۳۱ فروردین ۱۴۰۳

جنایات گروهک کردستیز پ.ک.ک و پژاک

  • ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۲
  • ۱۹۲ بازدید
  • ۰

کشته شدن افراد غیر نظامی و بی گناه ، به آتش کشیدن باغ و مزارع و کاشانه ی کردها ،نا امنی در مناطق کردنشین و در نتیجه آواره شدن کردها از جمله جنایاتی است که گروهک ضد کرد پ.ک.ک و سایر شاخه های وابسته به آن به کردهای مظلوم و ستم دیده ارزانی داشته اند.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی : گروهک کردستیز پ.ک.ک و سایر شاخه های وابسته به آن ، راهبردی ترین هدف از تشکیل پ.ک.ک را رهایی ملت کرد و مناطق کردنشین از زیر با ظلم و ستم و احقاق حقوق از دست رفته ی ملت کرد بود ، و از سال ۱۹۷۸ تا کنون با درگیری های مسلحانه و خشونت آمیز به فعالیت های تروریستی خود ادامه می دهد. ولی این فعالیت های خشونت آمیز تا به حال ثمری جزء خونریزی و آواره گی کردها نداشته است.
براساس آمار رسمی دولت ترکیه از زمان شروع جنگ مسلحانه در سال ۱۹۸۴ میلادی توسط یکی از اعضای نظامی پ‌ک‌ک بنام معصوم کورکماز (عگید) تاکنون ۷۹۴۶ سرباز کشته شده‌اند که ۳۵۰۰ تن از آنها، از نیروهای محافظ روستا بوده‌اند. در این میان ۲۸۰۰۰ عضو پ‌ک‌ک کشته شده‌اند. همچنین ۴۸۲۸ غیرنظامی ترکیه نیز در شعله‌های آتش دو طرف سوخته‌اند. طبق همین آمار از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۱ میلادی، ۸۱۵ پلیس و سرباز ترکیه کشته شده‌اند.

براساس آمار دیگری که درسال ۱۹۹۵ منتشر شده،۳۷ روستای شهر باتمان، ۱۵۰ روستای شهر بینگول، ۷۶ روستا در شهر بتلیس، ۱۱۵ روستا در شهر دیاربکر، ۳۸ روستا در شهر حکاری، ۹۳ روستای شهر تونجلی (درسیم) و ۹۶ روستای شهر شرناخ در آتش این جنگ خاکستر شده‌اند و همچنین ۹۸۲ روستا نیز به دلیل اینکه مورد آزار واذیت اعضای پ‌ک‌ک قرار می‌گرفتند، مجبور به ترک محل زندگیشان شده‌اند و آنجا را تخلیه کرده‌اند.

۴۹۵۹۳ نفر هم بخاطر فضای مملو از خشونت و ناامنی، مجبور به ترک خانه و آشیانه‌ی خود شده‌اند و به دیگر شهرهای این کشور کوچ کرده‌اند.
این بخشی از آمار کلی این جنگ‌های خانمانسوز است که دود آن از همه بیشتر به چشم اهالی این منطقه رفته است. این آمار ارائه شده تنها مربوط به تلفات و کشته های کشور ترکیه بود ؛و سایر کشورها همچون ایران ، عراق و سوریه از این موضوع مستثنی نبوده و توسط گروهک های را که با دستور مستقیم پ.ک.ک فعالیت می کنند متحمل زیان های شده اند. پژاک شاخه ی ایرانی پ.ک.ک می باشد ، و با تحریکات تروریستی خود سبب نا امنی و عدم توسعه در مناطق کردنشین شده است . طبق آخرین اطلاعات جمع آوری شده توسط انجمن بی تاوان آذربایجان غربی آمار قربانیان در استان آذربایجان غرب ۲۲۵ نفر می باشد ، که افراد بی گناه و غیر نظامی کرد بیشترین درصد این قربانیان را تشکیل داده است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین