۲۸ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • پیشنهاد تعطیلی حزب دموکراتیک خلق ها در ترکیه

پیشنهاد تعطیلی حزب دموکراتیک خلق ها در ترکیه

  • ۹ شهریور ۱۳۹۸
  • ۳۵۰ بازدید
  • ۰

بسیاری از فعالان سیاسی ملی‌گرا بر این باورند که باید هر چه زودتر حزب دموکراتیک خلق‌ها به عنوان یکی از نهادهای اقماری #پ_ک_ک تعطیل شود.
⚡️به گزارش انجمن بی تاوان، واکنش‌ها به برکنار کردن سه شهردار کُرد در ترکیه همچنان ادامه دارد.
در حالیکه برخی از فعالان سیاسی ترکیه همچون سران حزب جمهوری خلق (CHP)، برکناری این شهرداران را تقبیح و محکوم می‌کنند، عده‌ای دیگر، نظر متفاوتی دارند و فعالان سیاسی ملی‌گرا بر این باورند که باید هر چه زودتر حزب دموکراتیک خلق‌ها به عنوان یکی از نهادهای اقماری پ.ک.ک تعطیل شود.
در نخستین روز برکناری شهرداران دیاربکر، وان و ماردین به اتهام حمایت از ترور و فرستادن بودجه‌های شهرداری برای پ.ک.ک٬ احمد داوود اوغلو نخست وزیر سابق و عبدالله گل رئیس جمهور سابق ترکیه٬ این اقدام دولت را محکوم و اعلام کردند٬ شهردارانی که با رای مردم انتخاب شده‌اند، فقط با رای مردم می‌توانند برکنار شوند.
اما در همان روز، دوغو پرینچک رهبر حزب کمونیستی وطن، نه تنها از برکناری شهرداران مزبور حمایت کرد٬ بلکه خواهان آن شد که حزب دموکراتیک خلق‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن تعطیل شود.
در همین حال، دولت باغچلی رهبر حزب راست افراطی حرکت ملی (MHP) ‌نیز طی تماس تلفنی با سلیمان سویلو وزیر کشور، از برکناری شهرداران استقبال و اعلام کرد که حزب او دراین زمینه همواره در کنار دولت و شخص وزیر کشور خواهد ماند.
حالا رهبر حزب ملی‌گرای وحدت بزرگ (BBP) نیز از تعطیلی حزب مزبور، حمایت کرده است.
مصطفی دستیجی رهبر وحدت بزرگ دیروز اعلام کرد: ما از برکناری شهرداران دیاربکرف وان و ماردین حمایت می‌کنیم. اما در عین حال بر این باوریم که ده‌ها شهرداری دیگر حزب دموکراتیک خلق‌ها نیز به همین شکل عمل می‌کنند و آنها نیز بودجه و امکانات خود را برای تروریست‌ها می‌فرستند. در نتیجه آن شهرداران نیز باید برکنار شوند و در عین حال لازم است هر چه زودتر٬ اقدامات لازم برای تعطیل کردن حزب دموکراتیک خلق‌ها انجام شود. این حزب، با استفاده از ظرفیت‌های حقوقی و سیاسی ترکیه، وانمود می‌کند که مشغول فعالیت سیاسی و قانونی است اما واقعیت این است که هیچ تفاوتی با پ.ک.ک ندارد و در همان مسیر حرکت می‌کند.
حزب دموکراتیک خلق‌ها (HDP) از نهادهای اقمکاری پ.ک.ک، در مجلس ملی ترکیه دارای ۶۰ کرسی از مجموع ۶۰۰ کرسی است و نزدیک به ۷۰ شهرداری از شهرداری‌های مناطق کردنشین ترکیه را در اختیار دارد

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *