۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • به دنبال کردستان مستقل و یکپارچه نیستیم

به دنبال کردستان مستقل و یکپارچه نیستیم

  • ۲۱ مرداد ۱۳۹۲
  • ۳۱۵ بازدید
  • ۰

بسه هوزات اعلام کرد که ایجاد ساختار خودگردان در چهارچوب مرزهای ترکیه، هدف اصلی پ.ک.ک است.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی به نقل از پایگاه خبری تحلیلی ilkehaber بسه هوزات از اعضای کُرد علوی پ.ک.ک که به تازگی همراه با جمیل بایک به عنوان رییس مشترک شورای رهبری این حزب انتخاب شده است، در گفتگو با مژگان خالص از روزنامه نگاران ترکیه، درباره ی اهداف و استراتژی حزب خود گفت:« در حال حاضر چیزی به نام کردستان مستقل و تلاش برای ایجاد دولت ملی و کردستان یکپارچه در برنامه ی ما نیست. این موضوع در گذشته و در دوران تاسیس پ.ک.ک، در اساسنامه ی داخلی حزب جای داشته است. اما بعدها به این نتیجه رسیدیم که دولت های ملی، اساسا با دموکراسی و آزادی در تضاد هستند و می توانند به ابزار فشار و نابرابری تبدیل شوند. آن چه که در حال حاضر به مبای اصلی خواسته های ما تبدیل شده، ایجاد یک ساختار سیاسی خودگردان در کردستان ترکیه و در چهارچوب مرزهای ترکیه است و این مساله مطلقا به معنی تجزیه کردن ترکیه نیست. ما کردها می گوییم بگذارید مناطق کردنشین را خود ما اداره کنیم و با مرکز هم دارای روابط اداری باشیم. همین مدل برای سوریه و ایران نیز مناسب است.»
بسه هوزات در ادامه افزود:« در حال حاضر بین فرانسه، آلمان و دانمارک، مرز وجود دارد اما در عمل و در رفت و آمد و روابط اجتماعی و فرهنگی، این مرزها موجودیت عینی و ملموس ندارند و ما می خواهیم الگو و مدل جدیدی در خاورمیانه و بین چهار کشور محل زندگی کردها به وجود بیاوریم که روابط بین کردها را میسر کند بدون آن که مرزها را از میان بردارد. »
وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا خود را یک فیمینیست می دانید یا خیر، گفت:«اگر فیمینیسم را به مثابه ی دفاع از حقوق زنان بدانید، ما فمینیست های دوآتشه هستیم. اما واقعیت این است که فیمینیسم یک ایدئولوژی تنگ نظرانه است. ما که به دنبال این نیستیم که قدرت را از دست مردان درآورده و زنان را به قدرت برسانیم و اعلام کنیم که همه باید در برابر زن برده باشند. اصلا قرار نیست زنان در یک سیاره و مردان در سیاره ای دیگر زندگی کنند. مبنای ایدئولوژی ما در خصوص زن، تلاش برای رسیدن به جامعه ای است که همه ی مردان و زنان آن آزاد و برابر باشند. »
بسه هوزات در پایان آرزومند آن شده که کنفرانس ملی کُرد در اربیل، باید در خصوص موقعیت آینده ی کردها در خاورمیانه تصمیم گیری کند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *