۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • تلاش اسرائیل برای جلوگیری از فروپاشی رویای اقلیم کردستان عراق

تلاش اسرائیل برای جلوگیری از فروپاشی رویای اقلیم کردستان عراق

  • ۲۹ مهر ۱۳۹۶
  • ۳۸۸ بازدید
  • ۰

یک رسانه غربی از تماس های نخست وزیر اسرائیل با رهبران کشورهای مختلف برای جلوگیری از فروپاشی رویای رئیس اقلیم کردستان عراق خبر داد.

به گزارش انجمن بی تاوان به نقل از رویترز، «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل، در تلاش است تا از طریق رایزنی با رهبران کشورهای مختلف از عقب نشینی بیشتر کردهای عراق در برابر دولت این کشور جلوگیری کند.
به نوشته رویترز، تنها اسرائیل از همه پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق حمایت کرده و اکنون نتانیاهو در تلاش است تا از نابود شدن این رویا جلوگیری کند.
در همین رابطه وی بصورت مستقیم و در گفتگوهای تلفنی با «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه، درباره نگرانی خود در خصوص تقابل بغداد با اربیل در خصوص همه پرسی اقلیم کردستان بحث کرده است.
نتانیاهو علاوه بر روسیه و آلمان، رایزنی هایی را نیز با مقامات آمریکایی و فرانسوی داشته و همچنین تلاش دارد تا با متحد کردن رهبران گروه های یهودی در کشورهای مختلف این موضوع را پیگیری کند.
بخش انگلیسی زبان وبگاه الجزیره نوشت: حمایت اسرائیل از کردستان عراق صرفاً به خاطر انگیزه‌های ژئوپلیتیک است. اسرائیل نیازمند تامین جریان عرضه نفت از منطقه خودگران کردستان است و از این موضوع مهم‌تر به دنبال ایجاد دولتی است که طرفدار اسرائیل باشد و در میان کشور‌های عربی نیز واقع شده باشد و از آن‌ها جدا شده باشد. همچنین اسرائیل معتقد است که یک دولت مستقل کردی می‌تواند به عنوان پایگاه بالقوه برای ارتش و نیرو‌های امنیتی اسرائیل فعالیت کند و اهرم نفوذ در مقابل ایران، سوریه و عراق باشد. ایجاد دولت کردی مستقل در منطقه که به دنبال افزایش شکاف قومی و فرقه‌ای در جهان عرب خواهد بود، موجب تقویت و توسعه هژمونی اسرائیل در منطقه خواهد شد.
«آریل پولستین»، یک شخصیت برجسته در حزب راست افراطی اسراییل، گفته است: کردها هرگز فراموش نخواهند کرد که اسرائیل از آنها حمایت کرده است؛ در نتیجه، زمانی که یک کردستان مستقل ایجاد شود، پرچم اسرائیل در آنجا برافراشته خواهد شد و دو بازیگر تبدیل به متحدان خوبی برای یکدیگر خواهند شد. پولستین اشاره کرد، رابطه میان اسرائیل و یک دولت کرد از اهمیت زیادی برخوردار است. وی تأکید کرد، اسرائیل برای دهه ها به کردها کمک کرده و همچنان نیز برای تشکیل دولت مستقل کردی تلاش خواهد کرد.
«ادی کوهن» از آکادمیسن‌های معروف اسرائیل که نتوانسته شوق و ذوق خود از تشکیل دولت کردستان در منطقه را پنهان کند، در آخرین سخنرانی خود گفته است: «به نمایندگی از دولت اسرائیل و از تل‌آویو به شما مردم کُرد ندا می‌دهم که پدران و اجداد شما برای این فرصت تاریخی به وجود آمده جان خود را فدا کرده‌اند! ای مردم کُرد! زمان استقلال فرا رسیده است! به این رفراندوم تاریخی “آری” بگویید! مردم و دولت اسرائیل تا آخر از شما حمایت خواهند کرد. زمان تشکیل دولت کُردستان فرا رسیده است!».
روزنامه ینی شفق ترکیه نوشت: مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق به رژیم اشغالگر اسرائیل قول بازگرداندن و اسکان ۲۰۰ هزار یهودی کُردتبار در شمال عراق و سوریه را داده و اعلام کرده است که منتظر بازگشت آنهاست.
این رسانه ترکیه در شماره روز چهارشنبه ۲۲ شهریور خود نوشت: مسعود بازرانی که تنها حمایت جدی خارجی را از اسرائیل دریافت کرده، هم اکنون تلاش دارد که گروه های کردی را قدرتمند کند و همچنین می کوشد تا مثل اسرائیل با اشغالگری، سرزمین های بیشتری را به عنوان مناطق کردنشین معرفی و تصاحب کند.
بنا به نوشته این رسانه، حمایت اسرائیل از اقدامات بارزانی در همه پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق با نفوذ و اثرگذاری یهودیان کُردتبار ساکن اسرائیل اتفاق افتاده و آنها هم اکنون حامی جدی این امر شده اند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *