۲۸ فروردین ۱۴۰۳

پ.ک.ک باز هم خارج از گود

  • ۲۷ آبان ۱۳۹۵
  • ۲۱۹ بازدید
  • ۰

سرویس بین المل انجمن بی تاوان :آمریکا به آن دسته از مخالفان سوریه که مورد حمایت ترکیه هستند دستور داده عملیات علیه منطقه الباب را شروع کنند.
اختلافات بین نیروی سوریه دموکراتیک با محوریت پ.ک.ک و آمریکا بیشتر می شود. پس از آن که آمریکا دستور داد نیروهای ارتش آزاد سوریه مورد حمایت ترکیه عملیات کنترل الباب را آغاز کنند اختلافات بین شاخه نظامی پ.ک.ک در سوریه و آمریکا بیشتر شد.

ارتش آزاد سوریه در نزدیکی الباب بود و یک مقام نیروی سوریه دموکراتیک به نام نسرین کوبانی اعلام کرده اختلافات جدی بین نیروی دموکراتیک سوریه به سرکردگی شاخه نظامی پ.ک.ک و آمریکا درباره عملیات آزاد کردن الباب از توابع حلب وجود دارد. همچنین یک مقام مسئول دیگر که نخواست نامش فاش شود اعلام کرد شاخه نظامی پ.ک.ک در سوریه آمریکا را متهم می کند در مقابل عملیات ترکیه و ارتش آزاد علیه آنها سکوت کرده است. از طرف دیگر همان مقام می گوید ترکیه و آمریکا توافق کرده اند مخالفان مورد حمایت ترکیه وارد الباب شوند.

در این میان شاخه نظامی پ.ک.ک در سوریه موسوم به ی.پ.گ. هشدار داد: ما به حملات ترکیه به تندی پاسخ خواهیم داد. طبق این ادعا ی.پ.گ. خیلی تلاش کرده تا آمریکا را قانع کند از این تصمیم خود منصرف شود اما موفق نشده است و درباره این موضوع نیز اعلام شد که هدف ترکیه ممانعت از پیوستن کانتون هاست چون اگر نیروی سوریه دموکراتیک الباب را بگیرد کانتون های سه گانه که در اختیار پ.ک.ک است (جزیره، کوبانی و عفرین) به یکدیگر متصل می شوند.

علی مسلم از مسئولان حزب دموکرات کردستان سوریه که منتقد پ.ک.ک محسوب می شود، در این باره می گوید عملیات نیروهای مورد حمایت ترکیه علیه منطقه الباب با موافقت آمریکا صورت می گیرد و اگر آمریکا راضی نبود ترکیه نمی توانست حتی یک وجب نیز پیشروی کند.
ز روز چهارشنبه سوم شهریور ( ۲۴ آگوست ۲۰۱۶ ) عملیات مشترک نیروهای ویژه ارتش ترکیه با عنوان “سپر فرات” با پشتیبانی نیروی هوایی ائتلاف آمریکایی در منطقه جرابلس در شمال سوریه، با هدف پاکسازی این منطقه از عناصر داعش و بیرون راندن نیروهای کُرد وابسته به پ.ک.ک از غرب رودخانه فرات آغاز شد. ترکیه اتصال سه منطقه کردنشین جزیره، کوبانی و عفرین به یکدیگر را خط قرمز خود می داند. پ.ک.ک امید داشت تا آمریکا از آنها حمایت کند تا بتوانند با حضور در غرب رودخانه فرات و پیشروی بسوی عفرین و تصرف مناطق عربی، هر سه کانتون ادعایی خود را به یکدیگر متصل کنند و یک کمربند کُردی در مناطق هم مرز با ترکیه تشکیل دهند.
همزمان خبر می رسد که مک گورک نماینده ویژه آمریکا در ائتلاف ضد داعش اعلام کرده است: نقطه مهم این است که YPG (شاخه نظامی پ.ک.ک در سوریه) پس از اتمام دوره آموزشی خود در زمینه امنیت برای دوره پس از داعش شهر منبج را ترک می کند و به شرق رود فرات باز می گردد.
به نظر می رسد با توافق های صورت گرفته بین ترکیه و آمریکا پ.ک.ک باید با رویای الحاق هر سه کانتون جزیره، عفرین و کوبانی خداحافظی کند. نکته مهم درباره خرده بازیگرانی همچون پ.ک.ک این است که وقتی کارکرد خود را از دست می دهند از دایره نگاه نظام سلطه کنار می روند و به حاشیه رانده می شوند. پ.ک.ک که به ابزاری در جهت اهداف آمریکا تبدیل شده بود و انتظار دریافت پاداش داشت، اکنون خود را بازنده اصلی صحنه گردانان می داند.
منبع:کوردپاریز

قبلی «
بعدی »

بدون دیدگاه

  1. سوزه کونه شما ترکهایه خره چرخاننده این وبسایت مزخرف بسیار مشهود میباشد:)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *