۹ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • گروه های تروریستی داعش؛پ ک ک ؛پژاک و ی پ گ هدف یکسانی دارند

گروه های تروریستی داعش؛پ ک ک ؛پژاک و ی پ گ هدف یکسانی دارند

  • ۲ بهمن ۱۳۹۶
  • ۱۸۴ بازدید
  • ۰

داود چاوش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه گفت: اگر چه داعش با احزاب کُردی پ.ک.ک، ی.پ.گ، ک.ج.ک و پژاک ایدئولوژی متفاوتی دارد، اما همه آنها گروه تروریستی هستند و هدف یکسانی دارند و هدف آنها تجزیه عراق، سوریه، ترکیه و ایران است.

به گزارش انجمن بی تاوان ،عملیات ارتش ترکیه در منطقه عفرین سوریه که از روز شنبه ۲۰ ژانویه تحت نام شاخه زیتون آغاز شده، روز یکشنبه با حرکت نیروی زمینی ارتش ترکیه به سمت عفرین ادامه یافت.

روز یکشنبه در ادامه این عملیات که با گلوله باران یگان توپخانه و نیز بمباران هواپیماهای ترکیه پشتیبانی می شد، عناصری از ارتش آزاد سوریه نیز که تعداد آنها ۲۵ هزار نفر اعلام شده، مشارکت کردند.

بنا به اعلام رسانه های ترکیه، در عملیات زمینی ارتش ترکیه، پنج روستای حومه عفرین از دست عناصر گروه های کردی سوریه از جمله یگان های مدافع خلق سوریه(ی.پ.گ) و حزب اتحاد دموکراتیک سوریه(پ.ی.د) آزاد شد و ارتش ترکیه حدود پنج کیلومتر در داخل خاک سوریه در منطقه عفرین پیشروی کرد.

مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه که امروز برای سفر رسمی به بغداد رفته بود، در دیدار با ابراهیم جعفری همتای عراقی خود در بغداد، در خصوص عملیات شاخه زیتون ترکیه در عفرین گفت که ارتش ترکیه عملیات «شاخه زیتون» باید همان کاری را که برای پاکسازی تروریست‌ها از عفرین آغاز کرده، در مناطق دیگر سوریه، عراق و کوه‌های ترکیه نیز تا نابودی کامل آنها انجام دهد.

وی اضافه کرد: اگر چه داعش، پ.ک.ک، ی.پ.گ، ک.ج.ک و پژاک ایدئولوژی های متفاوتی دارند، اما همه آنها گروه تروریستی هستند و هدف یکسانی دارند و هدف آنها تجزیه عراق، سوریه، ترکیه و ایران است.

وی همچنین با انتشار پیامی در حساب کاربری توییتر خود، مدعی استفاده از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی در عملیات شاخه زیتون ارتش ترکیه در عفرین توسط گروه های کُردی سوریه شد.

حمله موشکی گروه های کُردی سوریه به خاک ترکیه

همچنین روز گذشته رسانه های ترکیه اعلام کردند که در پی حمله موشکی گروه تروریستی یگان های مدافع خلق سوریه(ی.پ.گ) و حزب اتحاد دموکراتیک سوریه(پ.ی.د) و از داخل خاک سوریه به شهرستان ریحانلی در استان حاتای در مرز سوریه، یک پناهجوی سوری کشته شد و ۳۲ تبعه ترکیه نیز زخمی شدند.

دولت ترکیه روز شنبه در پی آغاز عملیات شاخه زیتون در منطقه عفرین سوریه، نسبت به گلوله باران احتمالی مناطق مسکونی این کشور توسط معارضان کُرد سوری هشدار داده بود.

مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه نیز حمله موشکی به شهر مرزی ریحانلی ترکیه را که منجر به کشته شدن یک شهروند سوری و زخمی شدن ۳۲ تن دیگر شد، محکوم کرد.

وی گفت: این حمله توسط گروه تروریستی پ.ی.د و ی.پ.گ و از منطقه عفرین سوریه انجام شده است.

واکنش مصر به حمله ترکیه به عفرین

وزارت خارجه مصر در بیانیه‌ای عملیات نظامی ترکیه در عفرین در شمال سوریه را محکوم کرد.

وزارت خارجه مصر در این بیانیه تاکید کرد: دخالت نظامی ترکیه در عفرین، تجاوزی جدید به حاکمیت سوریه است که تلاش‌های صورت گرفته برای حل سیاسی بحران و تلاش‌ها برای مبارزه با تروریسم در این کشور را نابود می‌کند.

وزارت خارجه مصر با تاکید بر مواضع ثابت این کشور در مخالفت با راه‌حل‌های نظامی، افزود: راه‌حل‌های نظامی درد و رنج ملت سوریه را بیشتر می‌کند.
این وزارتخانه همچنین خواستار شرکت همه سوری‌ها در مذاکراتی‌ جدی در راستای روند سیاسی فراگیر مبتنی بر حفظ وحدت و تمامیت ارضی این کشور و بدون حذف هیچ کدام از طرف‌ها شد.

مراسم دعا در ۹۰ هزار مسجد ترکیه برای عملیات شاخه زیتون

خبرگزاری آناتولی ترکیه اعلام کرد که مراسم قرائت سوره فتح و دعاخوانی برای پیروزی نیروهای ترکیه در عملیات شاخه زیتون در عفرین سوریه در ۹۰ هزار مسجد سراسر این کشور برگزار شد.

نشست اضطراری شورای امنیت درباره اوضاع سوریه

وزیر خارجه فرانسه در صفحه توییتر خود از برگزاری نشست فوری شورای امنیت سازمان ملل در روز دوشنبه برای بررسی حمله نظامی اخیر ترکیه به شمال سوریه خبر داد.

پیش از این ژان ایو لودریان اعلام کرده بود فرانسه درخواست کرده است شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی عملیات نظامی ترکیه در سوریه، جلسه‌ای فوری تشکیل دهد.

حمایت ناتو از عملیات ترکیه

پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) حمایت خود را از ترکیه در عملیات شاخه زیتون در عفرین در شمال سوریه اعلام کرد.

در همین حال، ارتش آزاد سوریه که ترکیه را در عملیات علیه عفرین همراهی می‌کند، اعلام کرد که حدود ۲۵ هزار نیروی مخالف سوری در عملیات عفرین شرکت می‌کنند.

واکنش بشار اسد به عملیات ارتش ترکیه در عفرین

بشار اسد به عملیات ارتش ترکیه موسوم به شاخه زیتون در عفرین واکنش نشان داد.

رئیس جمهور سوریه گفت: تجاوز ددمنشانه ترکیه به شهر عفرین سوریه جدای از سیاست رژیم ترکیه از روز نخست بحران سوریه که بر اساس حمایت از تروریسم و گروههای مختلف تروریسم استوار بوده است، نیست.

وی که در دیدار با کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران و هیات همراهش سخن می گفت افزود: غلبه بر تروریسم در سوریه و عراق و پایداری ایران در موضوع هسته ای، طرحی که برای منطقه با هدف تجزیه کشورها و نقض حاکمیت و سیطره بر تصمیم مستقل آنها طراحی شده بود را به شکست کشاند.

رئیس جمهور سوریه به حمایت ایران از سوریه در همه زمینه ها به ویژه مبارزه با تروریسم که در موفقیت های به دست آمده ارتش سوریه ضد تروریستها نقش به سزایی ایفا کرد اشاره کرد.

خرازی نیز به بشار اسد رئیس جمهور سوریه و ملت این کشور، پیروزی های متوالی ضد تروریستها که آخرین آن بازپس گیری فرودگاه ابوالظهور بود را تبریک گفت و ابراز اطمینان کرد که این پیروزی ها با دستاوردهای بیشتری در زمینه های نظامی و سیاسی همراه باشد.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران بر اهمیت ادامه تبادل دیدگاهها و همکاری محکم میان سوریه و ایران برای مقابله با توطئه های خارجی تاکید کرد و گفت: انسجام سوری-ایرانی نقش مثبتی در این زمینه ایفا کرده است.

بازپس‌گیری استراتژیک ترین نقطه ادلب توسط ارتش سوریه

سیطره دولت سوریه بر فرودگاه نظامی ابوالظهور موجب افزایش کمربند امنیتی در اطراف استانهای حماه، افزایش امنیت جاده راهبردی حلب – خناصر – اثریا – حماه – دمشق – لاذقیه بعنوان تنها مسیر تدارکاتی سه میلیون سکنه شهر حلب با سایر استانهای این کشور می شود.

این فرودگاه اهمیت نظامی و راهبردی زیادی دارد زیرا بین دو استان ادلب و حماه قرار دارد و ۲۲ باند پرواز در آن دایر شده است.

فرودگاه ابوالظهور ۵۰ کیلومتر با شهر ادلب و ۵۰ کیلومتر با شهر حلب ، ۳۶ کیلومتر با منطقه خناصر و ۳۰ کیلومتر با وادی الضیف است.

در سال ۲۰۱۲ و چند ماه پس از آغاز بحران ناشی از فعالیت گروه های تروریستی وهابی در سوریه پایگاه نظامی ابوالظهور به محاصره مشترک داعش، القاعده و معارضان سوری در آمده اما با مقاومت جانانه افسران و دانشجویان دانشکده نیروی هوایی ارتش سوریه مستقر در آن سه سال در برابر حملات انتحاری و پی در پی تکفیری ها مقاومت کرد.

در سال ۲۰۱۵ و پس از تشکیل اتاق عملیات مشترکی توسط افسران سازمان جاسوسی ترکیه (میت) و با مشارکت گروه های وابسته به شبکه القاعده همچون احرارالشام، جبهه النصره، جیش الاسلام، ترکستان شرقی چین، فیلق الشام و … به دلیلی بدی آب و هوا و عدم امکان پشتیبانی هوایی بالگردها و هواپیماهای نظامی ارتش سوریه از مدافعان مستقر در پایگاه، فرودگاه به تصرف آنها درامد و ده ها تن از نظامیان سوری نیز به طرز فجیعی در باند فرود آن با شلیک گلوله و یا ذبح اعدام شدند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *