۳۱ فروردین ۱۴۰۳

کولبر یا قاچاقچی!!؟

  • ۲۸ مهر ۱۳۹۷
  • ۳۲۳ بازدید
  • ۰

کولبر یعنی کسی که باری را به پشتش می بندد و به دوش می کشد و از جایی به جای دیگر می برد ،این واژه مانوس کردهایی است که در کوهستان های صعب العبور زندگی می کنند.
به گزارش انجمن بی تاوان کولبری از مشاغل کاذب،سخت و دشواری محسوب می شود که در مناطق مرزنشین کشور شایع است،که می توان آن را نتیجه زایش عدم توسعه مطلوب و کارآمد در مناطق مرزی قلمداد کرد.
مناطق مرزی و حتی محدوده هایی همچون سیستان و بلوچستان و خراسان از نواحی محسوب می شود که کولبران در آن فعالیت می کنند،اما عمده تمرکز این فعالیت کاذب به مناطقی همچون استان آذربایجان غربی،کردستان و کرمانشاه معطوف می شود که در این میان کردستان از خطه هایی محسوب می شود که با توجه به موقعیت منطقه ای خاص به خود و عدم رشد و شکوفایی کافی بخصوص در حوزه اقتصادی،تمایل بیشتری از سوی افراد به فعالیت در چنین عرصه ای نشان داده می شود.
حمل کالاها و محصولات قاچاق و غیر مجاز از قبیل کولبرها و حمل با حیوان بارکش از مناطق صعب العبور مرزی به محدوده داخل شهرها و روستاهای مرزی یکی از شیوه های مرسوم قاچاقچیان کالا برای نقل و انتقالات اقلام مورد نظرشان محسوب می شود.اما آیا واقعا این محصولات غیر مجاز فقط شامل پوشاک،منسوجات،لاستیک خودرو،بخاری،تلویزیون،سیگار می شود که بواسطه چنین شیوه ای جابجا و نقل وانتقال پیدا می کند؟؟
دولت جمهوری اسلامی ایران برای ساماندهی وضعیت کولبران معابری را مشخص کرده است که کولبران می توانند در ساعات مشخص و اقلام خاصی را از آن جا جابه جا کنند و گذران زندگی نمایند.
در روزهای اخیر رسانه های معاند ضد انقلاب و احزاب تروریستی کردی هجمه ای را علیه ماموران مرزبانی ایرانی به راه انداخته اند و اذعان می کنند که نیروهای مرزبانی کولبران را مورد هدف قرار داده و به سمت آن ها شلیک می نمایند.
اما مشاهدات میدانی حاکی از این است که افرادی که به اذعان این رسانه ها و تروریست ها مورد هدف شلیک نیروهای مرزبانی قرار می گیرند کسانی هستند که از صعب العورترین مناطق و در نیمه های شب رفت و آمد می نمایند و هدفی جز قاچاق اسلحه و مواد مخدر و مشروبات الکلی ندارند و یا کسانی هستند که به طور مخفیانه با گروهک های تروریستی همکاری می کنند و یا از اعضای آن ها هستند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین