۹ فروردین ۱۴۰۳

توافق کلی پ.ک.ک با ترکیه

  • ۲۱ دی ۱۳۹۱
  • ۳۱۲ بازدید
  • ۰

یک روزنامه ترکیه‌ای گزارش داد، دولت این کشور و عبدالله اوجالان،‌ رهبر زندانی شبه نظامیان کرد بر سر چارچوبی به منظور پایان درگیری میان دو طرف توافق کرده‌اند و خلع سلاح شورشیان کرد را در ازای افزایش حقوق اقلیت‌ها در نظر گرفته‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، روزنامه “رادیکال” گزارش داد که مقامات اطلاعاتی ترکیه نشست‌هایی را با عبدالله اوجالان، رئیس حزب کارگران کردستان ترکیه موسوم به پ.ک.ک در زندان وی در جزیره‌ای نزدیک بندر استانبول داشته‌اند و به منظور توقف درگیری‌ها به یک طرح چهار مرحله‌ای دسته یافته‌اند.

این در حالی است که مذاکرات سابق با پ.ک.ک عمدتا محرمانه بوده و به بن بست می‌رسید.

تایید توافق میان دو طرف باعث افزایش امیدها درخصوص تلاش‌های جدید برای برقراری صلح در ترکیه از جمله از سوی احزاب حامی کردها در پارلمان این کشور شده است.

صلاح‌الدین دمیرتاش، رهبر حزب صلح و دموکراسی طی نشستی در شهر آنکارا به اعضای حزب خود گفت: نشست با اوجلان یک اقدام درست، منطقی و مناسب بود.

وی افزود: صلح در ترکیه تنها با این اقدام آغاز می‌شود.

روزنامه رادیکال گزارش داد که قرار است بر اساس توافق میان دو طرف پس از پایان اولیه خصومت‌ها شبه نظامیان پ.ک.ک از مناطق ترکیه عقب نشینی کرده سپس مذاکرات خلع سلاح آغاز شده و پس از آن روند نهایی به زمین گذاشتن سلاح از سوی شبه نظامیان اجرا خواهد شد.

آنگونه که روزنامه رادیکال گزارش داده اوجلان در تدارک نوشتن چهار نامه به منظور بیان دیدگاهش در خصوص راه حل درگیری‌ها میان کردها و نیروهای ترکیه است که قرار است برای حزب صلح و دموکراسی، فرماندهان پ.ک.ک در شمال عراق و همچنین در اروپا و در نهایت برای انتشار عمومی در ترکیه فرستاده شوند.

نقشه راه شامل آزادسازی هزاران فرد متهم به ارتباط با پ.ک.ک از زندان خواهد شد.

این نقشه راه همچنین منجر به اصلاحات اساسی در ترکیه می‌شود که شامل حذف موانع برای تحصیل به زبان کردی، تقویت دولت‌های محلی و تعریف بی‌طرفانه از شهروندی می‌شود.

براین اساس قرار است تعریف شهروندی به این صورت باشد که مردم به عنوان شهروندان ترکیه و نه به عنوان شهروندان ترک شناخته شوند.

هنوز این توافق به طور رسمی تایید نشده و روزنامه رادیکال نیز منابع خود را در خصوص این گزارش اعلام نکرده است اما اغلب گزارش‌های آن در خصوص مساله کردها معتبر هستند.

در این میان با وجود خوش بینی محتاطانه در خصوص مذاکرات، خشونت‌ها در جنوب شرق ترکیه ادامه پیدا کرد.

پس از آنکه گروهی از شبه نظامیان کرد در فاصله هشت کیلومتری با مرز در شمال عراق به سوی یک پست ارتش ترکیه تیراندازی کردند درگیری رخ داد که طی این درگیری ۱۴ شبه نظامی پ.ک.ک و یک سرباز ترک کشته شدند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *