۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

اپیدمی کرونا و تلاش گروههای تروریستی برای بهره گیری از آن

  • ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹
  • ۳۹۵ بازدید
  • ۰

سازمان های تروریستی سعی می کنند تا برای رسیدن به اهداف خود تمام فرصت ها را ارزیابی کنند. پاندمی ویروس کرونا که در حال حاضر به یک بحران جهانی تبدیل شده است برای سازمان های تروریستی نیز فرصت های متفاوتی را به همراه آورده است.

پژوهشگران متعددی برای این باورند که در راستای تغییر استراتژی داعش، حملات تروریستی این گروه در سایه شیوع ویروس کرونا در ماه های اخیر به طور غیر منتظره ای در عراق افزایش یافته است.

به نظر می رسد گروه تروریستی پ.ک.ک نیز همانند داعش در ماههای اخیر بر تعداد حملات خود هم در ترکیه و هم در سوریه افزایش داده است. در دو هفته گذشته تروریستهای پ.ک.ک غیرنظامیان در شهر عفرین سوریه و کمک کاران گروه وفا در شهر وان را که به دنبال کمک به قرنطینه شدگان ناشی از کرونا بودند را هدف عملیات تروریستی خود قرار داده اند.

این أوضاع به خوبی نشان می دهد که پ ک ک در پی دستیابی به منافع نامشروع خود در دورانی است که ویروس کرونا در وضعیت پاندمی قرار دارد.

اکنون به ارزیابی دکتر مراد یئشیل تاش ار موسسه ستا در این خصوص توجه فرمایید:

سازمان تروریستی پ.ک.ک یک استراتژی چند وجهی را دنبال می کند. اولین مورد از این راهبردها ، تبلیغات پ.ک.ک در کنار همه گیری کرونا در اروپا است. دنباله های پ.ک.ک در کشورهای اروپایی با شکل دهی یک گروه هماهنگ در زمینه مبارزه با ویروس کرونا یک شبکه تبلیغاتی جدیدی ایجاد کرده اند.

دیده می شود که آنها رسانه های اجتماعی را بطور فعال مورد استفاده قرار می دهند. آنها سراغ افراد مسن ، بیماران با بیماریهای مزمن و افراد پناهجو در اردوگاه های پناهندگی می روند. در این زمینه شاخه های مختلف پ.ک.ک در اروپا تلاش می کنند تا همسو با نهادهای مدنی این قاره فعالیت کنند و پروپاگاندای سیاسی براه بیاندازند. مرکز این قبیل فعالیتها در برلین ، پایتخت آلمان است. در همین زمینه ، پ.ک.ک برای به اصطلاح مبارزه با ویروس کرونا ، یک میز بحران در برلین راه اندازی کرده است.

حملات تروریستی مستقیم استراتژی دوم پ.ک.ک را تشکیل می دهد. این گروه تروریستی که از روز ۹ ژانویه سال ۲۰۲۰ تاکنون ۹ اقدام تروریستی مرتکب شده  ۵ مورد از این حملات را پس از تاریخ ۱۰ مارس ۲۰۲۰ ، که در ترکیه ویروس کرونا مشاهده شده است انجام داد.

در حمله ای که توسط پ.ک.ک در دهکده ای در شهر دیاربکر انجام شد ، دهقانان هدف تروریستها بودند که در نتیجه این حمله ۵ غیرنظامی جان باختند. در خارج از ترکیه نیز  پ.ک.ک پرسنل نیروهای مسلح ترکیه در شمال عراق را مورد حمله قرار داده است. در حمله ۲۵ مارس ۲ سرباز ترک و در حمله ۲۴ آوریل ۱ سرباز دیگر ترک به شهادت رسیدند. دیده می شود که تمام حملات انجام شده توسط پ ک ک در این دوره در مناطق روستایی صورت گرفته است ، در حالی که این گروه تروریستی فرصتی برای سازماندهی حملات تروریستی در شهرها ندارد. دلیل اصلی این امر این است که نیروهای امنیتی ترکیه از عملکرد بالایی در مناطق روستایی برخوردار هستند. بنابراین ، تروریست های پ.ک.ک از طریق بکارگیری تاکتیک کمین فرصت حمله به مناطق روستایی را کسب می کنند.

از طرف دیگر عملیات نیروهای مسلح ترکیه علیه سازمان تروریستی پ.ک.ک ادامه دارد. در خلال ماههای ژانویه و می سال ۲۰۲۰ از سوی نیروهای مسلح و آژانس اطلاعات ملی ترکیه در جنوب کشور و شمال عراق در مجموع ۲۲۱ عملیات مشترک علیه تروریستهای پ.ک.ک صورت گرفته است. به دنبال این عملیات دهها عنصر تروریستی از قدرت عمل ساقط شدند و مقادیر زیادی اسلحه و مهمات و مایحتاج زندگی کشف و ضبط شد. در این میان از سوی وزارت کشور ترکیه نیز از طریق عملیات کاپان هزاران عملیات علیه تروریستها صورت گرفته و صدها تروریست از قدرت عمل ساقط شده اند.

حلقه اطراف گروه تروریستی پ.ک.ک در سالهای اخیر به دلیل مبارزه سرسختانه ترکیه با تروریسم کاملاً تنگ شده است ، در چنین شرایطی آنها به دنبال یک استراتژی جدید برای خروج هستند.

در حال حاضر ، نمی توان گفت که آنها فرصتی را که به دنبالش بودند به دست أورده اند.  به دنبال این بیماری همه گیر ، پ.ک.ک قصد دارد به دلیل عقب نشینی عناصر سازمان تروریستی به مناطق مسکونی روستایی و روند مساعد شرایط آب و هوایی ، به مرحله اجرای “استراتژی جدید” خود برود. با این حال در وضعیت فعلی عراق و درگیری مداوم در سوریه به نظر نمی رسد که تروریستهای پ.ک.ک قادر به تحقق اهداف مورد نظر خود باشند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین