۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • توافق با ائتلاف مخالفین سوری، به ضرر کردها است

توافق با ائتلاف مخالفین سوری، به ضرر کردها است

  • ۱۹ شهریور ۱۳۹۲
  • ۳۱۸ بازدید
  • ۰

رمان نویس و تحلیل گر سیاسی کُرد، توافق شورای میهنی کردها با ائتلاف مخالفین سوری را فراهم کننده ی زمینه ی حمله به مناطق کردنشین سوریه دانست.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی به نقل ازکردپرس، موضوع توافق شورای میهنی کردهای سوریه برای پیوستن به ائتلاف مخالفین سوری، همچنان از سوی تحلیل گران و رسانه های کُرد مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. حلیم یوسف رمان نویس و تحلیل گر سیاسی کُرد، شب گذشته در گفتگو با کردپرس در این مورد گفت:« توافق با ائتلاف مخالفین سوری، به ضرر کردها است و چنین اقدامی می تواند زمینه ی آن را فراهم کند که مناطق کردنشین سوریه مورد هجوم گسترده تر نیروهای النصره و رژیم قرار بگیرد.»
وی در ادامه افزود:« در نشست های استانبول، وعده هایی به شورای میهنی کردها داده شده است که هیچ کدام از آنها ضمانت اجرایی ندارد. مثلا حذف پسوند عربی از عبارت جمهوری عربی سوریه، امکان پذیر نیست. خود احمد عاصی الجربا رییس ائتلاف مخالفین که در ظاهر و در گفتگو با کردها این موضوع را پذیرفته و اعلام کرده که پسوند عربی کنار گذاشته می شود، در مصاحبه با یکی از شبکه ی های تلویزیونی لبنان صراحتا اعلام کرده که سوریه یک جمهوری عربی است و عرب باقی خواهد ماند. از این گذشته شورای میهنی کردها پیش تر در اساسنامه ی داخلی خود، ایجاد نظام فدرالی را برای کردها مناسب تشخیص داده اما در توافقات استانبول از این موضوع عقب نشینی کرده و به جرات می توان گفت که در صورت توافق با ائتلاف مخالفین، چیزی عاید کردها نخواهد شد. همچنین این امکان وجود دارد که سه حزب کُردی عضو شورای میهنی یعنی الپارتی، آزادی و حزب اتحاد، ناچار خواهند شد که در چهارچوب همکاری با مخالفین عرب و ارتش آزاد، نیروهای مسلح خود را تحت فرمان ارتش آزاد درآورند و این اقدام ساده می تواند منجر به برادرکشی بین کردها شود.» وی در پایان به این موضوع اشاره کرد که حزب اتحاد دمکوکراتیک (نزدیک به پ.ک.ک) نیز با بخش دیگری از مخالفین سوری دیدار کرده و به این ترتیب سران و احزاب کُرد سوری، در استانبول و در مواجهه با مخالفین عرب، تصویری از یک قوم فاقد وحدت کلمه را به نمایش گذاشته اند و ادامه ی این وضعیت، به منافع کردهای سوریه ضربه می زند.
حلیم یوسف از کردهای شهر عامودای شمال سوریه است که از ۱۵ سال پیش در اروپا زندگی می کند. وی تاکنون ۳ رمان و ۵ مجموعه داستان به زبان کُردی کرمانجی منتشر کرده و به طور مرتب در چند نشریه ی کُردی از جمله روداو اروپا، تحلیل سیاسی می نویسد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین