۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • تشکیل نیروی نظامی مشترک کردهای سوریه معلق میان تفرقه و تردید

تشکیل نیروی نظامی مشترک کردهای سوریه معلق میان تفرقه و تردید

  • ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۲
  • ۳۴۴ بازدید
  • ۰

احزاب کُرد سوریه در هفته های اخیر به منظور تشکیل نیروی نظامی مشترک و ایجاد همبستگی با اتحاد دموکراتیک کُرد سوریه دوباره در اربیل گرد هم آمدند اما اختلافات موجود مانع اتحاد و تشکیل نیروی نظامی جدید شده است.

انجمن بی تاوان آذربایجان غربی : برای دومین بار در کمتر از دو هفته احزاب زیر چتر«شورای ملی کُردهای سوریه»در اربیل گرد هم آمده اند و به دنبال راهی برای خروج از بن بست سیاسی و ایجاد اتحاد میان گروههای کُرد سوریه شدند.

ابراهیم بیرو، رهبر حزب اتحاد کُردهای سوریه به سایت روداو گفت: در حال حاضر شورای ملی کُردهای سوریه (KNC) تلاش می کند که احزاب کُرد سوریه را زیر پرچم واحد گرد هم آورد.

وی افزود: ما بعداً با «شورای غرب کردستان» سوریه به منظور ایجاد یک نیروی متحد و نامگذاری برای آن صحبت خواهیم کرد.

شورای غرب کردستان سوریه عمدتاً تحت تاثیر حزب اتحاد دموکرات کردستان سوریه (PYD) است و خط مشی این حزب با سایر گروههای کُرد متفاوت است و بیشتر به دیدگاههای پ.ک.ک نزدیک است.

علی مسلم، فرمانده سه گردان از کُردهای مسلح سوریه گفت: گروه وی برای پیوستن به نیروی واحد جدید که شورای ملی کرد دنبال تشکیل آن است، پیش شرط دارد.

وی افزود: پست ها باید بطور مساوی میان نیروهای جدید تقسیم شود و هیچ گروهی نباید بر سایر گروهها برتری داشته باشد و مبارزان باید دستورات را تنها از یک شورای نظامی دریافت کنند.

سایر احزاب قدرتمند کُرد سوریه نیز هر چند برای پیوستن به نیروی نظامی جدید تمایل دارند اما در مورد پیوستن به آن تردید دارند.

بیوار مصطفی، فرمانده گردان صلاح الدین که به گروههای مخالف دولت سوریه در حلب ملحق شده است، اظهار داشت: اختلافات ایدئولوژیکی سایر گروهها با واحدهای مدافع خلق(YPG)، مانع شکل گیری نیروی نظامی جدید گروههای کُرد سوریه خواهد شد.

بیوار مصطفی به روداو گفت: ما به هیچ طرحی که (YPG) در آن حضور داشته باشد ملحق نمی شویم.

واحدهای مدافع خلق شاخه نظامی حزب اتحاد دمکراتیک کدستان سوریه و نیروی نظامی غالب مناطق کُردنشین سوریه است و طی ماههای گذشته چندین بار با گروهای شورشی سوریه و ارتش آزاد سوریه درگیر شده است.

در آخرین گردهمایی احزاب کُرد سوریه در اربیل، احزاب کُرد کوچک نیز نسبت به شکل گیری یک نیروی نظامی جدید اعتراض کردند چرا که به گفته آنها نیروی نظامی جدیدکارایی شورای ملی کردهای سوریه را تضعیف می کند.

صالح گدو، رئیس حزب چپ دموکراتیک سوریه گفت: چهار حزب عمده کُرد که شورای ملی کرد هستند، خود را جایگزینی برای شورا می دانند.

اما اوسو، رهبر حزب آزادی که یکی از احزاب قدرتمند در داخل شورای ملی کرد است، می گوید حزب وی و سه حزب دیگر قدرتمند این شورا حاضرند نیروهای خود را در نیروهای سایر احزاب ادغام کنند تا نیروی نظامی جدید تشکیل شود.

وی افزود: پس از دیدار اربیل، هر حزب در مورد ادغام بررسی و تصمیم گیری خواهد کرد و پس از اجماع تشکیل نیروی جدید را اعلام خواهیم کرد.

رئیس حزب آزادی کُردهای سوریه گفت: مسعود بارزانی، رئیس منطقه اقلیم کردستان عراق نقش میانجی برای متحد کردن احزاب کُرد سوریه دارد.

وی تصریح کرد: بارزانی هفته گذشته با نمایندگان احزاب کرد در اربیل ملاقات و آنها را تشویق کرد تا اختلافات خود را کنار بگذارند و نیروی متحد تشکیل دهند.

اوسو افزود: بارزانی به ما گفت که تشکیل نیروی ملی کردستان سوریه نبایدبه هیچ گروه سیاسی خاصی تعلق داشته باشد و احزاب کُرد سوریه باید به توافقنامه اربیل که در سال ۲۰۱۲ امضا شد، پایبند باشند.

طبق توافقنامه اربیل قرار بود که احزاب کُرد سوریه نیروی نظامی متحد تشکیل دهند تا به بازسازی و تامین امنیت مناطق کُردنشین سوریه بپردازد اما با گذشت حدود ده ماه به دلیل دامنه اختلافات تشکیل نیروی نظامی جدید هنوز محقق نشده است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین