۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • آیا آمریکا به دنبال حذف رهبران پ ک ک است؟

آیا آمریکا به دنبال حذف رهبران پ ک ک است؟

  • ۵ اسفند ۱۳۹۶
  • ۳۱۱ بازدید
  • ۰

یک ژنرال ترکیه ای با اشاره به اظهارات اخیر برخی از مقامات آمریکایی مبنی بر بکارگیری حزب اتحاد دممکراتیک (PYD) علیه حزب مادر (پ.ک.ک) می گوید: آمریکا در صدد کاهش تاثیرگذاری عبدالله اوجالان بر پ.ک.ک و حذف برخی رهبران قندیل همچون: جمیل بائیک و مرادکارایلان از این گروه است.

به گزارش انجمن بی تاوان به نقل از کورد هوال ژنرال ترکیه ای “اونال آتابای” در تفسیر سخنان رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا مبنی بر اینکه” پ.ی.د” می تواند علیه “پ.ک.ک” وارد کارزار شود گفته است: آمریکا عبدالله اوجالان و رهبران قندیل را از برنامه خود حذف کرده است.

این ژنرال ترکیه ای افزود: ، آمریکا مدت هاست درصدد حذف هیئت رهبری “پ.ک.ک” در کوه های قندیل و جایگزنی آن ها با شاخه سوری آن یعنی “ی.پ.گ” و در واقع ایجاد “پ.ک.ک”یی جدید است. آمریکا نخستین گام جدی را در این راستا در ماه اکتبر سال ۲۰۱۷ با اعلام اینکه اوجالان شخصیت قابل احترامی نیست به نمایش گذاشت. این موضع گیری در واقع از عدم تداوم همکاری ها با رهبران قندیل و اوجالان خبر می داد.

تقویت “ی.پ.گ” برای ورود به کارزار با “پ.ک.ک” تنها می تواند گامی علیه رهبران این تشکیلات تروریستی تفسیر شود و نه اقدامی برای پایان دادن به فعالیت های تروریستی تشکیلات تروریستی “پ.ک.ک”. فی الواقع با حفظ ساختار تشکیلات تروریستی در چهار کشور(ه.پ.گ در ترکیه، ی.پ.گ در سوریه، پژاک در ایران و پ.چ.د.ک در عراق) و در زیر چتر “ی.پ.گ”، “پ.ک.ک”یی جدید ظهور خواهد کرد.

آتابای همچنین از عدم نفوذ آمریکا در “پ.ک.ک” به اندازه “ی.پ.گ” سخن به میان آورده و افزوده است: برای تامین میزان نفوذ لازم در ساختار “پ.ک.ک” واشنگتن به دنبال رهبرانی است که با آمریکا همکاری های لازم را داشته باشند.

همزمان یک مقام ارشد دولت ترکیه از طرح آمریکا و کشورهای اروپایی برای منحل کردن حزب کارگردان کردستان (پ.ک.ک) جهت کاهش فشارها بر گروه‌های یگان‌های مدافع خلق (ی.پ.گ) و حزب اتحاد دموکراتیک سوریه (پ.ی.د) خبر داد.

روزنامه «حریّت» به نقل از این مقام که نامش را فاش نکرد، نوشت انحلال پ.ک.ک در آینده‌ای نه چندان دور و ادغام آن با ی.پ.گ و پ.ی.د در سوریه، اکنون در آمریکا به بحث گذاشته شده و پروژه جدید آنها برای مشروعیت دادن به این گروه‌های کُرد سوری است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین