۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • صنعت گردشگری در اقلیم؛ قربانی حضور پ.ک.ک

صنعت گردشگری در اقلیم؛ قربانی حضور پ.ک.ک

  • ۴ شهریور ۱۳۹۸
  • ۲۸۴ بازدید
  • ۰

نابودی زیرساخت‌ها، نبود امنیت و حضور اعضای مسلح پ.ک.ک، باعث کاهش درآمد گردشگری اقلیم شده است.

⚡️به گزارش انجمن بی تاوان، عناصر مسلح پ.ک.ک که در خاک اقلیم مستقر هستند، علاوه بر ایجاد ناامنی، اقدامات خشونت طلبانه و اخاذی و همچنین ایجاد زمینه و بهانه برای ترکیه جهت حمله، آسیب مهم دیگری نیز به اقلیم و مردم کُرد وارد کرده‌اند. صنعت گردشگری در اقلیم کردستان و درآمد آن برای مردم محلی و روستاها، بسیار کاهش یافته است و دلیل آن نیز حملات جنگنده‌های ترکیه و حضور عناصر پ.ک.ک می‌باشد. زاخو در منطقه بادینان اقلیم کردستان یکی از مناطق مهم گردشگری است، اما به تدریج این صنعت در زاخو نیز رنگ باخته است. مسئول امور گردشگری زاخو می‌گوید «به خاطر بمباران‌های جنگنده‌های ترکیه و درگیری با اعضای مسلح پ.ک.ک تاکنون ۱۵ مرکز گردشگری بسته شده‌اند». “امین عثمان” می‌گوید «حضور پ.ک.ک و به تبع آن درگیری با ترکیه بر صنعت گردشگری تاثیر منفی زیادی گذاشته است». این مسئول اقلیم کردستان گفت «از مجموع ۲۵۰ محل گردشگری زاخو بیش از نصف آنها با خطر تعطیلی مواجه‌اند و پ.ک.ک مسئول این ناامن سازی است».

به همین دلیل احزاب سیاسی در اقلیم به شدت مخالف و منتقد حضور پ.ک.ک در این منطقه و سایر استان‌های اقلیم هستند. یک عضو انجمن سلیمانیه می‌گوید «تصمیم گرفته شده تا تهدید و خطر وجود پ.ک.ک در این استان رفع شود». “بارزان حامد”، عضو کمیته امنیت و داخلی انجمن سلیمانیه، افزود «مردم مناطق روستایی در مرز از حضور و فعالیت پ.ک.ک بسیار نگران هستند. به ویژه اخاذی توسط این گروه به شدت به مردم و اقتصاد منطقه ضربه زده است». وی تاکید کرد «طبق درخواست مردم این مناطق تصمیم گرفته شد تا نیروهای امنیتی در آنجا مستقر و مانع اخاذی توسط پ.ک.ک شوند. مردم می‌گویند پ.ک.ک روستاهای آنها را به سپر غیرنظامی و انسانی در مقابل حملات هوایی ترکیه تبدیل کرده است».

این حجم از آسیب به مردم منطقه و اقتصاد اقلیم در حالی صورت گرفته است که پ.ک.ک خود را حامی حقوق کردها توصیف می‌کند و این جنگ ۴۰ سال را باعث ارتقای جایگاه کردها خوانده است. در حالی که پس از ۴۰ سال فعالیت مسلحانه و خشونت بار پ.ک.ک، همه کارشناسان معتقدند این جنگ نتیجه‌ای ندارد و بهترین گزینه خلع سلاح پ.ک.ک است. دوران کالکان عضو تُرک‌تبار شورای رهبری پ.ک.ک در سالگرد آغاز عملیات مسلحانه این گروه اعلام کرد بیش از پیش بر شدت جنگ خواهد افزود. کالکان ضمن تقدیر از فرماندهان درگیری‌های مسلحانه که در سال‌های اخیر کشته شده‌اند، بر ادامه خشونت و جنگ (در نتیجه نابودی بیشتر مناطق کردنشین) تاکید کرد.

دوران کالکان در حالی بر ادامه خشونت اصرار می‌کند که آلتان تان نماینده سابق HDP می‌گوید احتمال دارد عبدالله اوجالان به زودی از پ.ک.ک بخواهد خلع سلاح شود. گفتنی است بین اوجالان و قندیل اختلافات شدت یافته و شاید تاکید کالکان پیامی برای اوجالان باشد که پ.ک.ک به دستور او برای خلع سلاح توجه نمی‌کند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *