۳۱ فروردین ۱۴۰۳

تشدید احساسات ضد آمریکایی در ترکیه

  • ۲۱ دی ۱۳۹۸
  • ۳۶۰ بازدید
  • ۰

به گزارش انجمن بی تاوان،بررسی تاریخی میان روابط بین ترکیه و آمریکا نشان می دهد در دوره جنگ سرد، محور اصلی روابط ترکیه و آمریکا مقابله با تهدیدات بلوک شرق بود، در سال‌های بعد، تمرکز همکاری‌های دو کشور بر روی مسائل غرب آسیا، قفقاز، آسیای مرکزی، دریای سیاه و بالکان قرار گرفته است. روابط ترکیه از زمان روی کار آمدن حزب عدالت و توسعه دچار اختلاف نظرهای جدی هم در روابط دوجانبه و هم در مورد مسائل منطقه‌ای و بین المللی بوده‌ است که برخی از آنها عبارت است از:
حمایت کاخ سفید از کردهای سوریه که آنکارا آنها را شاخه اقماری پ.ک.ک و گروهی تروریستی می‌داند
مداخله آمریکا در امور داخلی ترکیه و حمایت از کودتای نافرجام ۲۰۱۶
عدم استرداد فتح‌الله گولن به رغم تقاضای علنی آنکارا از واشنگتن
کاهش ارزش لیر در برابر دلار به دلیل اعمال تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه برخی از مقامات دولت ترکیه
روابط رو به رشد ترکیه با روسیه و مسئله خرید سامانه دفاع موشکی اس ۴۰۰
خشم ترکیه از سخنان ترامپ درباره کشتار ارامنه در جریان جنگ جهانی اول توسط دولت عثمانی

اعمال سیاست های مداخله جویانه ترامپ در امور ترکیه و عدم پایبندی او به مفاد قراردادهای میان دو کشور و اعمال تحریم های اقتصادی، چهره بدون روتوش این کشور را برای مردم بیش از بیش آشکار کرده و موجی از احساسات ضد آمریکایی را ایجاد کرده است.

شکل گیری اعتراضات مردمی در شهر های مختلف دلایل واضحی برای تشدید احساسات ضد آمریکایی در جامعه ترکیه است. بررسی اخبار نشان می دهد. روز قدس سال ۲۰۱۹ با تفاوت های بسیاری نسبت به سال های قبل برگزار شد است. به طور مثال در شهر استانبول برای اول بار راهپیمایی روز قدس در چهار نقطه متفاوت شهر برای دست رسی بهتر برگزار شده است. در سال ۲۰۱۹ شهر های استانبول،آنکارا، اسکندرون، ایغدیر، موش، مالاتیا، الازیغ، خوجالی و دیار بکر تظاهرات پرشور ضد آمریکایی و اسرائیلی را مشاهده کردند.

و مثال دیگر اینکه از ماه مارس۲۰۱۹ تا کنون ۷ تجمع اعتراضی در شهر مالاتیا برای اعتراض به پایگاه نظامی ناتو(مورد استفاده آمریکا) به ترتیب ذیل انجام شده است.

برگزاری تجمع در تاریخ ۱ مارس ۲۰۱۹ برابر با ۱۰ اسفند ۱۳۹۸
برگزاری تجمع اعتراضی در تاریخ ۳ می ۲۰۱۹ برابر با ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۸
برگزاری تجمع اعتراضی در تاریخ ۱۴ ژوئن ۲۰۱۹ برابر با ۲۴ خرداد ۱۳۹۸
برگزاری تجمع اعتراضی در تاریخ ۱۵ جولای ۲۰۱۹ برابر با ۲۴ تیر ۱۳۹۸
برگزاری تجمع در تاریخ اکتبر برابر با ۱۲ مهر ۱۳۹۸
برگزاری تجمع در تاریخ ۱ نوامبر برابر با ۱۰ آبان ۱۳۹۸
برگزاری تجمع در تاریخ ۶ دسامبر برابر با ۱۵ آذر ۱۳۹۸

به رغم آنکه حامیان اردوغان و حزب عدالت و توسعه از پایان دوره ریاست جمهوری اوباما در آمریکا خوشحال بودند و امید داشتند که با روی کار آمدن دونالد ترامپ، تغییراتی در روابط آنکارا و واشنگتن بوجود آید،با این حال گذر زمان نشان داد که روی کار آمدن دولت جدید نه تنها نتوانست از مشکلات موجود میان دو کشور بکاهد، بلکه چالش‌های جدیدی را نیز بوجود آورده و باعث تشدید احساسات ضد آمریکایی در میان مردم شده است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین