۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • یادداشت روز
  • >
  • المانیتور بررسی کرد: چرا ماه عسل ترکیه با ترامپ کوتاه خواهد بود؟ / آیا رئیس جمهور جدید آمریکا به خواسته های اردوغان تن می دهد؟

المانیتور بررسی کرد: چرا ماه عسل ترکیه با ترامپ کوتاه خواهد بود؟ / آیا رئیس جمهور جدید آمریکا به خواسته های اردوغان تن می دهد؟

  • ۱۱ بهمن ۱۳۹۵
  • ۳۰۸ بازدید
  • ۰

المانیتور نوشت: در هفته های اخیر ترکیه فشارهایش را بر آمریکا افزایش داده و با توجه به روی کار آمدن ترامپ، باید دید شرایط برای بهبود روابط آمریکا با ترکیه چطور خواهد بود.

به گزارش «انتخاب»؛ آنکارا به روشنی از دولت ترامپ انتظار دارد که به سرعت روابط بین دو کشور را به حالت قبل برگرداند. از این گذشته جیمز متیس و رکس تیلرسون انتخابهای ترامپ برای وزارت دفاع و وزارت خارجه در جلسه استماع کنگره بر مساله آنکارا تاکید داشته اند و هر دو نیز بر روابط بهتر را ترکیه اشاره داشته اند.

مشکل این است که انتظارات ترکیه صرفا بر توجه واشنگتن به درخواست های این کشور تکیه کرده و حتی اگر جایی هم گذاشته باشد جای بسیار کمی برای اجماع و مصالحه منطقی یا گفت و گو باز گذاشته است. آنکارا می گوید اگرآمریکا به دو درخواست صریح این کشورتوجه نکند امید کمی برای بهبود روابط وجود خواهد داشت.

در خواست اول استرداد گولن از پنسیلوانیا برای محاکمه در ترکیه به جرم مبادرت به کودتا دراین کشور و دوم درخواست این کشور از آمریکا برای قطع روابط با حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه و بخش نظامی آن یعنی واحد های حفاظت مردمی. آنکارا میگوید این گروه های تروریستی در ارتباط با پ.ک.ک هستند و مسبب بسیاری از عملیات های تروریستی در این کشورند.

دولت اوباما به این درخواست های ترکیه بی توجه بود و معتقد بود حزب دموکراتیک کردهای سوریه با پ.ک.ک متفاوت است در حالی که خود این گروه از اینکه ارتباطش را با پ.ک.ک آشکارا بیان کند ابایی ندارد. آمریکا پ.ک.ک را گروه تروریستی می داند.

در مورد مشکل گولن نیز واشنگتن گفته بود برنامه ای برای استرداد او ندارد چرا که مدارک کافی برای اتهاماتی که رجب طیب اردوغان به او میزند وجود ندارد.

ترکیه در بیانیه رسمی خود نشان داد که این دو معضل پیش شرط های این کشور برای برقراری مجدد روابط با آمریکاست.

بن علی ییلدریم نخست وزیر ترکیه اخیرا اعلام کرده که مقامات ترکیه از دولت حدید آمریکا انتظار دارند که به رفتارهای غیرمحترمانه و غیر قابل قبول دولت اوباما خاتمه دهند و دست از حمایت از کردهای حزب اتحاد دموکراتیک بردارند. او حتی گفته که واشنگتن از این گروه ها حمایت کرده و این مساله به رشد خشونت های تروریستی افزوده است.

این اظهارات توسط اردوغان نیز تکرار شده . او در این سخنان، یک قدم فراتر گذاشته و گفته ترکیه میتواند ثابت کند آمریکا از داعش حمایت کرده است.

هفته گذشته چاووش اغلو در مقاله ای در واشنگتن پست نوشته بود که سرخوردگی افکار عمومی ترکیه از آمریکا محسوس است. او آمریکا را به روابط با حزب اتحاد دموکراتیک سوریه محکوم کرده و آن را یک همکاری اخلاقی ورشکسته نامیده است.

اوفوک اولوتاس از بنیاد تحقیقات سیاسی، احتماعی و اقتصادی نزدیک به حاکمیت ترکیه در ستونی در یکی از روزنامه های این کشور نوشته است که بعد از هشت سال ریاست جمهوری اوباما او بالاخره دفترش را ترک کرد. او از این واژه ها برای حمله مستقیم به اوباما استفاده کرد و او را به پناه دادن به گولن و تایید عملکردش متهم کرد.

او میگوید اوباما یک شخصیت معمولی است. او یک رهبر با جاه طلبی های شخصی است و نمی داند که خارح از مرز های کشورش با چه انتقاداتی روبه روست. زمانی که او دفترش را برای سفر و بازی گلف ترک کرد، طسایر جهان به واسطه مشکلاتی که مسبب اصلی آن خود اوباماست در جنگ است.

چنین اظهار نظرهای خشنی سوالات را درباره آینده روابط دو کشور با روی کار آمدن ترامپ بیشتر میکند.ترامپ به تقاضاهای محکم ترکیه بهتر می تواند پاسخ بدهد برای مثال او میتواند موانع حقوقی را برطرف کرده و به استرداد گولن کمک کند.

برخی پیشنهاد داده اند که با سخت تر شدن زندگی گولن در آمریکا دولت جدید قادرخوهد بود که به بخشی از خشم های آنکارا توجه بیشتری داشته باشد . این مساله با این وجود تنها تسکین دهنده اردوغان در بلند مدت است

دولت ترامپ همچنان با سردرگمی درخصوص حزب اتحاد دموکراتیک و حزب YPGمواجه است.به گزارش سی ان ان پنتاگون پیام داده که در درگیریها داعش هیچ خط قرمزی ندارد و پنتاگون نیز خود را برای تهیده یک لیست از گزینه های دولت آینده آمده کرده است. این گزینه ها همچنین بر نقش کردهای سوریه در آزادسازی رقه تاکید کردهاست. هیچ شاخصی هم برای دولت جدید جهت و اینکه چطو را کردها و کروه هایی مورد انتقاد ترکیه ای وجود ندارد.تیلرسون در خلال جلسه استماع اخیرش در کنگره بر اهمیت روابط مجدد با اردوغان تاکید کرده .

حامیان اردوغان و حزب عدالت و توسعه از پایان دوره اوباما خوشحال هستند و امیدوارند ترامپ نعییراتی را ایجاد کند اما دو دسته در بین آنها انتظارات متفاوتی دارند. احمد ککس یکی از حامیان رسانه ای اردغان دکترین اوباما را در رشد داعش و پدیده حزب اتخاد دموکراتیک کردهای سوریه مقصر خوانده

به گفته ککس آمریکا در تلاش است که همکاران استراتژیکش را در ناتو کمک کند اما روش آنها کار کردن با سازمان های تروریستی است.

او میگوید آیا این برنامه قرار است در دولت ترامپ هم قرار است ادامه داشته باشند؟ اما تفاوت هایی وجود دارد. آمریکا با همکاارنش در ناتو قرار داد دارد و این کشورها را نابود نخواهد کرد. با این حال وضعیت آمریکا در خصوص گولن می تواند سرنوشت ساز باشد.

روشن نیست که ترامپ چقدر از نقش تعادلی و سیاسی کنترل کنندگان با خبر است. از این رو گفته می شود امیدهای ترکیه دیری نخواهد پایید.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *