۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • دلیل مخالفت بارزانی با برگزاری کنگره ی ملی کُرد

دلیل مخالفت بارزانی با برگزاری کنگره ی ملی کُرد

  • ۲۹ مهر ۱۳۹۲
  • ۲۹۰ بازدید
  • ۰

رییس اقلیم کردستان عراق اعلام کرده که پ.ک.ک به دنبال برگزاری کنگره ای به منظور تحمیل نظرات اوجالان است و شخصا راه به برگزاری چنین نشستی نمی دهد.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی به نقل خبرگزاری کرد پرس، موضوع برگزاری کنگره ی ملی کُرد در اربیل با ابهامات فراوانی روبرو شده است. در حالی که دیروز یک منبع نزدیک به پ.ک.ک در گفتگو با کردپرس از این موضوع خبر داده بود که عبدالله اوجالان رهبر زندانی پ.ک.ک، مسعود بارزانی و لیلا زانا را به عنوان دو رهبر مشترک کنگره پیشنهاد کرده است، امروز خبر مهم دیگری در این خصوص منتشر شد که توجه اغلب رسانه های ترکیه را به سوی خود جلب کرد.
بر اساس گزارش ویژه ای که توسط پایگاه تحلیل خبری نَفَل ( کردی کرمانجی) منتشر شده، کمال بورکای سیاستمدار قدیمی کُرد ترکیه و رهبر حزب حق و آزادی که به سوئد سفر کرده است، در مورد مساله ی کنگره اطلاعات مهمی منتشر کرد.
وی در سخنرانی خود در یک سمینار سیاسی گفت:«چند هفته پیش من در اربیل با کاک مسعود بارزانی دیدار کردم و در این دیدار به تفصیل درباره کنگره ی ملی کُرد با هم گفتگو کردیم. واقعیت این است که رفتارهای خودمحورانه و تمامیت خواهانه ی پ.ک.ک از سوی کاک مسعود پذیرفتنی نیست و اصلی ترین مشکل، مساله ی تقسیم ششصد کرسی کنگره و بحث ریاست و ساختار آن است و بین کاک مسعود بارزانی و سران پ.ک.ک در این مورد هیچ گونه توافقی حلاصل نشده است. پ.ک.ک صرفا به دنبال تامین منافع حزبی خود و تحمیل نظرات اوجالان است و بارزانی هم در چنین شرایطی راه به برگزاری کنگره نمی دهد.»
وی در ادامه افزود:«کاک مسعود به من گفت: اینجا کردستان است و ما بر اساس سازوکار رسمی یک حکومت فعالیت می کنیم و اجازه نمی دهیم که پ.ک.ک در شهر اربیل، کنگره ای را مطابق خواسته های خود برگزار کرده و به دیگر احزاب اهمیت ندهد. اگر آنها دنبال آن هستند که کنگره ی اربیل را مطابق امیال خود برگزار کنند، بهتر است جای دیگری غیر از اربیل را انتخاب کنند چرا که ما قوانین آنها را نمی پذیریم.»
کمال بورکای پس از ۳۳ سال تبعید پارسال به کشورش ترکیه بازگشت. او در سال ۱۹۹۳ میلادی و همراه با مام جلال طالبانی در لبنان و سوریه نقش مهمی در مذاکرات صلح بین ترکیه و پ.ک.ک ایفا کرده بود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین