۱۸ شهریور ۱۴۰۳

کمال فواد،فیلسوف کّرد درگذشت

  • ۲۷ آبان ۱۳۹۳
  • ۱۸۷ بازدید
  • ۰

کمال فواد (د.کەمال فوئاد) از بزرگان سیاست ونیکان ادب و فرهنگ ادب کُردها که  ۳ سال با سرطان جنگید ؛ و سرانجام در برلین، دارفانی را وداع گفت.

انجمن بی تاوان آذربایجان غربی به نقل از بولتن نیوز، عرفان قانعی فرد، مترجم در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز گفت : دکتر کمال فواد سال ۱۹۳۲ در شهر سلیمانیه عراق دیده به جهان گشوده بود  و در اواسط ۱۹۵۰ که هنوز عراق تحت بخت شاهنشاهی برقرار بود ، راهی آلمان شد و در بخش شرق شناسی دانشگاه برلین به ادامه تحصیل پرداخت و سال ۱۹۷۰ دکتری فلسفه خود را دریافت کرد. در همان سالهای ۱۹۵۶ انجمن محصلین کُرد را در اروپا تاسیس کرد و در ۱۱ مارس ۱۹۷۰ که کردهای عراق با صدام حسین توافق کرده بودند راهی کردستان عراق شد و سالها استاد زبان و تاریخ دانشگاه سلیمانیه بود.

او ادامه داد: سال ۱۹۷۵ به همراه طالبانی، به تاسیس اتحادیه میهنی کردستان عراق پرداخت. زیرا از سال ۱۹۶۱ تا ۱۹۷۵ که ساواک ایران حرکت مسلحانه کردهای عراق به سرپرستی مصطفی بارزانی را راه انداخته بود پس از عقد قرارداد الجزایر، آن بخش از کردها و رهبرشان به کرج پناهنده شده بودند. اما طالبانی و دوستانش و از جمله کمال فواد آتش قیام را در عراق زنده نگه داشتند.

وی افزود: سال ۱۹۷۶ دوباره به برلین بازگشت در دانشگاه برلین بخش شرق شناسی به کار در زمینه تاریخ و زبان خاورمیانه پرداخت و زبان های کردی و عربی و فارسی را به نیکویی می دانست و چندین اثر هم در این باره منتشر کرد. اثر فرهنگی بسیاری از نویسندگان را نیز از محاق سانسور بیرون کشید و منتشر ساخت و از جمله آنها می توان به اثر مشهور ابراهیم احمد ( ژانی گل – درد ملت) اشاره کرد.پس از سال ۱۹۹۱ به کردستان عراق بازگشت و در دور اول فعالیت پارلمان محلی کردستان عراق، مسئول فراکسیون اتحادیه میهنی بود و در سال ۲۰۰۲ مدتی کوتاه ریاست پارلمان محلی اقلیم کردستان عراق را بر عهده داشت و سه سال آخر زندگی اش را نیز با سرطان مبارزه کرد. و بنا به گفته دخترش، شب ۱۶ نوامبر ۲۰۱۴ درگذشت.

این مترجم خاطرنشان کرد: او یکی از شخصیت های بزرگ سیاست معاصر کردستان و از جانشین های طالبانی در حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق محسوب می شد. علاقه زیادی به تاریخ و ادب و فرهنگ ایران به ویژه شاعرانی همچون فردوسی، حافظ، سعدی و خیام داشت.سال ۱۳۷۶ که فعالیت من در نوشتن شرح زندگی و خاطرات جلال طالبانی – پس از شصت سال – شروع شد، او تنها سرپرست پروژه من بود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین