۳۰ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • جنگ گروه های تکفیری( القاعده ،النصر) با گروهک تروریستی پ‌ک‌ک

جنگ گروه های تکفیری( القاعده ،النصر) با گروهک تروریستی پ‌ک‌ک

  • ۲۷ شهریور ۱۳۹۲
  • ۲۹۷ بازدید
  • ۰

القاعده و پ‌ک‌ک دشمنان ساده‌ای نیستند. حالا این‌دو گروه معادله تازه‌ای را در منطقه به‌وجود آورده‌اند که از همه بیشتر ترکیه را دچار دردسر کرده‌است.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی :سیاست های نابخردانه ی و زیادخواهی نخست وزیر ترکیه رجب طیب اردوغان کشور ترکیه را دچار بحرانی غیر قابل حل کرده است ، جنگ گروهای تروریستی القاعده و پ ک ک در مرز ترکیه و سوریه امنیت ترکیه را به مخاطره انداخته است ،از دولت ترکیه کاری برنمی‌آید جز نشستن و نظاره‌کردن جنگی که میان این دو گروه در مرز بین ترکیه و سوریه جریان دارد. در روزهای اخیر صدها هزار آواره از سوریه وارد ترکیه و عراق شدند. فقط در یک روز ۳هزار سوری به خاطر شدت گرفتن درگیری و گلوله‌باران در منطقه تل‌ابید(شهری در مرز ترکیه)، وارد این کشور شدند. وضعیت در راس‌العین هم به همین صورت است. شبه‌نظامیان جبهه نصرت مشغول جنگ با حزب اتحاد دمکراتیک کردستان(شاخه ی سوری پ ک ک ) هستند.

موضوع این جنگ، به‌دست‌آوردن کنترل منطقه‌ای است که منبع نفت و گاز سوریه به‌حساب می‌آید. جبهه النصردر واقع القاعده سوریه است و حزب اتحاد دمکراتیک شاخه ی سوری پ‌ک‌کمحسوب می گردد. . به‌عبارت دیگر، این جنگ القاعده و پ‌ک‌ک در مرز ترکیه و سوریه است. نیاز به توضیح این مسئله نیست که القاعده چه سازمان پیچیده‌ای است و مقابله با آن چقدر دشوار. بعد از حملات ۱۱ سپتامبر، آمریکا و اروپا همه سیستم‌های امنیتی و اطلاعاتی خود را علیه القاعده بسیج کردند تا فعالیت‌های این سازمان را متوقف کنند. می‌دانیم که همین چند روز پیش آمریکا به خاطر دریافت اطلاعاتی که از شنود مکالمات ۲نفر از رهبران القاعده به دست آورده‌بود، همه دفاتر دیپلماتیک خود را در منطقه تعطیل کرد و از نظر امنیتی به حالت آماده‌باش درآمد. آمریکا هنوز بعد از گذشت یک دهه، هر لحظه باید منتظر حمله القاعده باشد اما همین‌قدر که مقابله با القاعده سخت است، برای القاعده هم مقابله و جنگیدن با پ‌ک‌ک دشوار و پیچیده است.

پ‌ک‌ک سازمانی است که با وجود ۳۰سال جنگ با ارتش ترکیه که دومین ارتش قدرتمند ناتو است، توانسته دوام بیاورد. پ‌ک‌ک اکنون طرف اصلی مذاکراتی است که رجب‌طیب اردوغان(نخست‌وزیر ترکیه) برای یافتن راه‌حلی برای مشکل کردها در این کشورها آغاز کرده ‌است. اردوغان آماده می‌شود تا دومین مرحله از توافق خود با کردها را با ارائه بسته اصلاحات دمکراتیک و احقاق حق آنها، به اجرا بگذارد. نخستین مرحله از این توافق، عقب‌نشینی اعضای این گروه از خاک ترکیه بوده که اینک که در حال انجام است. پ‌ک‌ک خواستار آن است که این بسته تا قبل از ۱۵ اوت که سالگرد آغاز نبرد مسلحانه این گروه در سال ۱۹۸۴ است، اعلام شود. پ‌ک‌ک حتی تهدید کرده که اگر تا این تاریخ، بسته مورد نظر اصلاحات دولت ترکیه اعلام نشود، دست به حمله می‌زند. برای تأکید بر این تهدید، تحرکاتی هم در کوه‌ها انجام داده که البته با واکنش نیروهای امنیتی ترکیه روبه‌رو نشده‌است.

برای دولت ترکیه سخت است به مردمش بگوید که دارد به کردهای سوریه در جنگ با القاعده کمک می‌کند؛ چراکه کردهای سوریه همان پ‌ک‌ک هستند که دشمن مردم ترکیه به‌حساب می‌آیند اما اگر ترکیه در این جنگ کاری نکند و دست روی دست بگذارد و فقط نظاره‌گر باشد، مذاکره با پ‌ک‌ک به خطر می‌افتد. حداکثر کاری که آنکارا می‌تواند بکند همان کاری است که در گذشته کرده یعنی حفاظت از غیرنظامیان از طریق بازکردن مرزهایش به روی آوارگان سوری. اما آنکارا از سوی دیگر نمی‌خواهد که موضع مخالفان سوریه در مقابل دولت بشار اسد تضعیف شود. این در حالی است که ارتش آزاد سوریه از جبهه نصرت فاصله گرفته‌است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *