۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • گزارشگر
  • >
  • گزارش روزنامه ترکیه‌ای از مبارزه ایران با گروه تروریستی پژاک

گزارش روزنامه ترکیه‌ای از مبارزه ایران با گروه تروریستی پژاک

  • ۴ تیر ۱۳۹۹
  • ۴۸۹ بازدید
  • ۰

به گزارش انجمن بی تاوان، چندی پیش٬ اظهارات غلط و نابه‌جای سلیمان سویلو وزیر کشور ترکیه٬ موجی از نگرانی پدید آورد و اغلب کسانی که به اهمیت روابط سیاسی و اقتصادی ترکیه آگاهند٬ از خود پرسیدند: چرا سویلو چنین سخنانی بر زبان آورد؟

سویلو پس از بازدید هوایی با بالگرد نظامی از مرز ایران و ترکیه در منطقه ماکو٬ ادعا کرده بود که بیش از یکصد عضو گروه تروریستی پ.ک.ک به داخل مرزهای ماکوی ایران گریخته‌اند و نیروهای ایرانی هم در برابر آنان اقدام خاصی نشان نداده‌اند.

کشور ترکیه ,

طولی نکشید که سردار سرتیپ پاسدار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه در حاشیه بازدید از پایگاههای عملیاتی شمالغرب کشور، در پاسخ به سویلو گفت:« این ادعا را غیرمسئولانه و بی‌اساس دانسته و آن را تکذیب می‌کنیم. حضور عناصر تروریستی در داخل خاک جمهوری اسلامی ایران از خطوط قرمز ماست و در مرزهای مشترک ایران و ترکیه تعاملات بسیار خوب و مفیدی بین نیروهای مسلح  دو کشور وجود دارد.»

کشور ترکیه ,

 فرمانده نیروی زمینی سپاه افزود: «انتظار می‌رود مقامات ترکیه، قبل از هرگونه اظهار نظر رسانه‌ای پیرامون رخدادهای مرزی، پس از حصول اطمینان از صحت واقعه، از کانال‌های رسمی با جمهوری اسلامی ایران ارتباط برقرار کرده و برابر ساز و کارهای پیش بینی شده این گونه مسائل را دنبال کنند.»

واقعیت صحنه٬ مبارزه جدی و کوبنده ایران با پژاک

یعقوب اصلان، خبرنگار روزنامه آیدنلک در یک گزارش مفصل٬ به بازدید از مواضع سپاه و مرزبانان ایران در ماکوی آذربایجان اشاره و این واقعیت را برجسته کرده که ایران با قدرت تمام٬ در برابر تروریست‌های پژاک ایستاده است.

این خبرنگار نوشته است:«ماکوی ایران٬ دقیقاً در برابر آگری و ایغدیر ترکیه قرار گرفته و منطقه مهم و حساسی است. سنگ‌های آتشفشانی ناشی از فعل و انفعالات کوه آرارات٬ موجب آن شده که کنترل عوارض زمینی٬ غارها و تپه‌های منطقه٬ بسیار دشوار شود. اما نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران٬ با وجود همه این موانع٬ از تجهیزات و دوربین‌های پیشرفته استفاده می‌کنند و به طور مداوم در منطقه مرزی ماکو و کوهستان‌هایی که می‌تواند معبر تروریست‌های پ.ک.ک و پژاک باشد٬ در حال گشت‌زنی و دیده بانی هستند. آنان فقط به داشتن پاسگاه‌ها و پایگاه‌های نظارتی و عملیاتی مرزی اکتفا نکرده‌اند و با ایجاد برخی قرارگاه‌های موقت و اعزام نیروهای گشتی و دیده‌بان٬ مجال تنفس را از تروریست‌ها گرفته‌اند.»

کشور ترکیه ,

در ادامه گزارش آیدنلک به اهمیت پاسگاه مرزی سوریک ماکو اشاره شده  و چنین آمده است: «تروریست‌های پژاک٬ چندی پیش به این پایگاه حمله کردند و جان پنجاه خانوار روستا را هم به خطر انداختند. اما نیروهای سپاه به مدت ۵ ساعت با آنان درگیر شدند و در روشنایی نور روز مشخص شد که تلفات سنگینی به تروریست‌های پژاک وارد شده و علاوه بر دو کشته٬ چندین مجروح خود را رها کرده و از صحنه گریخته‌اند.»

فرمانده پاسگاه مزبور٬ نشانه‌هایی از تیراندازی‌های تروریست‌ها را که هنوز آثار آنها برجا مانده به خبرنگار ترکیه نشان داده و گفته است:«ما این نشانه‌ها را از بین نبردیم تا همواره به یاد داشته باشیم که تروریست‌ها در کمین هستند و باید انگشتان ما بر روی ماشه باشد و با تمام هوشیاری و دقت٬ از مرزهایمان پاسداری کنیم.»

خبرنگار آیدنلک در ادامه گزارش٬ با فرماندار ماکو نیز مصاحبه کرده است.

در این مصاحبه٬ در مورد رویکرد جمهوری اسلامی ایران در مورد مبارزه با ترور گفته است:«جمهوری اسلامی ایران٬ به خوبی به فتنه‌ها و توطئه‌های امپریالیسم برای ایجاد گروه‌های تروریستی و استفاده از آنان واقف است و ما با تمام قدرت در برابر حملات تروریست‌ها ایستاده و به آنان اجازه هیچگونه تحرک و فعالیتی نمی‌دهیم.»

کشور ترکیه ,

وی در ادامه گفته است:« بارها در دیدار با استانداران و فرمانداران مرزی و دیگر مقامات ترکیه اعلام کرده‌ایم که ما٬ شانه به شانه همسایه و برادر مسلمانمان ترکیه٬ در برابر تروریسم می‌جنگیم. امنیت ترکیه٬ امنیت ماست و در مقابله تند و قاطعانه در برابر تروریست‌ها٬ هیچگونه تردیدی نداریم. در حال حاضر در مناطق مرزی ایران و ترکیه در منطقه ماکو٬ در حال احداث ۵ نقطه دیده‌بانی جدید هستیم و نیروهای مرزبانی ما به شکل شبانه‌روزی و دقیق در این منطقه در حال فعالیت و حراست از مرزهایمان هستند.»

شایان ذکر است گروه تروریستی پژاک به عنوان یکی از گروه‌های اقماری گروه تروریستی پ.ک.ک٬ در سالیان گذشته٬ در مناطق مرزی٬ با حمله به برخی شهرها و روستاهای کشورمان٬ علاوه بر آن که موجب شهادت چندین نیروی بسیج٬ سپاه و نیروی انتظامی شده٬ خون ده‌ها تن از شهروندان بیگناه کُرد و آذری را بر زمین ریخته است. درگیری با این گروه تروریستی موجب شهادت برخی از اعضای گروه مشهور صابرین سپاه شد اما مقاومت این گروه٬ پژاک را از تمام مرزهای ایران فراری داد و آنان به عمق خاک اقلیم کردستان عراق گریختند.

پژاک در مناطق کردنشین ایران٬ به عنوان یک گروه مرتبط با مافیای مواد مخدر شناخته می‌شود که در میان مردم کُرد٬ فاقد جایگاه اجتماعی است و با فریفتن برخی نوجوانان و جوانان روستایی و انتقال آنان به کوهستان‌های عراق و ترکیه٬ موجب اعتراض خانواده‌های آنان شده است.

چند خانواده کُرد ایرانی که فرزندان نوجوان آنها توسط پژاک فریفته شده‌اند٬ سال گذشته میلادی با سفر به شهر کردنشین دیاربکر ترکیه٬ در برابر ساختمان حزب دموکراتیک خلق‌ها٬ در کنار صد خانواده کُرد ترکیه‌ای تحصن کرده و به فریفتن فرزندانشان توسط سران پ.ک.ک٬ اعتراض کردند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین