۳۰ شهریور ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • ترکیه و عراق پیمان امنیتی علیه تروریسم پ.ک.ک امضا کردند

ترکیه و عراق پیمان امنیتی علیه تروریسم پ.ک.ک امضا کردند

  • ۲۷ مرداد ۱۴۰۳
  • ۳۸ بازدید
  • ۰

توافقنامه «تاریخی» شامل تشدید تدابیر امنیتی علیه تروریست‌های پ‌ک‌ک و مراکز مشترک آموزشی و همکاری‌های نظامی در حالی است که روابط ترکیه و عراق وارد مرحله جدیدی می‌شود.

به گزارش انجمن بی تاوان، هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه روز پنجشنبه پس از دو روز مذاکرات امنیتی در سطح عالی در آنکارا اعلام کرد که ترکیه و عراق یادداشت تفاهمی در زمینه همکاری امنیتی، نظامی و مبارزه با تروریسم امضا کردند.

فیدان پس از دیدار با همتای عراقی خود فواد حسین گفت: «ما به لطف مراکز فرماندهی و آموزشی مشترک که در این توافقنامه گنجانده شده است، همکاری خود را به بالاترین سطح ارتقا خواهیم داد.

فیدان گفت که هدف آنکارا و بغداد تحقق درک متقابل از تلاش‌های ضد تروریسم با برداشتن گام‌های مشخص است.

این پیمان مهم، ایجاد کمیته‌های دائمی برای همکاری در زمینه‌های ضروری را پیش‌بینی می‌کند که می‌تواند روابط در تجارت، انرژی، آب، حمل‌ونقل و آموزش را تقویت کند.

فیدان همچنین از “آگاهی فزاینده عراق در مورد پ ک ک” استقبال کرد.

پ ک ک از سال ۱۹۸۴ یک کمپین تروریستی خونین را علیه ترکیه رهبری می کند و از آن زمان تاکنون بیش از ۴۰۰۰۰ نفر را قتل عام کرده است. پ‌ک‌ک که توسط ترکیه، ایالات متحده و اتحادیه اروپا به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته می‌شود، پایگاه‌هایی در شمال عراق دارد که از آنجا به ترکیه حمله می‌کند.

حسین گفت که حضور تروریست های پ ک ک در شمال عراق “خطری برای اقلیم کردستان و دیگر شهرهای عراق” و تهدیدی برای جامعه عراق است.

وی افزود: «دولت عراق تصمیم گرفته است پ ک ک را به فهرست احزاب ممنوعه اضافه کند.

حسین گفت که در این گفتگوها علاوه بر مبارزه با سازمان های شبه نظامی، امنیت مرزهای آنها در برابر قاچاق و مهاجرت غیرقانونی نیز مورد بحث قرار گرفت.

این پیمان به دنبال نشانه هایی از گرم شدن روابط بین آنکارا و بغداد است که به دلیل عملیات نظامی ترکیه علیه پ ک ک در شمال عراق تیره شده است.

ترکیه با نیاز به حفظ امنیت مرز خود با همسایه جنوبی خود، عملیات پنجه قفل را در آوریل ۲۰۲۲ اجرا کرد. این عملیات شامل حمله آنکارا به گروه تروریستی در داخل عراق بود. بغداد گفته است که این عملیات ها حاکمیت این کشور را نقض می کند، اما آنکارا می گوید که برای محافظت از خود لازم است.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در ۱۳ جولای پایان قریب الوقوع عملیات را اعلام کرد.

اردوغان اولین سفر خود را از سال ۲۰۱۱ به بغداد در آوریل سال جاری انجام داد.

آنکارا و بغداد چهارمین دور دیدارهای خود را در این هفته به عنوان بخشی از مکانیسم گفتگو برگزار کردند. در ماه مارس، عراق پ‌ک‌ک را «سازمان ممنوعه در عراق» نامید – اقدامی که ترکیه از آن استقبال کرد.

فیدان گفت که توافق امضا شده توسط وزرای دفاع هر دو طرف دارای “اهمیت تاریخی” است، در حالی که حسین گفت که این “اولین توافق در تاریخ عراق و ترکیه” در این زمینه است.

فیدان گفت: از طریق مراکز هماهنگی و آموزشی مشترکی که در این توافقنامه پیش بینی شده است، معتقدیم می توانیم همکاری خود را به سطح بالاتری برسانیم.

یک منبع دیپلماتیک ترکیه گفت که با این توافق، یک مرکز هماهنگی امنیتی مشترک در بغداد به همراه یک مرکز مشترک آموزشی و همکاری در باشیقه در نزدیکی شهر موصل در شمال عراق ایجاد خواهد شد.

حسین، در مورد اردوگاه آموزشی بشیقه، بدون اشاره به جزئیات گفت: “وظیفه بر عهده نیروهای مسلح عراق خواهد بود.”

حسین افزود که مفهوم امنیت موضوعاتی مانند تجارت، انرژی، حمل و نقل، کشاورزی و آب را نیز در بر می گیرد.

دو رود اصلی که از عراق می گذرد، فرات و دجله، از ترکیه آغاز می شود. آب منبع تنش مکرر بین این دو بوده است.

یاشار گولر، وزیر دفاع ترکیه روز دوشنبه به رویترز گفت که اقدامات اخیر ترکیه و عراق در زمینه مبارزه با تروریسم نقطه عطفی در روابط است و افزود آنکارا از بغداد می‌خواهد قدمی فراتر بگذارد و پ‌ک‌ک را در اسرع وقت یک سازمان تروریستی معرفی کند.

اردوغان روز پنجشنبه به طور مشابه مبارزه «مصمم» ترکیه با تروریسم را تکرار کرد.

اردوغان در سخنرانی خود در مراسم فارغ التحصیلی آکادمی ژاندارمری و گارد ساحلی در پایتخت آنکارا گفت: ما با قاطعیت و مصمم به مبارزه خود ادامه خواهیم داد تا زمانی که تروریسم را به عنوان یک منبع تهدید برای کشورمان از بین ببریم.

وی افزود: «بازگشت از این نقطه کاملاً دور از ذهن است.

اردوغان گفت: اگر ترکیه بتواند در سطح جهان موضعی شجاعانه و اصولی از خود نشان دهد، یکی از مهمترین دلایل پشت سر آن موفقیت هایی است که در ۲۲ سال گذشته در زمینه امنیت به دست آمده است.

وی تاکید کرد که در مبارزه با سازمان تروریستی تجزیه طلب که ۴۰ سال است ملت را آشفته کرده است، دستاوردهای چشمگیری حاصل شده است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *