۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • دبیرکل حزب حق و آزادی«HAK-PAR»مطرح کرد؛ «HDP»توسط میت تاسیس شده است/«PKK» از اقلیم کُردستان خارج شود

دبیرکل حزب حق و آزادی«HAK-PAR»مطرح کرد؛ «HDP»توسط میت تاسیس شده است/«PKK» از اقلیم کُردستان خارج شود

  • ۸ تیر ۱۳۹۹
  • ۳۳۳ بازدید
  • ۰

به گزارش انجمن بی تاوان، «لطیف اپوزدمیر» دبیرکل حزب حق و آزادی(HAK-PAR) با اشاره به سیاست‌های حزب دموکراتیک خلق‌ها(HDP) در ترکیه اظهار کرد:ما به عنوان حزب هاکپار، حزب دموکراتیک خلق‌ها را یک حزب ملی و دموکراتیک نمی‌دانیم.هر چند بخشی از رای کُردهای ترکیه به حزب دموکراتیک خلق‌ها داده می‌شود اما این بدین معنی نیست که HDP حزبی کُردی است و برای کُردها سیاست می‌کند.

وی ادامه داد:به نظر من HDP حزبی ترکیه‌ای است و خود ان‌ها نیز همین را می‌گویند.ما بعنوان هاک پار HDP را حزبی کُردی نمی‌دانیم چرا که HDP هیچ وقت حقوق کُردها را به زبان نمی‌آورد و خود را به سیاست ترکیه‌ای مشغول کرده است.

وی افزود:این یک‌ اشتباه بزرگ است که حزب دموکراتیک خلق‌ها را بعنوان یک حزب کُردی بشناسیم هر چند که ترکیه این حزب را به رسمیت بشناسد چرا که قبل از آن که HDP تاسیس شود معاون وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد که حزب دموکراتیک خلق‌ها توسط سازمان اطلاعات و امنیت ترکیه(میت) و عبدالله اوجالان ایجاد شده و تا الان نیز این موضوع توسط HDP رد نشده است.

لطیف اپوزدمیر تصریح کرد:ما بعنوان حزب هاکپار فکر می‌کنیم که حزب دموکراتیک خلق‌ها جریانی است که توسط دولت ترکیه ایجاد شده تا از رسیدن کُردها به دستاوردهای ملی و دموکراتیک جلوگیری کند.

دبیرکل حزب حق و آزادی(HAK-PAR) با اشاره به سیاست این حزب در ترکیه، تصریح کرد:پس از جنگ جهانی اول و تقسیم کُردستان، هر بخشی از کُردستان دارای خصوصیت سیاسی مختص به خود است.هر چند کُردها دارای یک تبار ملی هستند اما پس از سایس-پیکو دارای سرنوشت متفاوتی شدند.اکنون نیز کُردها در هر بخشی به دنبال آزادی و دموکراسی هستند.لازم است کُردها با توجه به شرایط ممکن در هر بخشی سیاست کنند.

وی ادامه داد:حزب ما نیز یک جریان دموکرات است که براساس قوانین ترکیه تاسیس شده است.در برنامه‌ حزبی ما خواستار ترکیه‌ای فدرال و غیرمتمرکز هستیم.ما به سیاست صلح‌طلبانه و بدور از خشونت در ترکیه باور داریم و معتقدیم لازم است کُردها با روش آشتی‌خواهانه و دموکراتیک به حقوق خود در ترکیه برسند.

لطیف اپوزدمیر با اشاره به سیاست‌های پ.ک.ک، خاطرنشان کرد:کُردها نیز باید به عنوان ملیت دوم ترکیه از حقوق برابر در ترکیه برخوردار باشد و زبان کُردی به صورت رسمی از دوره دبستان تا دانشگاه تدریس شود.

وی گفت:هاکپار ضد تندرویی و خشونت است و به هیچ صورتی سیاست (پ.ک.ک) را تایید نمی‌کنیم و به نظر ما پ.ک.ک ضرر زیادی به کُردهای ترکیه و کُردهای مناطق دیگر وارد کرده است.

دبیرکل حزب حق و آزادی(HAK-PAR) در پاسخ به این سوال که مواضع حزب شما در قبال حملات ترکیه به اقلیم کُردستان عراق چیست، اظهار کرد:ما در خصوص حملات ترکیه به اقلیم کُردستان عراق و جان باختن چند تن از شهروند غیرنظامی این منطقه بیانیه‌ای منتشر کردیم.در این بیانیه صراحتا اعلام کرده‌ایم که نخست ترکیه باید دست از اقدامات نظامی خود در اقلیم کُردستان بردارد، چرا که این اقدامات تنها منجر به زیان به شهروندان غیرنظامی می‌شود.دوم، دولت ترکیه براساس قوانین بین‌المللی حق ندارد به خاک اقلیم کُردستان وارد شود و دست به حمله نظامی بزند چرا که اقلیم کُردستان یک منطقه رسمی در قانون اساسی عراق است و ما مخالف اقدامات دولت ترکیه هستیم.

لطیف اپوزدمیر ادامه داد:ما مخالف موضوع دیگری نیز هستیم به نظر ما حمله ترکیه به اقلیم کردستان تنها به دلیل اقدامات پ.ک.ک است.اگر پ.ک.ک از اقلیم کُردستان خارج شود دولت ترکیه دیگر بهانه‌ای برای دخالت در اقلیم کُردستان نخواهد داشت.

وی تصریح کرد:اگر پ.ک.ک از اقلیم کُردستان خارج شود دیگر ترکیه مشروعیتی برای ماندن در خاک اقلیم کُردستان پیدا نمی‌کند.ما در این‌ بیاننامه از ترکیه خواسته‌ایم که دست از اقدامات نظامی بردارد و از اقلیم کُردستان خارج شود و همچنین از پ.ک.ک نیز خواسته‌ایم که از اقلیم کُردستان بیرون رود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *