۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • یادداشت روز
  • >
  • با سکوت «پ ک ک» روژاوا(غرب کردستان) به شمال سوریه تغییر نام داد؟!

با سکوت «پ ک ک» روژاوا(غرب کردستان) به شمال سوریه تغییر نام داد؟!

  • ۱۲ دی ۱۳۹۵
  • ۸۶۵ بازدید
  • ۰

سرویس بین المل انجمن بی تاوان: ۴۰ سال پیش عبدالله اوجالان رهبر زندانی پ ک ک با طرح فرضیه خیالی تشکیل کردستان بزرگ توانست اذهان کردهای خاورمیانه را بسوی خود معطوف نماید.
تشکیل کردستان یکپارچه متشکل از کشورهای ایران،ترکیه ،عراق و سوریه نقشه خیالی کردستان بزرگ بود که هیجانات ناسیونالیستی کردها را برانگیخت .
تشکیل کردستان یکپارچه و مستقل را اولین هدف پ ک ک و عبدالله اوجالان بود و نزدیک به ۴۰ سال برای رسیدن به این هدف جنگ کرده اند.
پ ک ک مدعی است که کشور کردستان بزرگ در طول تاریخ توسط دولت به چهار قسمت تقسیم شده است.

باکور (شمال کردستان) باشور(جنوب کردستان)روژاوا(غرب کردستان) و روژهلات (شرق کردستان) اسامی اختصاصی پ ک ک بوده و اتصال این ۴ بخش کشور کردستان بزرگ را تشکیل می دهد و مبارزات خود را صرفا برای تشکیل کردستان اعلام می کرد.

فرآینده تشکیل کردستان بزرگ فرضیه خیالی پ ک ک در دهه های اخیر با توجه به معادلات و تحولات منطقه دچار تغییر و تحول بنیادین شده است.
پ ک ک از ۱۹۷۸ تا۲۰۱۲ بر طبل تجزیه طلبی کشورهای کردنشین خاورمیانه بود تا نقشه کردستان خیالی عبدالله اوجالان را تاسیس نماید ولی از سال ۲۰۱۳ از استراتژی خود عقب نشینی کرده و شعار تشکیل کردستان مستقل را به خود مدیریتی و فدارلیسم در مناطق کردنشین خاورمیانه تغییر داد.

فرضیه فدارلیسم و خودمدیریتی یا ظهور داعش در منطقه و با توجه به مناسبات حساس خاورمیانه توانست اعتبار نسبی به این فرضیه بدهد. تشکیل کانتون های از سوی پ ک ک در کردستان سوریه اولین کام های این فرضیه محسوب می گردد.
البته ناگفته نماند پ ک ک در کردستان سوریه بمنظور راه اندازی سیستم خودمدیریتی و فدارلیسم با پیروزی حزب سیاسی کردها (HDP) اقداماتی را انجام داد ولی باشکست مواجه شد.
بدون شک ایجاد سیستم فدارلیسم در کردستان سوریه را می توان نقطه عطف و پیروزی برای پ ک ک عنوان کرد، ولی این سیستم فدارلیسم در مناطق کردنشین سوریه نیز با اساسنامه کلان پ ک ک و آن چیزی را که در این سال ها به هوادران خود القاء نمده کاملا در تضاد است.

تغییر نام روژاوا (غرب کردستان) بنام شمال سوریه در مجلس موئسس نظام فدرالی دموکراتیک روژاوا-شمال سوریه کاملا مغایر با ادعای های چندین سال پ ک ک می باشد، حذف واژه روژاوا و جای گزینی شمال سوریه بی توجهی به نمادهای ناسیونالیستی بوده که پ ک ک برای رسیدن به آن خون ۴۸۰۰۰ کُرد بی گناه را ریخته است.

این اقدام پ.ک.ک با واکنش های مختلفی مواجه شده است. بسیاری از احزاب و سازمان های کرد در سوریه و عراق پ.ک.ک را به فاصله گرفتن از اندیشه کردستان بزرگ و نیز به حاشیه راندن عناصر ناسیونالیستی و ملی کُردها متهم می کنند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین