۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • حضور پژاک درکنگره‌ی ملی‌کُردها، غیردمکراتیک است.

حضور پژاک درکنگره‌ی ملی‌کُردها، غیردمکراتیک است.

  • ۱۶ مرداد ۱۳۹۲
  • ۱۹۵ بازدید
  • ۰

کنگره‌ی ملی کُرد قرار است روز دوم شهریورماه امسال با شرکت ۶٠٠ تن از نمایندگان احزاب و گروههای سیاسی اُپوزسیون موجود در منطقه در شهر اربیل واقع در اقلیم کُردستان ـ عراق برگزار ‌شود.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی : در جلسه‌ی اخیر که به منظور هماهنگی و تقسیم کارها در صلاح‌الدین صورت گرفته بود؛ هیأتی ٢١ نفری از احزاب و گروههای سیاسی که ۵ تن از آنها جزو کارگروه احزاب کُردستان ایران بودند، در شهر صلاح‌الدین واقع در شمال شرقی اربیل دور هم گردآمدند تا چگونگی برگزاری کنگره‌ی ملی کُرد و برنامه و اهداف آن را مورد بحث و بررسی قرار دهند.
براساس تصمیمات اخذ شده‌ی قبلی، هریک از اعضا می‌توانند در یک یا دو کمیسیون حضور یابند و لزومی ندارد که این عضوها صرفاً از نمایندگان احزاب سیاسی باشند. درضمن قرار شده شخصیت‌های علمی و متخصص نیز در این کمیسیون‌ها حضور داشته باشند. کنگره از ٨ کمیسیون اصلی شامل تبلیغات، سیاسی، فرهنگ و زبان، اقتصاد، محیط‌زیست، دفاع حق مشروع و جامعه‌ی آزاد تشکیل

شده و گفته می‌شود علاوه بر افراد متخصص، نمایندگان احزاب سیاسی هر چهار بخش کُردستان نیز حضور خواهند داشت. اما آنچه عیان است و پیش‌بینی می‌شود؛ این کنگره‌ی احزاب و گروههای سیاسی است که به منظور صلح و آشتی و یا شاید هم تقسیم ارث و میراث برگزار می‌شود.

رضا کعبی، عضو رهبری کومله زحمتکیشان کُردستان که بعنوان نماینده‌ی حزبش در این کنگره‌ شرکت خواهد داشت درباره‌ی حضور حزب حیات آزاد کُردستان (پژاک) در این کنگره آنهم بعنوان نماینده‌ی کُردهای ایران اظهار داشته که پژاک در انتخابات تعیین احزاب کردستان ایران برای کمیته‌ی اولیه‌ی کنگره کمترین رأی را از آن خود کرد و ما ۵ عضو حاضر در کمیته‌ی اولیه اعلام کردیم که حضور پژاک در جلسات کارگروه کردستان ایران، غیردمکراتیک می‌باشد و این گروه نمی‌تواند نماینده‌ی ملت کُرد در این بخش از کُردستان باشد.

گفتنی است کومله و دمکرات، به شدت با حضور پژاک در این کنگره و آنهم بعنوان یک حزب ایرانی مخالفند؛ چراکه این فرقه را ایرانی نمی‌دانند و معتقدند تنها حضور پ‌ک‌ک در این کنگره، کافی است، چون تمامی زیرمجموعه‌های این فرقه، یکی هستند و هیچ تفاوتی با هم ندارند.

در مقابل پژاک هم اخیراً اعلام کرده بود که کومله و دمکرات، تاکنون برای یک لحظه هم نتوانسته‌اند نقش نمایندگی کُردهای ایران را ایفا کنند، چراکه آنها خود بخشی از تاریخ منسوخ کُردهای ایران هستند.

از میان ٩ حزب اُپوزسیون کُرد ایرانی در اقلیم کردستان، حزب دمکرات کردستان ایران، حزب کومله کردستان ایران، سازمان کردستان حزب کمونیست ایران(کومله)، کومله زحمتکشان کُردستان و حزب دمکرات کُردستان به نمایندگی از کُردهای ایران در کمیته‌ی اولیه‌ی کنگره حضور دارند.

سؤال:

چه وقت، چگونه و با حضور چه کسانی این گروهها که سالهاست از وضعیت اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و … کردستان ایران خبر ندارند، بعنوان نماینده‌ی کُردهای ایران در این کنگره حضور خواهند داشت؟ آیا همچنین کنگره‌یی با مشارکت همچنین احزاب و گروههایی که کمتر از %۱۰ کُردهای ایران آنها را قبول دارند؛ می‌تواند لقب کنگره‌ی ملی کُردها را به خود اختصاص دهد؟ آیا هیچگونه انتخاباتی بدین منظور برگزار گردیده است؟ آیا خود انتخابی و برگزاری چنین کنگره‌یی آنهم بنام تمامی کُردها، یک خیانت بزرگ و تاریخی در حق آنها نیست؟ آیا برگزاری این کنگره خواست چند درصد از مردم کُرد است که اسم کنگره‌ی ملی را برآن نهاده‌اند؟ و ….

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین