۱۴ تیر ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • هیوا عثمان: آزادی اوجالان به مذاکرات صلح سرعت می بخشد

هیوا عثمان: آزادی اوجالان به مذاکرات صلح سرعت می بخشد

  • ۲۴ دی ۱۳۹۳
  • ۳۰۴ بازدید
  • ۰
اوجالان ثابت کرد که می تواند بر پیشرفت امور تأثیر بگذارد و آزادی وی می تواند پروسۀ صلح را تسریع کند.

انجمن بی تاوان آذربایجان غربی  به نقل از خبرگزاری جهان، هیوا عثمان، مشاور رسانه ای جلال طالبانی رئیس جمهور پیشین عراق، در گفتگو با مجله ترکیش رویو گفت که ترکیه «یک فرصت تاریخی» را در زمینۀ روابط چند سال اخیرش با کردهای عراق، از دست داده است. به گفتۀ وی آنکارا باید تلاش هایش را برای پیش برد سیاست های اصلاح گرانه افزایش دهد و در این راستا پروسۀ صلح را، که برای حل مسألۀ دیرپای کردهای ترکیه آغاز شده است، به سطح «مردم در برابر مردم» برساند.
هیوا عثمان، روزنامه نگار کرد عراقی و مفسر سیاسی تاکید کرد: کردهای عراق هوشیار شده اند و پس از اظهارت رئیس جمهور رجب طیب اردوغان مبنی بر اینکه حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) همان دولت اسلامی عراق و شام (داعش) است، دریافتشان از ترکیه تغییر کرده است.
هیوا عثمان گفت: «ما همه فکر می کردیم که یک فرصت تاریخی پیش آمده است و پ.ک.ک و حکومت ترکیه می توانند در یک جبهۀ واحد باشند، اما وی پ.ک.ک را در ردیف داعش قرار داد، آن هم در حالی که مبارزان پ.ک.ک در حال بیرون راندن ستیزه جویان داعش در مناطق مختلف بودند».

وی تأکید کرد که اتحاد آنها برای غلبه بر تهدید بین المللی داعش، و تدارک خط مشی جدید برای ادامۀ روابطشان، اهمیت زیادی دارد و افزود: «این اتفاق(حمله داعش به کوبانی) پروسۀ صلح را چندین گام به عقب برد».
اوایل اکتبر سال گذشته در استانبول، اردوغان در حالی که از سیاست مداران طرفدار کردها انتقاد می کرد که حکومت را به خاطر کمک نکردن به کردهای سوریه در شهر کوبانی و هم مرز با ترکیه سرزنش کرده بودند، به روزنامه نگاران گفت: «برای ما پ.ک.ک و داعش یکی هستند. جدا کردن و جدا به شمار آوردن آنها اشتباه است.».
به باور هیوا عثمان داعش با حمله به کردهای متحد همۀ مناطق کردنشین، شامل جنگجویان کرد عراق، ترکیه و سوریه، که همه مسلح بوده و درصدد ممانعت از پیشروی داعش هستند، به کردها خدمت کرد. وی می گوید: «این رویداد اتحاد ایجاد کرد، و فرصت مناسبی بود که حکومت ترکیه می توانست به غنیمت بشمارد و آن را تبدیل به فرصتی کند برای هموار کردن مسیر صلح.» به نظر هیوا عثمان وضعیت فعلی میان پ.ک.ک و حکومت ترکیه یک آتش بس است نه یک پروسۀ صلح، واژه ای که حکومت ترکیه برای ارجاع به وضعیت کنونی مسألۀ کردها از آن استفاده می کند. هیوا عثمان اعلام کرد که «چالش واقعی که همۀ ما با آن روبرو هستیم تبدیل این آتش بس به صلح پایدار و واقعی است.»
هیوا عثمان با بیان اینکه یک پروسۀ صلح پروسه ای یا گفتگویی میان دو نفر نیست، گفت این یک فرایند است که انتظار می رود بنیان روابط پایدار میان دو مردم –مردم کرد و مردم ترک- را تأسیس کند، و با اعلام اینکه «پروسۀ صلح نمی تواند میان دو فرد باشد که یکی از آنها آزاد نیست» خواستار آزادی عبدالله اوجالان رهبر پ.ک.ک شد که در جزیرۀ امرالی زندانی است، با این امید که سبب تسریع پروسۀ صلح میان ترکیه و مردم کرد گردد.
وی گفت «اوجالان ثابت کرد که او و پ.ک.ک می توانند بر پیشرفت امور تأثیر بگذارند» و تصریح کرد که این پروسه باید به سطح شخص در مقابل شخص(اردوغان و اوجالان) گسترش یابد همچنانکه اهمیت زیادی دارد که مسألۀ اصلی را از یاد نبریم، که در سطح مردم در برابر مردم است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *