۹ فروردین ۱۴۰۳

آیا اقلیم کردستان عراق توان حذف پ.ک.ک را دارد؟

  • ۲۰ شهریور ۱۳۹۹
  • ۵۲۱ بازدید
  • ۰

به گزارش انجمن بی تاوان،دیدار رئیس اقلیم کردستان با رجب طیب اردوغان در آنکارا و تأکید مسئولین اقلیم کردستان عراق بر خروج پ.ک.ک و تلاش برای خروج آن‌ها از تکرار سناریو اختلافات سیاسی درون جناحی جریان‌های اقلیم کردستان عراق است.

خبرهای جدید از برخی تحرکات سیاسی و تلاش‌ها در داخل اقلیم کردستان عراق حکایت دارد. این تلاش‌ها با ورود نچیروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق به ترکیه و مذاکرات با رجب طیب اردوغان  آشکار شد.

پس‌ازاین نشست  به نظر می‌رسد بارزانی در راستای گسترش روابط اربیل و بغداد و تأثیرگذاری بر روابط آنکارا و بغداد و گسترش روابط تجاری و اقتصادی میان شمال عراق و ترکیه و حذف رقبای خود تلاش کرده تا به اردوغان نزدیک شود و از منافع حزبی و شخصی آن بهره ببرد.

اما به نظر مهم‌ترین نقشی که اقلیم کردستان عراق در قبال این همکاری‌های اقتصادی بر عهده دارد، کاهش حضور و نقش پ.ک.ک در نواحی تحت مدیریت اقلیم کردستان عراق است، امری که شاید در مرحله عملیاتی چندان موفق نباشد.

اولین سیگنال‌های این تلاش مجدد در صفحه فیس‌بوک بابکر زیباری مشاور نظامی بارزانی دیده شد که در آن پ.ک.ک را مقصر اصلی حملات ترکیه به اقلیم کردستان عراق و نقض تمامیت ارضی آن دانست.

وی در این پیام به خروج پ.ک.ک اصرار کرد و گفت: پ.ک.ک باید از اقلیم خارج شود.

صفین دزه یی مسئول نهاد روابط خارجی  اقلیم کردستان عراق در گفت‌وگو با یکی از پایگاه‌های خبری محلی اقلیم خواستار خروج همیشگی پ.ک.ک از اقلیم شد و گفت: وجود پ.ک.ک در اقلیم کردستان عراق عامل اصلی حملات و لشکرکشی‌های ترکیه و ویرانی برای شهروندان اقلیم است و بر این باوریم که باید برای همیشه به این حضور پایان داده شود و پ.ک.ک به اقلیم کردستان عراق و دستاوردهای آن احترام بگذارد.

همچنان وزارت دفاع ترکیه در بیانیه از اتمام عملیات تجسس و شناسایی نیروهای ارتش ترکیه در منطقه هفتانین و کشته شدن ۳۲۰ عضو پ.ک.ک در عملیات‌ موسوم به پنجه ببر خبر داد. به نظر می‌رسد ترکیه  نیز با این سیگنال‌ها تلاش دارد به بارزانی نشان دهد که اقدامات او می‌تواند باعث قطع دخالت نظامی ترکیه در شمال عراق شود.

هرچند که چرخش‌های مداوم سیاست خارجی ترکیه که با نگاه صرف به منافع خودشان است، نشان داده نمی‌توان بر روی وعده‌های اردوغان حساب باز کرد ولی گویا بارزانی یک‌بار دیگر به آغوش ترک‌ها رفته است.

در عرصه داخلی نیز بارزانی با خط و نشان کشیدن بر رقبای داخلی نشان داده می‌تواند در هر لحظه پیوند دوستی با احزاب داخلی را قطع کرده و آن‌ها را در معامله در راستای منافع خود مصرف کند، اتفاقی که برای بارزانی نیز می‌تواند تبعات داشته باشد.

هرچند که موضع رسمی اقلیم کردستان عراق عدم‌حمایت از پ.ک.ک است اما در عمل هیچ اقدامی برای کنترل این گروهک نشده و اصولاً جریان‌های اقلیم توان حذف یکدیگر را ندارند.

شاید یکی از دلایل سکوت پ.ک.ک نیز در عین هماهنگی پنهانی همین تعادل توان است.

آخرین موضع‌گیری‌های وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در قبال تغییرات و تحولات نیز در سخنان سخنگوی وزارت خارجه بار دیگر مطرح شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤالی در ارتباط با حملات اخیر ترکیه به اقلیم کردستان و شمال عراق به‌منظور مقابله با پ.ک. گفت: توجه داشته باشید که موضوع کردستان برای ایران موضوع وطن است و شما هر آنچه را که رخ می‌دهد یک موضوع کردی نبینید.

سعید خطیب‌زاده بابیان اینکه برخی گروه‌های تروریستی هستند که از مرزهای مشترک ایران و عراق و ترکیه برای انجام برخی اقدامات سوءاستفاده می‌کنند و برخی کمپ‌ها را در داخل خاک عراق ایجاد کرده و از آنجا حملاتی را علیه نیروهای ایرانی انجام می‌دهند، گفت: هیچ روستایی تا امروز موردحمله قرار نگرفته است. آنچه تا به امروز صورت گرفته اقدامات علیه کمپ‌هایی بوده که خانواده‌ای در آن نیست و اقدامات تروریستی نیز از آن ها انجام می‌شود.

ایران در منطقه تنها کشوری است که یک اتوبان بزرگش در تهران را به نام کردستان و یک استانش را نیز به همین نام نام‌گذاری کرده است. موضع‌گیری‌های ایران که در راستای تأمین امنیت کشور و مردم اقلیم کردستان عراق، مواضع اصولی است که بارزانی پیوسته نشان داده است با آن زاویه دارد.

شاید مهم‌ترین دلیل این نوع رفتارها در کنار روحیه قدرت‌طلبی و تجزیه‌طلبی مسئولان اقلیم کردستان عراق تحرکات آمریکایی‌ها است که تلاش می‌کند تا با استفاده ابزاری از کردها در عراق و سوریه به متافع خود دست یابد و محور مقاومت به ویژه عراق را دچار آسیب کند زیرا دلایل عقلانی نشان می دهد عراق یکپارچه قدرت تاثیرگذاری بالا خواهد داشت و می تواند موجودیت اسرائیل را به خطر بیاندازد.

این احساس خطر از عراق قدرتمند و نیز منابع سرشار اقلیم و موقعیت جغرافیایی برای اثر بر ایران و ترکیه ازجمله مواردی است که باعث می‌شود اقلیم با آمریکا هیچ‌گاه روی خوش نبیند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *