۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • دعوای نمایندگان پارلمان ترکیه بر سر خروج پ‌.ک.ک

دعوای نمایندگان پارلمان ترکیه بر سر خروج پ‌.ک.ک

  • ۸ اردیبهشت ۱۳۹۲
  • ۲۰۸ بازدید
  • ۰

بر اساس اخبار اعلام شده قرار است که پ.ک.ک از خاک ترکیه خارج و در مناطق شمالی عراق مستقر شود. بحث خروج این نیروها از نیمه اردیبهشت و همچنین انفجار خط لوله نفت خام عراق به ترکیه، باعث درگیر‌های لفظی در پارلمان این کشور شده است. قرار است که کردهای مخالف سلاح‌هایشان را نیز با خود ببرند
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی : در این میان درگیری‌هایی بین احزاب مخالف جمهوریخواه خلق (ملی‌گرای آتاتورکی) و حرکت ملی با اعضای پارلمانی حزب حاکم صورت گرفت که تا شب هنگام ادامه داشت. مخالفان دولت حزب اعتدال و توسعه موافق مذاکرات و توافقات «صلح» نیستند. کامر گنچ، یکی از اعضای جمهوریخواه خلق طی اعتراضی تند گفت: اوجالان، و اردوغان به همراه اوباما و سازمان سیای امریکا به اتفاق هم به دنبال تجزیه ترکیه هستند؟

وی تأکید کرد: آقایان برنامه خود برای تجزیه ترکیه را بدون هیچ شرم و تعارفی اعلام کنید تا همه خبردار شوند. اوکتای ورال، ‌سخنگوی حزب حرکت ملی نیز گفت: اجازه خروج تروریست‌های پ.ک.ک که عملکرد آنها طی این مدت مشخص است، ‌خیانت و ظلم به ترکیه است. این تروریست‌ها باید در داخل دستگیر و محاکمه شوند. در میان اعتراضات مخالفان حزب حاکم در پارلمان، نمایندگان کرد حاضر از این روند حمایت کردند. کردها تأکید کرده‌اند که نیروهای پ.ک.ک همزمان با خروج سلاح‌های خود را نیز به همراه خواهند برد و اگر درگیری شکل بگیرد یا حمله‌ای علیه آنها طراحی شود از خود دفاع خواهند کرد.

مراد کاراییلان از رهبران حزب کارگران کرد ترکیه گفت: پس از خروج نیروهای پ.ک.ک این گروه منتظر تغییر قانون اساسی به گونه‌ای است که همه بتوانند خواسته‌های خود را آزادنه بیان کنند. کاراییلان افزود: پس از طی شدن این روند، ‌پایین گذاشتن سلاح‌ها آخرین مرحله خواهد بود. رجب طیب اردوغان، ‌نخست وزیر ترکیه پیش از این گفته بود که پ.ک.ک هنگام خروج از کشور باید سلاح‌های خود را زمین بگذارد. بر اساس برخی آمارها که اردوغان نیز آن را تأیید کرده، تعداد نیروهای پ.ک.ک حاضر در خاک ترکیه هزار و ۵۰۰ تا ۲۰۰ هزار تن هستند. پس از رد و بدل شدن این توافقات و همچنین تأیید روز خروج کردهای مخالف انفجاری در خط لوله نفت عراق به ترکیه در منطقه «تلول الباخ» صورت گرفت که آتش سوزی گسترده باعث قطع شدن ارسال نفت شد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین