد:« ما برای دوری از مذاکرات کنونی ۴ دلیل مهم داریم: ۱- دولت هیچ اطلاعاتی درباره جزییات و ابعاد پنهان این موضوع در اختیار ما نگذاشته و حاضر نیستیم در روندی سهیم شویم که نمی دانیم چیست و قرار است به کجا برسد. ۲- دولت اعلام کرده که با اوجالان معامله پنهانی صورت نگرفته و همه چیز به خوبی پیش می رود. خوب… در این صورت چه نیازی وجود دارد که ما نیز در این روند سهیم شویم. ۳- حزب عدالت وتوسعه به رهبری شخص نخست وزیر از اعمال خلاف قانون خود می ترسد و می خواهد شریک جرم پیدا کند. ۴- ما می خواهیم با راهکارهای دموکراتیک، معضل کردهای ترکیه حل شود اما اردوغان برای کسب منافع و امتیازات این پروژه و اخذ آرا است.»
وی در ادامه گفت:«اردوغان، کاری کرده که اوجالان مخاطب اصلی و معتبر جمهوری ترکیه باشد و در دیاربکر همه ملت منتظر بود تا راز سعادت این کشور را از زبان اوجالان بشنود. آیا این تحقیر ملت ترک نیست؟ ما آموزش به زبان کردی را زمینه ساز جدایی و تجزیه می دانیم و معتقدیم که پ.ک.ک هم محصول کودتای ۱۹۸۰ است و تا قانون تغییر پیدا نکند، امکان حل معضل وجود ندارد.»
این حزب همچنین یک طرح ۱۷ ماده ای برای حل مشکلات دموکراتیک ترکیه به مجلس ارائه داده است که اعلام روز نوروز به عنوان جشن ملی و تغییر کاربری زندان دیاربکر به موزه، ۲ ماده این طرح است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین