۹ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • درخواست وکلای اوجالان برای محاکمه مجدد رهبر زندانی پ.ک.ک

درخواست وکلای اوجالان برای محاکمه مجدد رهبر زندانی پ.ک.ک

  • ۶ مرداد ۱۳۹۲
  • ۳۵۳ بازدید
  • ۰

وکلای رهبر محبوس حزب کارگران کردستان ترکیه موسوم به (پ.ک.ک) ضمن درخواست محاکمه مجدد موکلشان اعلام کردند، تغییرات قانونی اخیر راه را برای دعوای حقوقی جدید و یک محاکمه عادلانه‌تر آماده می‌کنند.

انجمن بی تاوان آذربایجان غربی به نقل از خبرگزاری رویترز، عبدالله اوجالان، رهبر محسوب حزب پ.ک.ک که به جرم خیانت به حبس ابد محکوم شده است، از نظر ناسیونالیست‌های ترکیه، وی مسئول مرگ‌ ده‌ها هزار تن از مردم در جنگ ۲۹ ساله میان ارتش و حزب پ.ک.ک پیش از دستگیری و محکومیتش در سال ۱۹۹۹ میلادی تلقی می‌شود.
اما از نظر بسیاری از کردهای ترکیه که ۲۰ درصد جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند، اوجالان تلاش آن‌ها برای احقاق حقوق سیاسی و فرهنگی بیشتر در ترکیه را تجسم می‌بخشد.
همزمان با تلاش دولت برای مذاکره با حزب پ.ک.ک برای پایان دادن به درگیری‌های چندین ساله، هرگونه محاکمه مجدد احتمالا به حل این اختلاف و دو دستگی شدید کمک می‌کند.
یکی از مقامات وزارت دادگستری ترکیه که خواست نامی از وی برده نشود، اعلام کرد، در حال حاضر محاکمه مجدد اوجالان غیرممکن است.
رضا ساریکا، یکی از وکلای اوجالان نیز عنوان داشت، پس از آنکه پارلمان در ماه آوریل سال جاری میلادی تعدادی از اصلاحات قضایی را تصویب کرد، این درخواست محاکمه مجدد به یکی از دادگاه‌های جنایی در آنکارا ارائه شد.
این اصلاحات که به منظور رسیدن به معیارهای حقوق بشر اروپا صورت گرفته با تلاش‌های دولت برای مذاکره با حزب پ.ک.ک برای پایان این درگیری‌ها که بیش از ۴۰ هزار کشته بر جای گذاشته همزمان شده است.
شبه نظامیان پ.ک.ک مستقر در ترکیه به پایگاه‌های خود در مناطق دور افتاده شمال عراق می‌روند و رجب طیب اردوغان، نخست وزیر نیز در پی شکایت‌های کردهای این کشور متعهد اصلاحات دموکراتیک بیشتر شده است.
این وکیل اوجالان گفت: درخواست محاکمه موکلم بخشی از روند صلح نیست. معتقدم که دادگاه این پرونده را به عنوان پرونده مرتبط با روند صلح نمی‌داند.
طرفداران اوجالان خواستار بهبود شرایط محبوس بودن وی شده‌اند و پیشتر حبس خانگی را به عنوان یکی از گزینه‌های احتمالی پیشنهاد دادند.
رضا ساریکا اعلام کرد، این اصلاحات قضایی به افرادی که در گذشته درخواست محاکمه مجددشان رد شده اجازه می‌دهد تا بار دیگر این درخواست را به دادگاه ارائه دهند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *