۹ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • ترکیه: فرانسه از گروهک تروریستی پ.ک.ک حمایت می‌کند

ترکیه: فرانسه از گروهک تروریستی پ.ک.ک حمایت می‌کند

  • ۲۲ شهریور ۱۳۹۹
  • ۴۱۷ بازدید
  • ۱
به گزارش انجمن بی تاوان،«مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه امروز گفت آنکارا انتظار دارد اتحادیه اروپا در موضوع تنش‌ها با یونان و اختلافات در شرق مدیترانه، به عنوان یک «میانجی صادق» عمل کند.
به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، چاووش‌اوغلو طی سخنرانی ویدئوکنفرانسی در کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا توضیح داد: «اگر شما بخشی از مشکل داشته باشید، دیگر چگونه می‌توانید بین یونان و ترکیه یا ترک‌های قبرس و قبرسی‌های یونانی وساطت کنید؟»
وی با بیان اینکه اتحادیه اروپا در نقش مرجع قضایی به حمایت از ادعاهای یک طرف (یونان) در تنش‌های شرق مدیترانه می‌پردازد، موضع این اتحادیه در قبال درخواست‌های آنکارا را غیرعادلانه و خلاف قوانین بین‌المللی توصیف کرد.
بر این اساس، وزیر خارجه ترکیه ضمن اشاره به اختلافات این کشور با اتحادیه اروپا تصریح کرد که یونان و جمهوری قبرس طی سال‌های اخیر روابط استراتژیک آنکارا و اروپا را مسموم کرده‌اند اما این موضوع نباید مانع برقراری کانال‌های گفت‌وگوی صمیمانه بین دو طرف شود.
چاووش‌اوغلو با بیان اینکه ترکیه از اقدامات اتحادیه اروپا و آلمان برای میانجی‌گری در تنش‌های مدیترانه استقبال کرد اما یونان نه تنها خواستار مذاکره نبود بلکه رویکرد منفی برای کاهش تنش در پیش گرفت، افزود: «آنکارا آماده گفت‌وگوی بدون پیش‌شرط است اما اگر یونان خواسته‌هایی مطرح کند، ترکیه نیز شروط خود را مطرح می‌کند».
وی با بیان اینکه ترکیه به دنبال هیچگونه تنشی در شرق مدیترانه نبوده بلکه رویکردی مسالمت‌آمیز دارد، درباره اختلافات اخیر با فرانسه بر سر بحران‌های سوریه، لیبی و مدیترانه گفت: «ما فرانسه را متحد خود می‌پنداشتیم اما سیاست آنها در قبال ترکیه بعد از عملیات ما علیه گروه تروریستی ی.پ.گ در سوریه تغییر کرد».
به نوشته آناتولی، وزیر خارجه ترکیه همچنین اضافه کرد: «فرانسه از پ.ک.ک حمایت می‌کند تا سوریه را تجزیه نماید. این نقشه، نقش بر آب شد. به همین دلیل است که فرانسه از ما بسیار خشمگین است».
طی هفته‌های گذشته، تنش‌ها در شرق دریای مدیترانه بر سر اقدامات ترکیه در قبال آغاز حفاری‌ها و فعالیت‌های اکتشافی در این منطقه آغاز شد.
یونان با همراهی برخی کشورهای اروپایی ادعا دارند که اقدامات ترکیه غیرقانونی و تنش‌آمیز است و به آنکارا درباره تبعات این اقداماتش هشدار داده‌اند. ترکیه اما اعلام کرده که این کشور تنها در حال تامین حقوق خود در این دریا و دریاهای سیاه و اژه است.
«امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه روز گذشته با ادعای اینکه آنکارا به تنش‌ها در مدیترانه دامن می‌زند، گفت به دنبال ایجاد موضع واحد در اتحادیه اروپا علیه ترکیه است.
قبلی «
بعدی »

۱ دیدگاه

  1. سلام
    آقایان
    صفحه ی تلگرام شما احتمالا هک شده
    برای ارتباط با اومین که روی لینک کلیک میکنیم، به پیج یک پانکرد میرود.
    نه ادمین!

    لطفا رسیدگی کنید….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *