۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رقابت خطرناک مهمانان ناخوانده در شمال سوریه

  • ۱۶ شهریور ۱۳۹۹
  • ۳۱۱ بازدید
  • ۰

به گزارش انجمن بی تاوان، هر چند واشنگتن و آنکارا اهداف مختلفی را در شمال سوریه به ویژه در شرق این منطقه پیگیری می کنند، اما حضور نیروهای این دو کشور در شمال و شمال شرق سوریه به دلیل عدم رضایت دمشق کاملا غیرقانونی است و از نتایج این حضور غیر قانونی هرج و مرج نظامی و برخوردهای اتفاقی است که می تواند به یک تقابل غیر قابل کنترل میان نیروهای خارجی حاضر در این کشور منجر شود.

ترکیه همواره ادعا می کند که به دنبال مقابله با نیروهای پ.ک.ک و همچنین کردهای سوری در داخل خاک سوریه است و از این رو در سال های اخیر نیروهای خود را به خاک سوریه گسیل داشته است که البته باید حمایت از گروه‌های تکفیری همچون تحریر الشام را به اهداف حضور نظامیان ترکیه ای در سوریه افزود. آمریکا نیز که با شکست گروهک تروریستی داعش در آذرماه سال ۱۳۹۶ عملا بازوی خود را در سوریه از دست داد، اقدام به اعزام نیرو به طور غیرقانونی از عراق به خاک سوریه و جایگزینی نیروهای خود با عناصر شکست خورده داعش کرد.

یکی از اهداف مهم آمریکا از حضور مستقیم نیروهایش در خاک سوریه به منظور جلوگیری از گسترش فعالیت ایران و روسیه در این کشور عنوان شده است، اما آمریکایی ها اهداف بلندپروازانه تری در این کشور پیگیری می کنند که سرقت نفت سوریه و جلوگیری از دسترسی دولت دمشق به منابع و منافع نفتی خود در این راستا و همچنین تامین امنیت رژیم صهیونیستی از آن جمله می‌باشد.

در همین راستا نیروهای اشغالگر آمریکایی در ادامه نقض قوانین و اصول بین‌المللی جمعه پیش یک کاروان نظامی  شامل ۵۲ خودروی زرهی حامل تجهیزات نظامی و وسایل لجستیکی را از طریق گذرگاه غیر قانونی “الولید” از عراق وارد استان الحسکه در شمال شرق سوریه کردند.

منابع محلی سوری در ۱۲ شهریور نیز اعلام کرده بودند که کاروانی شامل ۶۹ کامیون و خودروهای نظامی آمریکا حامل تجهیزات نظامی و مواد لجستیکی از گذرگاه “الولید” در عراق وارد پایگاه‌های غیرقانونی آمریکا در استان الحسکه در شرق سوریه شده است.

نیروهای آمریکایی در ماه‌  سال های گذشته نیز صدها کامیون حامل تسلیحات و تجهیزات نظامی و لجستیکی را به استان الحسکه سوریه منتقل کرده‌اند.

با شکست گروه تروریستی داعش به عنوان بازوی آمریکا در سوریه در آذر ماه سال ۱۳۹۶، نیروهای آمریکایی مستقیما جایگزین این گروهک شدند و دقیقا از همان زمان نیز به جای داعش شروع به استخراج و سرقت نفت سوریه و ادامه کشتار مردم این کشور کردند.

در سال‌های اخیر، آمریکا در منطقه غرب آسیا، به ویژه در سوریه بلای جان مردم و سارق منابع نفتی آن‌ها شده است، اقدامی که پیش از این گروهک تروریستی داعش انجام داده است.

در راستای افزایش فعالیت نظامیان آمریکایی در شمال شرق سوریه، منابع خبری اعلام کرده اند که نیروهای ترکیه نیز در روزهای اخیر با انتقال ستونی از خودروهای نظامی و کامیون های حامل سلاح به راس العین برای حمله به شهر الدرباسیه و شهرک ابوراسین در استان الحسکه آماده می‌شوند.

خبرگزاری «اوقات الشام» اعلام کرده که نیروهای ترکیه روز جمعه پس از ورود به دروازه شهر مرزی راس العین (کوبانی)، راهی روستاهای باب الخیر و الداوودیه شدند و خبرها حاکی از قصد نیروهای ترکیه برای حمله به شهر الدرباسیه و منطقه ابوراسین در حومه شمالی الحسکه است.

ارتش ترکیه اکتبر ۲۰۱۹ در جریان عملیات موسوم به «چشمه صلح» که با حمایت گروه موسوم به «ارتش ملی سوریه» علیه «یگان های مدافع خلق کُرد» انجام داد، در منطقه گسترده ای به عمق ۳۰ کیلومتر در شمال شرق سوریه مستقر شده است.

هم اکنون شهر رأس العین در شمال استان الحسکه سوریه، در اشغال نیروهای ترکیه و گروه‌های مسلح و تروریستی تحت امر این کشور است.

ارتش ترکیه از سال ٢٠١۶ به این طرف در دو عملیات سپر فرات (۳ شهریور ۹۵ تا ۹ فروردین ۹۶) و عملیات شاخه زیتون (۳۰ دیماه ۹۶ تا ۴ فروردین ۹۷)، چهار هزار کیلومتر مربع از خاک سوریه از جمله شهرهای الباب، اعزاز، جرابلس و عفرین در شمال این کشور را تصرف کرده است.

ترکیه در ۲۵ مهرماه ۹۸ نیز برای عقب راندن شبه نظامیان کرد سوریه موسوم به «نیروهای دمکراتیک سوری» از مناطق مرزی الرقه والحسکه سوریه، عملیات نظامی موسوم به «چشمه صلح» را در شمال سوریه آغاز کرد که این عملیات یک هفته‌ای، پس از توافق آتش بس میان آنکارا و واشنگتن متوقف شد و ترکیه به شبه نظامیان کُرد سوریه ۵ روز مهلت داد که تا عمق ۳۲ کیلومتری از مرز ترکیه عقب نشینی کنند.

حضورغیرقانونی نیروهای آمریکایی و ترکیه ای در شمال سوریه که با اعتراض های مکرر و شکایت چندباره دولت دمشق به شورای امنیت همراه بوده، تاکنون موجب کشته شدن شمار زیادی از مردم شمال سوریه شده است.

هم اکنون شماری از نیروهای روسی نیز بنا به درخواست دولت دمشق در شمال و شمال شرق سوریه حضور دارند که تاکنون چندین نوبت میان آنها و نیروهای آمریکایی و ترکیه ای برخوردهای عمدی و غیر عمدی صورت گرفته است. آخرین اتفاق از این دست چهارشنبه گذشته رخ داد که در تصادفی میان خودروهای واحدهای گشت نظامی روسی و آمریکایی در استان الحسکه چند نظامی آمریکایی زخمی شدند.

اکنون این نگرانی در سطح منطقه بطور جدی وجود دارد که با ادامه این وضعیت، برخوردهای نیروهای اشغالگر و متجاوز خارجی، در اراضی سوریه، از کنترل خارج شده و به یک بحران جدید بین المللی تبدیل شود.

از طرفی حضور غیرقانونی نیروهای آمریکایی و ترکیه ای در سوریه بارها مشکلات فراوانی برای مردم و حکومت این کشور ایجاد کرده و اعتراضات مکرر دمشق به شورای امنیت و سازمان ملل نیز تاکنون دستاوردی نداشته است. این موضوع باعث شده تا مسکو و دمشق دیروز در بیانیه مشترکی اعلام کنند که حضور غیرقانونی نیروهای اشغالگر آمریکایی در خاک سوریه به عنوان کشوری دارای حاکمیت، منجر به ایجاد و تشدید کانون تنش در منطقه می‌شود.

این بیانیه همچنین امضای غیرقانونی توافق نفتی آمریکا با شبه نظامیان جدایی طلب نیروهای دمکراتیک کرد سوریه (قسد) را غیر قانونی و غیر مشروع دانسته است.

هیأت‌های هماهنگ کننده سوریه و روسیه در این بیانیه‌ مشترک اعلام کرده اند، یکی از دلایل جدی نگرانی‌ها در منطقه، اوضاع شمال شرق سوریه به دلیل حضور غیرقانونی نیروهای اشغالگر آمریکا و همپیمانان آن در خاک سوریه است که دارای حاکمیت و استقلال می‌باشد.

سوریه و روسیه با تأکید بر این‌که امضای این گونه قراردادها نقض قوانین بین‌المللی و زیرپاگذاشتن حاکمیت و یکپارچگی سوریه است، اقدام یاد شده را غیر قانونی و  نامشروع دانستند.

منابع خبری ۱۲ مردادماه به نقل از «مظلوم عبدی» فرمانده شبه‌نظامیان نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) اعلام کردند که این گروه با یک شرکت نفتی آمریکایی قرارداد نفتی منعقد نموده است.

وزارت امورخارجه سوریه نیز همان روز توافق امضا شده میان نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) با یک شرکت نفتی آمریکایی را سرقت نفت سوریه خواند و تاکید کرد که این توافق باطل و غیرقانونی است.

دولت سوریه بارها تأکید کرده که شبه‌نظامیان کرد، آمریکایی‌ها در شرق و شمال شرق سوریه و همچنین نیروهای ترکیه در شمال این کشور هدفی جز غارت نفت ندارند و به حضور غیرقانونی آنان پایان خواهد داد.

نکته مهمی که در این میان وجود دارد این است که رقابت خطرناک آمریکا و ترکیه در شمال سوریه با ورود تجهیزات و تسلیحات نظامی فراوان به مشکلی اساسی برای مردم این مناطق تبدیل شده و با گذشت زمان این مشکلات بیشتر نیز می‌شود.

هم اکنون کردها از سوی نظامیان آمریکایی در شمال شرق سوریه حمایت می شوند و ارتش ترکیه نیز در نظر دارد در روزهای آینده دوباره علیه آنها عملیات کند، اقدامی که بیشترین دود آن به چشم مردم بی گناه سوریه در شمال شرق این کشور خواهد رفت.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین