۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • با اوجالان و پ.ک.ک درباره معضل کردها صحبت نکرده ایم

با اوجالان و پ.ک.ک درباره معضل کردها صحبت نکرده ایم

  • ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۲
  • ۳۱۷ بازدید
  • ۰

ارجب طیب اردوغان در دیدار با فرزانگان صلح اعلام کرد که گفتگو با اوجالان و پ.ک.ک صرفا در خصوص مسادل مرتبط با فعالیت مسلحانه بوده است.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی : رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه دیدار ۷ ساعته ای با هیات موسوم به فرزانگان صلح برگزار کرد. فرزانگان، صفتی است که از سوی دولت ترکیه برای ۶۳ تن از نخبگان دانشگاهی، سیاسی و فرهنگی انتخاب شده که طی ۳۵ روز اخیر در قالب دسته های ۹ نفره در ۷ منطقه جغرافیایی ترکیه در خصوص ضرورت توافق با پ.ک.ک به تبلیغ و سخنرانی پرداخته اند.
اردوغان در این نشست گفت:« پیش از هر چیز لازم است به یک نکته مهم اشاره کنم که پاسخ بسیاری از ابهامات را روشن می کند. ما به عنوان دولت ترکیه، با عبدالله اوجالان و همچنین با گروه تروریستی پ.ک.ک، مطلقا در خصوص راهکارهای حل معضل کردهای ترکیه صحبت نکرده ایم و همه تماس ها و گفتگوها با اوجالان و حزب او، صرفا در خصوص آتش بس، عقب نشینی و به پایان رساندن فعالیت مسلحانه بوده است.»
در این جلسه خانم پروفسور کزبان حاتمی همسر پروفسور حسین حاتمی حقوقدان ایرانی تبار ترکیه از اردوغان پرسید: مساله پرونده اولودره و خون رخته شده ۳۴ جوان غیرنظامی کُرد، مساله ای نیست که بشود خود را از آن غافل کرد. برای حل این مشکل چه تدبیری دارید؟ آیا فکر نمی کنید که سفر شما به اولودره می تواند تا حدودی راهگشا باشد؟ وی در پاسخ گفت:«خیر. من نمی توانم به اولودره بروم. من معاون خود جناب آتالای و همسر و دخترم را به اولودره فرستادم و مراتب همدردی خود را اعلام کردم. در حال حاضر منتظر نظر قوه قضاییه هستیم.»
فرزانگان صلح اعلام کردند که در حال حاضر در اغلب مناطق ترکیه میزان حمایت مردم ترکیه از مذاکرات کنونی بیش از هفتاد درصد و در مناطق کردنشینی این میزان بیش از نود درصد است. آنان همچنین درباره موضوع حملات سازماندهی شده گروه های ملی گرای ترک به جلسات سخنرانی این هیات در استان های مناطق دریای سفید و دریای سیاه، نکاتی را با نخست وزیر ترکیه در میان نهادند.
اردوغان اعلام کرد که مهاجمین از سوی ۳ حزب جمهوری خلق به رهبری قلچداراوغلو، حرکت ملی به رهبری باغچلی و کارگر به رهبری پرینچک صورت گرفته و اطلاعات دقیق ۴۸۳۵ نفر از این افراد در دست نیروهای امنیتی است.
قرار است هیات مزبور یک ماه دیگر به فعالیت های خود ادامه دهد و گزارش نهایی خود را در خصوص راهکارهای حل معضل کردها به شخص نخست وزیر تحویل دهد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *