۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • اردوغان برای متقاعد کردن ایران به گزینه نظامی علیه کردستان عراق به تهران سفر خواهد کرد

اردوغان برای متقاعد کردن ایران به گزینه نظامی علیه کردستان عراق به تهران سفر خواهد کرد

  • ۱۰ مهر ۱۳۹۶
  • ۳۳۷ بازدید
  • ۰

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه برای ایجاد یک نقشه راه مشترک به تهران می آید. نقشه راهی که تلاش خواهد کرد تا تهران را برای یک اقدام نظامی علیه کردستان عراق متقاعد کرده و یا دستکم چراغ سبز لازم برای ورود به شمال عراق و ایجاد یک منطقه حائل تحت کنترل خود را به دست آورد.
به گزارش انجمن بی تاوان به نقل از کردپرس،رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در اظهارات اخیر خود در جلسه شورای مرکزی حزب عدالت و توسعه با تاکید بر همکاری نزدیک با ایران و عراق در خصوص اتخاذ تدابیر در مقابل رفراندوم استقلال کردستان عراق تمام تصمیم گیری ها و گزینه های احتمالی در برابر اقلیم کردستان عراق را موقوف به سفر ۱۳ مهر ۱۳۹۶ به تهران و دیدار با مقامات جمهوری اسلامی ایران کرده است. سفری که شاید مهمترین سفر تاریخ اردوغان به ایران خواهد بود. ولی سوالی که پیش می آید این است که آیا اردوغان در این سفر بر چه مواردی تاکید کرده و چه گزینه هایی را برای مقابله با رفراندوم استقلال کردستان عراق مطرح خواهد کرد؟ آیا زمانی که اردوغان می گوید “تمام گزینه ها روی میز است و با ایران و عراق مشترک حرکت خواهیم کرد” نقشه راه نظامی در سر می پرواند؟
ترکیه علی رغم تمام اظهارات تند و موضع گیری های شدیدی که بعد از رفراندوم استقلال کردستان عراق صورت داده است منفعل ترین کشور در اتخاذ اقدام عملی علیه کردستان بوده و حتی از بستن مرز مهم و تجاری خود “خابور” خودداری می کند. مقامات ترکیه با تهدیدات تند علیه اقلیم کردستان عراق به نظر می رسد بیشتر از آن که در پی اقدام عملی در این زمینه باشد در پی راضی نگه داشتن موج اپوزیسیون در داخل ترکیه به خصوص ملی گراهای این کشور است. اردوغان که کمتر از ۲ سال دیگر با انتخابات سرنوشت سازی رو به رو است نیاز مبرم به آراء ملی گراهایی دارند که در صورت عدم حمایت از وی شکستش حتمی به نظر می رسد. اردوغان که دیگر نمی تواند بر روی آرای کردها حساب باز کند برای به دست آوردن قدرت مطلق خود در انتخابات ریاست جمهوری و پارلمان ۲۰۱۹ که سیستم مدیریتی به طور کامل به ریاست جمهوری تغییر خواهد کرد نیازی مطلق به آرای ملی گراهای کشور ترکیه دارد.
حال در بحبوحه تمام این تحولات اردوغان به ایران سفر خواهد کرد. اردوغانی که در دیدار با ولادمیر پوتین، رئیس جمهور ترکیه آن نتیجه مطلوبی را که در نظر داشت نتوانست از او بگیرد و پوتین بدون هیچ اشاره صریح و محکم در برابر اقدام بارزانی تنها به تکرار اظهارات اخیر وزارت خارجه روسیه اکتفا کرد، برای ایجاد یک نقشه راه مشترک به تهران می آید. نقشه راهی که تلاش خواهد کرد تا تهران را برای یک اقدام نظامی علیه کردستان عراق متقاعد کرده و یا دستکم چراغ سبز لازم برای ورود به شمال عراق و ایجاد یک منطقه حائل تحت کنترل خود را به دست آورد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین