۳۰ فروردین ۱۴۰۳

فرود هواپیمای اسرائیل در فرودگاه ترکیه چه پیامی داشت؟

  • ۷ خرداد ۱۳۹۹
  • ۴۰۲ بازدید
  • ۰

به گزارش انجمن بی تاوان، با توجه به مقالاتی که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد ، ماه گذشته، ترکیه کمک‌های پزشکی برای صهیونیست‌ها ارسال کرد که این امر تأثیر مثبتی در موضع آنکارا نسبت به تل آویو داشت. حمله نیروهای صهیونیستی به کاروان کشتی ترکیه در سال ۲۰۱۰ که حامل کمک های مردمی بشردوستانه تحت عنوان ناوگان آزادی به نوار غزه بود، منجر به جان باختن عده ای در کشتی «ماوی مرمره» شد که همین روابط میان تل‌آویو و ترکیه را تیره و تار کرد. اما در روزهای گذشته ، یک هواپیمای باری متعلق به شرکت «العال» اسرائیل، با وقفه ۱۰ ساله در استانبول فرود آمد.

این هواپیمای باری که حامل کمک‌های انسانی به ایالات متحده برای مقابله با ویروس همه‌گیر کرونا بود ، نشانگر عادی سازی روابط ترکیه با رژیم صهیونیستی با میانجی‌گری آمریکا می باشد و همچنین بیانگر مداخله ایالات متحده برای تقویت روابط متشنج میان دو طرف بعد از حادثه کشتی مرمره است.

با توجه به این که زمان زیادی از سالگرد حمله رژیم صهیونیستی به ناوگان دریایی ترکیه که منجر به کشته شدن شماری از شهروندان ترکیه شد، نمی‌گذرد؛ اما تصاویر دو پرچم اسرائیل و ترکیه را کنار هم می‌بینیم.

با گذشت ۶ سال از قطع رابطه دیپلماتیک آنکارا و تل‌آویو بر اثر حادثه تجاوز کشتی ماوی مرمره، شاخص‌هایی از بازگشت و از سرگیری روابط بین دو طرف دیده شد. در دوره اخیر روابط پنهانی و تلفنی میان دوطرف وجود داشت که منجر به توافق عادی سازی روابط میان ترکیه و اسرائیل در سال ۲۰۱۶ شد. براساس این توافق، اسرائیل برای پرداخت غرامت به نزدیکان کسانی که در حادثه کشتی مرمره آبی جان خود را از دست داده بودند، ۲۰ میلیون دلار پرداخت کرد.

در سال ۲۰۱۶ ترکیه از رای وتوی(مخالفت) خود درباره مشارکت رژیم صهیونیستی در مانورهای نظامی دست کشید؛ بنابراین ناتو به رژیم صهیونیستی اطلاع داد که می‌تواند دفتری را در مقر ناتو در بروکسل باز کند که به‌منزله نمایندگی رسمی این رژیم در ناتو به شمار می‌آمد . این امر نشان دهنده افزایش همکاری نظامی میان ترکیه و اسرائیل بود.

پس از آن سناریوهای مختلفی در روابط ترکیه و اسرائیل شکل گرفت و سیاستمداران ترک درباره عادی سازی روابط کشورش با اسرائیل خبر دادند. آنکارا و تل‌آویو با «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه روابط خصمانه ای دارند و در این میان رژیم صهیونیستی به دنبال حاکمیت بر کل سرزمین های سوریه و قطع حضور نظامی ایران در این کشور است.

همزمان با نشست ترکیه و اسرائیل، مباحثی پیرامون سردی روابط ترکیه با روسیه شکل گرفت که اختلاف نظر آنها در خصوص تجاوزات رژیم صهیونیستی در مناطق سوریه و حضور نظامی ایران در این منطقه بود. علاوه بر اختلافات ترکیه با روسیه به موضوع سوریه و لیبی و ارتباط این کشور با تل آویو برمی‌گردد. این امر موجب شده تا «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه مایل به برقراری ارتباط با تل‌آویو باشد که در ابتدا برای آن نیاز به کسب حمایت لابی‌گری‌های یهودی دارد تا به این ترتیب بتواند در مقابله با بحران‌های مالی خطرناک دولت خود که مخالفانش از آن برای سرکوب وی سوءاستفاده می کنند٬ از حمایت‌های بین‌المللی و نیز ایالات متحده برخوردار شود.

ورود همه‌جانبه ترکیه به منابع گازی مدیترانه، اختلافات شدیدی میان این کشور و سایر طرف‌ها به ویژه رژیم‌صهیونیستی به‌وجود آورد که این توافق یک دست‌انداز آشکار بین‌المللی بود که راه را برای صدور گاز سایر کشورهای شرق مدیترانه به قاره اروپا به بن‌بست کشاند.

توافق ترکیه و لیبی در زمینه ترسیم مرزهای دریایی میان دو کشور موجب شد تا برخی محافل درباره سازش ترکیه و تل‌آویو که سیگنال‌های مثبتی در زمینه بحران گاز طبیعی شرق مدیترانه برای آنکارا فرستاده بود صحبت کنند.

توافق لیبی و ترکیه به امضای توافق نامه‌ای بین اسرائیل و ترکیه منجر شد که مانع از اجرای پروژه هایی برای استخراج گاز وانتقال آن از شرق مدیترانه ، یعنی قبرس ، مصر ، اراضی اشغالی و لبنان و سوریه به اروپا از طریق یونان و ایتالیا یا از طریق ترکیه برای رقابت گازی با روسیه شد.

درهمین راستا دولت آنکارا آمادگی خود را برای پروژه انتقال گاز صهیونیست‌ها از خاک ترکیه به اروپا از طریق آنکارا اعلام کرد.

یادآوری می‌شود که رابطه اسرائیل با ترکیه هم زمان با بیستمین سالگرد شکست رژیم صهیونیستی از مقاومت اسلامی لبنان و آزاد سازی جنوب این کشور است. همانطور که همزمان با همین رویداد تاریخی ، جمهوری اسلامی ایران در راستای حمایت های اقتصادی از متحد خود، ونزوئلا، علیه امپریالیسم آمریکا، پنج فروند نفت کش را که حامل سوخت بودند به این کشور اعزام کرد. در حالی که «نیکالاس مادورو» رئیس جمهور ونزوئلا در این زمان بارها از استانبول کمک خواسته ولی جوابی دریافت نکرده بود.

عدم بازتاب مسئله اعزام نفتکش های ایرانی به ونزوئلا از جانب رسانه‌های ترکیه ای تحت حمایت اردوغان به این معنی است که وی برای مقابله با دشمنانش در عربستان ،امارت و مصر به دنبال عادی سازی روابط با اسرائیل است و همه این کشورها از خلال طرح ضد فلسطینی «معامله قرن» به دنبال عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی هستند.

منبع: المیادین

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *